Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Någon som testat Eheim 2078? Den har jag plats med i skåpet
    Jag gillar det filtret. Jag provade det i ett 310 för några år sedan och det fungerade, fattade aldrig riktigt grejen med den tekniska biten men det finns säkert användning för det. Jag har gått över helt på Eheim, det finns ingen anledning till något annat. Du lär bli nöjd!
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • fiskeheladan
      • February 2015
      • 85

      det finns blyfria päronsänken som man andvänder till fiske, se till så du tar blyfria skänken bara, finns på Öb och biltema för billig päng, dom finns ju i massa olika varianter och ska inte påverka vattnet något.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Jag gillar det filtret. Jag provade det i ett 310 för några år sedan och det fungerade, fattade aldrig riktigt grejen med den tekniska biten men det finns säkert användning för det. Jag har gått över helt på Eheim, det finns ingen anledning till något annat. Du lär bli nöjd!
        Upplevde du det som tyst?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Upplevde du det som tyst?
          Eheim Johnny... Såklart det är knäpptyst!

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Upplevde du det som tyst?
            Hade en fx5'a bredvid, helt omöjligt att höra något annat än den.

            Så, i ett i övrigt tyst hem vet jag inte.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18957

              Halloj Johnny!
              Jag tänke bara bryta in en liten kortis och förstöra diskussionen (skall inte lägga mig i den!) om tysta filter, med att fråga om det finns möjligheter att få se någon liten filmsnutt på discuskaret, nu när det är igång igen?

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Nu gillar jag ju all form av ilägg egentligen allt från iläggsula och uppåt... (långsökt, jag vet)
                Men blir ju nyfiken på dina tankar runt filter där jag förresten just nu nästan har bestämt mig för ytterligare en 2075 i högra skåpet och sedan ett experimenterande med insug och utblås. Tror detta har varit problemet när jag varit från karet dvs. att det inte blir tillräckligt rent från fel skit.
                Men klart jag kan klämma i med en film. Den första dimman har ju lagt sig så jag går upp tänder karet och filmar en kortis
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  PS. Gillar din nya Avatar
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Första filmen efter diskusisläppet:
                    Senast redigerad av Bluewing; 13 March 2015, 10:42.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18957

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Nu gillar jag ju all form av ilägg egentligen allt från iläggsula och uppåt... (långsökt, jag vet)
                      Men blir ju nyfiken på dina tankar runt filter där jag förresten just nu nästan har bestämt mig för ytterligare en 2075 i högra skåpet och sedan ett experimenterande med insug och utblås. Tror detta har varit problemet när jag varit från karet dvs. att det inte blir tillräckligt rent från fel skit.
                      Men klart jag kan klämma i med en film. Den första dimman har ju lagt sig så jag går upp tänder karet och filmar en kortis
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      PS. Gillar din nya Avatar
                      Gôtt att höra Johnny, man blir ju sugen på att få se hur det tar sig i baljan!

                      Jag är ju lite Neanderthalare när det gäller filter och kör effektiva och, i stort sett, helt tysta grejer som Eheim 2250 och 2260 (ytterfilter) och skall det sitta något innerfilter blir det Eheim 2252. Dessa stenåldersprylar har fungerat felfritt för mig genom alla år.
                      Jag körde ett lite modernare Eheim pro 3000... någonting, i 960-baljan, för några år sedan för att testa något nytt - men det brummade en hel del så jag gav bort det. Tror Anders fick det.

                      Brummandet uppstår ju givetvis från pumpens motor, och delar i filtret, slangar som ligger emot o.s.v. - men det har betydelse var/hur i rummet man placerar filtret också, alltså akustiken i rummet.
                      Har du ett filter som du tycker brummar störande, testa då att gå runt i rummet och lyssna, så upptäcker du att det kan bli helt tyst i vissa delar av rummet.
                      Är man riktigt salt kan man möblera om lite i rummet (en rätt placerad soffa kan faktiskt fungera som effektiv "basfälla" - alla som varit i en inspelningsstudio vet detta) och störa ut visst lågfrekvent brum.

                      De klassiska eheim-filtren, typ 2250/60 är så enkla i sin konstruktion och har så få delar att de, i sig själva - och därmed, blir väldigt tysta i normalt möblerade rum.
                      Men, nu skall jag inte babbla mer om det - det finns säkerligen massvis med moderna filter som är toppenbra på alla områden, så jag kan bara orda om vad jag själv tycker fungerar.

                      Avataren, ja - jag tänkte köra en lite enklare, mer anonym bild. Kan passa bra, tror jag!
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 13 March 2015, 10:46.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18957

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Första filmen efter diskusisläppet:
                        https://www.youtube.com/watch?v=yl9HxMrzwmY
                        Ser jättefint ut! Härligt!

                        Kommentar

                        • Helene&Andreas
                          • January 2009
                          • 1336

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Första filmen efter diskusisläppet:
                          https://www.youtube.com/watch?v=yl9HxMrzwmY
                          Ser oförskämt bra ut! Hur känns det nu efter denna resan Johnny?

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Tack Mats!

                            Tack du också Andreas Ja hur känns det. Riktigt bra är nog svaret. Hela resan har nog varit en av de mest intressanta perioder någonsin sedan jag började med akvaristik. Tycker jag känner en ny nivå där det känns som en slags oräddhet att ta i extra. Tappat den skräckblandade respekten för hårdare medicinering, klorin etc. Vant mig vid tanken att det kan gå hur som helst med diskusarna. Fått någon slags kick av att riva kar, byta kar, tänka om etc.
                            Idag ska jag t.ex. riva ur ett förråd och slänga massa skit så att karantänkaret kan flytta dit. Diskusrummet vill jag hellre ha som en "helig" plats där jag vill landa, må bra, jollra med diskusarna. Som det var förut. Så sjukstugan blir separerad vilket blir kanon.

                            Ja det där blev nog ett rörigt svar, men det blev bättre, jag mår bättre och känner en coolare självkänsla och trygghet runt diskusarna. Ungefär så.....
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11248

                              Så fint kar, och kul att se att Diskusarna ser så pigga ut . Sicken resa ni har gjort!

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Tack Inger! Ja det har varit och är en rejäl resa. Men det känns egentligen mer som ett uppvaknande. Det här är också vår hobby. Förstår exakt hur Jesper har det just nu.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...