Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Att tänka som en diskus lyckas man ja alltid med...eller inte.
    Det ser bra ut bra oavsett hur det blir med rotflytt, så gör inget förhastat så rasrisk riskeras bara.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Bluewing

• August 2012
      • 10522

Ursprungligen postat av Erikderek
      Bluewing, det där har du fått till riktigt fint! Det jag gillar är att det detaljer att fästa ögat på i hela akvariet, inte bara en centrerad punkt. Pansarmalar är jag av någon anledningen fascinerad av.
      EK
      Tack Erik! Roligt att du upplever det så trots att inredningen är lite förvrängd jämfört hur det ser ut på riktigt. Tänkte mig inte för utan hade kameran i vidvinkelläge vilket då förstorar mittenpartiet och minskar sidorna.
      Pansarmalar är riktigt intressanta i beteenden och look.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

Kommentar

• Bluewing

• August 2012
        • 10522

Är på krigsstigen mot mina Pistia i Discuskaret. Igår åkte de ut. Lade i en ca 20 st. för tre veckor sedan. Rensat flera gånger nu och igår fick jag nog. 80 st.!!! De bromsar flödet, smuts fastnar i rottrådarna och de växer helt hysteriskt i +29 grader. I svalare kar så hinner jag med men i detta....
        Jag kunde nästan se hur de växte.
        Undrar hur många på Zoopet som har ett Discuskar utan Discus.....
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

Kommentar

• PiaJo

• August 2009
          • 13001

Ursprungligen postat av Bluewing
          Är på krigsstigen mot mina Pistia i Discuskaret. Igår åkte de ut. Lade i en ca 20 st. för tre veckor sedan. Rensat flera gånger nu och igår fick jag nog. 80 st.!!! De bromsar flödet, smuts fastnar i rottrådarna och de växer helt hysteriskt i +29 grader. I svalare kar så hinner jag med men i detta....
          Jag kunde nästan se hur de växte.
          hehe, känner igen det där
          /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Kommentar

• Inger H

• December 2008
            • 11248

Denna Pistia, är den enda växt jag lyckas riktigt bra med. När jag fick dom av Pia, så räckte dom till ett kar - nu finns dom i alla fyra.

//Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• Einarsson
              • May 2012
              • 2956

Vad är det för växt ni pratar om? =)
              350L Diskus

Kommentar

• Einarsson
                • May 2012
                • 2956

Undrar hur många på Zoopet som har ett Discuskar utan Discus.....
                Frågan är om det faktiskt är ett discuskar om det inte finns några där i.
                350L Diskus

Kommentar

• Bluewing

• August 2012
                  • 10522

Växten är denna och jag tycker mig i stort sett se Discusarna simma omkring. Har du inte hört om viritual reality????
                  Juwel Lido 120

Kommentar

• Bluewing

• August 2012
                    • 10522

Du måste hänga med Einarsson. Detta är det nya inom akvaristiken. Du simulerar ett kar helt enkelt. Piece of cake.
                    Juwel Lido 120

Kommentar

• Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

350L Diskus

Kommentar

• Bluewing

• August 2012
                        • 10522

Apropå det här med att simulera akvarium så känns det ju lite som att vanka runt som en äggsjuk höna i väntan på Discusen. Ville komma fram ett steg till, så jag har pratat med Tony nu på Tonys Diskus för att se om det känns bra. Riktigt sympatisk, kunnig.
                        Så i augusti drar jag dit efter både Tonys och min semester. När vi pratade inkörning etc. så pratade han sig varm för ozon typ denna .
                        Hur tänker ni om ozon? Onödigt? Kanon?

När det gäller Discus så har jag tittat igenom bilder och Röd Turkos klickar jag mest på än så länge av de vanliga färgtyperna. Mycket möjligt att det blir så.

Men ska försöka få kontakt med Kaj också så att jag får se hur det fungerar där.
                        Juwel Lido 120

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Du har inte lust att köra några mil mer söderöver först, så fixar vi ihop ett litet akvarierace? Mats hakar säkert på, och du kan slagga över hos oss.
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Bluewing

• August 2012
                            • 10522

Ursprungligen postat av ansjo
                            Du har inte lust att köra några mil mer söderöver först, så fixar vi ihop ett litet akvarierace? Mats hakar säkert på, och du kan slagga över hos oss.
                            Betrakta erbjudandet som taget. Låter riktigt kul Jag är ju ändå ute och reser Träffa trevlig folk dessutom blir ju bonus deluxe. Hör av dig när du kommer hem så att man kan se ungefär när det kunde bli. Jag är ju egen företagare så i förväg kan jag skapa utrymme i kalendern. Augusti brukar normalt ha luckor i almanackan. September blir värre.
                            Juwel Lido 120

Kommentar

• PiaJo

• August 2009
                              • 13001

Betrakta erbjudandet som taget. Låter riktigt kul Jag är ju ändå ute och reser Träffa trevlig folk dessutom blir ju bonus deluxe. Hör av dig när du kommer hem så att man kan se ungefär när det kunde bli. Jag är ju egen företagare så i förväg kan jag skapa utrymme i kalendern. Augusti brukar normalt ha luckor i almanackan. September blir värre.
                              Augusti har vi kräftskivan med zoopet väst, planera in denna träffen med då hade varit trevligt att träffas
                              /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Kommentar

• Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

Ozon funkar, men det är inte nödvändigt. :- ) Du behöver nog inte oroa dig så mycket över inkörning.
                                350L Diskus

Kommentar

Arbetssätt...