Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Rotvältan är snyggare, monsterfingrarna är mer diskusvänlig inbillar jag mig.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      Fan blåvinge.. Där kom den.. Kraschen som definierar dig haha.. Inte för att vara krass men förr eller senare går alla på en nit.. Du har ju hanterat det ypperligt.. De flesta snackar om att lägga ner, sälja av osv.. Du tog tag i det som en jävla man och löste problemet.. Jag har varit inne och kikat i tråden med jämna mellanrum men inte skrivit något pga mina bristande kunskaper i just detta men kul att se att du ändå la i en lågväxel och tuggar dig framåt när det är tungt. Creds..
      Ja där kom den... kraschen. Tack för responsen, J. Tugga sig framåt är det som gällt. Det var ett bra uttryck. Men nu när det är inredning, plantering och så småningom isläpp av fisk så känns det värt det. Just nu är det kul och ett skönt flow. Så depp, kris och annat känns som ett uppluckrande molntäcke där man ser längree bort att det spricker upp och att det nog blir blå himmel framöver.

      Ursprungligen postat av flygrc
      Och jag tycker tvärt om med rötterna eftersom jag fick en bild av att se hur diskusen glider mellan rötterna och då behövs det lite space.

      Det var ett bra och sammanfattande svar om ozon, egentligen är väl "felet" att vi har lätt för att ha för mycket fisk i karen.

      Ett litet tillägg är att jag upplevt rätt långsam försämring när ozonet la av i växtkaret, jag har även provat att använda det bara som hjälp på traven när jag tyckt vattnet börjat sunka till sig istället för att köra extra vattenbyte.
      Intressant att få veta lite om det du noterat om ozonet.

      Ursprungligen postat av Webo
      Jag röster för denna.
      Ursprungligen postat av HWH
      Rotvältan är snyggare, monsterfingrarna är mer diskusvänlig inbillar jag mig.
      Tack för er inredningsrespons! Sedan kan jag säga att jag landade i de diskusvänliga monsterfingrarna.
      Inredningen ska ju funka för diskus primärt. Tror att rotvältan som väl kan ses som ett modernare inredningstänk inte ger de revir jag eftersträvar.
      Reviren till vänster fixar jag med växter. Det fanns bara begränsat med växter, så där blev det bara sorter jag upplever som lättskötta och att de tål de höga temperna. Jättevallis, Anubias, Cryptocoryne några höga, men sedan flera av Parva som ju är en av de lägre Cryptosarna. Så jag vill ha lägre växter fram och lite mer cirkulation och simyta.

      Sedan funderar jag på hur jag ska göra med Corysar egentligen. I karet är de dessa som lättast blir sjuka och de mår sämst av de höga temperaturen. Så det kan hända att jag skippar Corysar helt och låter Guldancistrus och L-malar göra jobbet.
      I så fall blir karet fritt från tetror och fritt från Corydoras. Håller jag ner fiskbeståndet tillräckligt kan det ju också hända att filtreringen räcker..... Fick en hel del sunda idéer efter Maths inlägg.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        Jag tror att du gör helt rätt i att skippa tetror och corydoras.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Drömmen om ett Discusakvarium

          Borta 2 dygn från din tråd och 5-6 sidor att läsa ikapp. :P

          Jag beundrar dig fortfarande ska du veta.

          Jag har ju inte mycket att tillägga men att skippa corys låter överlag som en god idé. Just som du säger, de vill ha lägre temp. Vill du ha mer "städmalar" (gillar inte det uttrycket...) så stoppa i någon carnivore. Så det där med L200 kanske är värt att fundera på en gång till? Ancistrusen äter ju allt, det vet vi ju. (Gärna varandra dessutom...) och diskusarna äter väl bara "kött" av de olika slag. Och det överblivna har ju corysarna hjälpt till med.

          Nu skriver jag lite snurrigt tror jag så jag gör om det för att få fram mitt tänk. Jag har ju funderat en hel del på min 200 som dog, troligtvis pga förstoppning eller en för animalisk kost. Min stora regnbågshaj är galet tjock, troligtvis pga att den äter för mycket animaliskt och jag har fått rekommendation på att sätta den på en grön kost. Men, det är ju lite svårt iom att den äter det den vill i karet. Jag matar ju alltid med både kött och vegotabletter/granulat men de väljer ju själva vad de äter. Detta har fått mig att mer och mer fundera på lämpliga kar-invånare överlag, speciellt när det gäller herbivorerna/omnivorerna.

          Så nu avslutar jag mitt kassa trötta inlägg då jag även har ont i tummen. (Mobilen.)

          Det jag försökte få fram var att nu när du ändå startar om så kanske du ska tänka en gång extra innan fisk åker i. (Inte som en negativ kommentar utan bara bollplank.)

          Men, det finns ju massor av folk som har diskus och golden nuggets som också verkar vara känsliga för animaliskt protein. Så. Ja. Bara en tanke.


          Nu när jag läst igenom inlägget kan jag konstatera att det hade kunnat bli exemplariskt skrivet. Och bättre formulerat och mer beskrivna tankar. Men, så blev det inte idag. :P
          Senast redigerad av Likan; 08 March 2015, 15:45.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Tack för att ni tar er tid och bollar idéer. Ska fundera vidare. Satte en testinredning för att se hur den känns. Det var inte lätt att få tag i växter idag.
            Prövar denna just nu:
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425839801.897250.jpg
Visningar: 1
Storlek: 185,7 KB
ID: 2166636
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              Ser bra ut. Borde ju vara kul för fiskarna att kunna simma in och gömma sig om de vill det.
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Prövar denna just nu:
                [ATTACH]74785[/ATTACH]
                Det där ser "vildvuxet-fint" ut, dock känns Vallisneria lite malplacerad ut.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Tack för att ni tar er tid och bollar idéer. Ska fundera vidare. Satte en testinredning för att se hur den känns. Det var inte lätt att få tag i växter idag.
                  Prövar denna just nu:
                  [ATTACH]74785[/ATTACH]
                  Det där blev riktigt bra tycker jag. Luftigt och fint med simyta

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11248

                    Ser kanonens ut...men jag vill ha mopaniroten liggandes .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Tycker det är snyggare än innan. Bra jobbat.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Bra idéer. Tack!
                        Så här är det för mig. Jag är nöjd med de grenar i grendelen lite till höger och i den vision jag hade så innehöll den fler rejäla grenar över hela karet. Men nu hade jag inget sådant extra hemma och det fanns inte i den arkenzoo-butik jag besökte. Så jag har bara gjort en temporär inredning. Sedan tog grenarna snabbt slut när jag började fixa rötterna till höger. Så därför köpte jag några jättevallisneria till vänster så länge och ställde upp mopanistocken. Man vet ju inte hur långt tid det tar att hitta de perfekta grenarna
                        Så denna inredning får vara så här tills rötterna med stort R hittas. Då ändras den.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Ser bra ut!
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Helene&Andreas
                            • January 2009
                            • 1336

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Tack för att ni tar er tid och bollar idéer. Ska fundera vidare. Satte en testinredning för att se hur den känns. Det var inte lätt att få tag i växter idag.
                            Prövar denna just nu:
                            [ATTACH]74785[/ATTACH]
                            Ser bra ut Johnny! All klorin borta nu?

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                              Ser bra ut Johnny! All klorin borta nu?
                              Ja det är borta nu. Det tog 8!! hela vattenbyten innan vattnet inte luktade klor alls.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Helene&Andreas
                                • January 2009
                                • 1336

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Ja det är borta nu. Det tog 8!! hela vattenbyten innan vattnet inte luktade klor alls.
                                Fy f***n vilket jobb du gjort Johnny!
                                Stora hatten av för dig!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...