Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Jag trivs med inredningen och ska kanske skaffa lite mer Javaormbunke och anubias på några ställen. Men vill ha en del fisk som är högre upp. Är ju lite småkär i just Brillianttetror. Kanske sådana. Stänktetror kanske? En stor grupp med Marmorerad bilbuk? Kul att grunna lite framåt.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Inger H
      Du har fått haft dom länge ändå Johnny .
      Har du inga andra drömmar, som du kan döpa om tråden till?

      //Inger
      Ja då 3 år med fisk som vänt upp och ner på mitt liv ibland har varit riktigt häftigt. Det är ju så som Mats säger att det står ju en hel del om Discus i tråden, så det är kanske synd att byta namn. Det finns fortfarande ingen större dröm än den för mig. Så på sätt och vis är drömmen om diskusar något som kommer att ge mig energi för hobbyn många år framöver.

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Tråden innehåller massor av fin Discusinformation, så det kanske är synd att byta namn - och drömmen finns ju fortfarande, även om det blir en "ny dröm" längre fram.

      För egen del håller jag discus-suget på en hög nivå. När jag limmat en ny, större burk här (någon gång i framtiden) så blir det discus igen, inget snack om det!
      Jo så är det. Det har du alldeles rätt i. Alla dessa kunskapsgåvor som folk har gett mig och varandra i tråden är kanske synd att missa. Det är ju som i din tråd. Stugtråden är ju ett begrepp även om stugan i sig är riven. Så det får stå som det står så länge.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18957

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Jag trivs med inredningen och ska kanske skaffa lite mer Javaormbunke och anubias på några ställen. Men vill ha en del fisk som är högre upp. Är ju lite småkär i just Brillianttetror. Kanske sådana. Stänktetror kanske? En stor grupp med Marmorerad bilbuk? Kul att grunna lite framåt.
        Lustigt att du nämner Moenkhausia pittieri. Det är en av mina absoluta favoriter och en tetra jag väldigt gärna vill ha i min burk. Har velat runt lite och funderat på Hyphessobrycon columbianus, men Moenkhausia pittieri är svårslagen.
        Tror att dessa kan bli väldigt fina i ditt kar, Johnny!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

          Lustigt att du nämner Moenkhausia pittieri. Det är en av mina absoluta favoriter och en tetra jag väldigt gärna vill ha i min burk. Har velat runt lite och funderat på Hyphessobrycon columbianus, men Moenkhausia pittieri är svårslagen.
          Tror att dessa kan bli väldigt fina i ditt kar, Johnny!
          Jag känner likadant. Ska grunna lite vidare på det. Mitt nya jag är ju att det liksom får ta lite tid, Mats
          Apropå karet i övrigt så är det spännande att just alla brun/tofsalger jag har i detta karet har börjat backa rejält nu sedan jag skaffade denna LED-belysning. Spännande tanke om visst ljus tilltalar just tofsalgerna. Jag har ett strålrör som haft slöjor med böljande alger som fått leva vidare. Nu är de nästan helt borta. Ska bli spännande att se vad som ska ske.Karet håller sig ca 1,5 grad svalare utan de vanliga lysrören. Utan diskus sedan så sänker jag temperaturen i karet en bit till runt 26 grader.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18957

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Jag känner likadant. Ska grunna lite vidare på det. Mitt nya jag är ju att det liksom får ta lite tid, Mats
            Apropå karet i övrigt så är det spännande att just alla brun/tofsalger jag har i detta karet har börjat backa rejält nu sedan jag skaffade denna LED-belysning. Spännande tanke om visst ljus tilltalar just tofsalgerna. Jag har ett strålrör som haft slöjor med böljande alger som fått leva vidare. Nu är de nästan helt borta. Ska bli spännande att se vad som ska ske.Karet håller sig ca 1,5 grad svalare utan de vanliga lysrören. Utan diskus sedan så sänker jag temperaturen i karet en bit till runt 26 grader.
            Låter kanonbra!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Skönt att få använda sina inbillade ninjakrafter 4 skalarer i ett ända snabbt håvtag! De ligger nu i en inkoppning till mitt 450 kar. Varför inkoppning tänker du? Jo det är Co2 i det kar de går i nu och inget i 450 samtidigt som tempen där ligger på 28 mot 26. Så för omtankens skull så koppar jag in dom under en halvtimme. Kul att det gick direkt!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Jag har börjat koppa i mina fiskar också fast dom bara flyttar mellan mina kar. Jag hade ju glömt bort tempskillnaden när jag flyttade endlers och det gick ju inget vidare.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Mu(sic)
                  Jag har börjat koppa i mina fiskar också fast dom bara flyttar mellan mina kar. Jag hade ju glömt bort tempskillnaden när jag flyttade endlers och det gick ju inget vidare.
                  Mjuk hantering mår alla bäst av :-)
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Filmade karet först i helbild, sedan närmare i slutet när de 4 Scalarerna nu med sin självsäkra attityd upptäcker karet.

                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      så fint dina pansarmalar hoppar fram =D är det den discussen som är kvar eller är dom fler ?
                      Men var det redbacks =d är dom nya ? Kom tomten med dom ?... thihi det fint ut det där, större fiskar rör sig mer garciöst =D mina nya favvos är ju häxmalarna jösses inget stör dom. Guramin tillå med smakade på den utan reaktion, mer än guramin vart lite komfunderad =D
                      Trevlig filmsnutt detta =d i like it..

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11248

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Filmade karet först i helbild, sedan närmare i slutet när de 4 Scalarerna nu med sin självsäkra attityd upptäcker karet.

                        Tror alla blev lite osäkra när scalarerna flyttade in, speciellt woffarna som gör burn-outs i sanden .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av tanteva
                          så fint dina pansarmalar hoppar fram =D är det den discussen som är kvar eller är dom fler ?
                          Men var det redbacks =d är dom nya ? Kom tomten med dom ?... thihi det fint ut det där, större fiskar rör sig mer garciöst =D mina nya favvos är ju häxmalarna jösses inget stör dom. Guramin tillå med smakade på den utan reaktion, mer än guramin vart lite komfunderad =D
                          Trevlig filmsnutt detta =d i like it..
                          Roligt att du gillade filmsnutten Eva
                          Ja mina Corydoras Duplicxareus är riktiga charmtroll. Oerhört aktiva Corydoras och relativt snabba, vilket behövs med ett gäng Woffar (Guianacara Owroewefi) som är på dom stup i kvarten för att freda yngel eller rom. De är ibland lite högre upp i vattnet, lite som Delphax och andra som kan hänga i mittenzonen i vattnet ibland. Bland de trevligare Corydoras jag haft faktiskt. De beter sig som unga Corydoras fast de är vuxna. Det är en grupp på 13 st.

                          Scalarerna har någon typ av Redbackvariant ett par generationer tillbaka. Det syns över ryggen lite nu och då. Självsäkra krabater som gärna "hänger" med diskusen. Diskusen å andra sidan umgås gärna med dom också. Men det är den enda som finns kvar.

                          Sedan är det fascinerande att växtligheten tagit fart så in i bomben med de nya lysrören. Vi får se var det tar vägen framöver. De flesta växter har liksom vaknat till fastän vattnet/näringen är precis densamma.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Inger H


                            Tror alla blev lite osäkra när scalarerna flyttade in, speciellt woffarna som gör burn-outs i sanden .

                            //Inger
                            Ja men det är så Woffarna gör ibland ändå. De hittar på mycket olika hyss under dagarna. Men Scalarerna gör dom ju mer vaksamma, det är klart. Men är himla nöjd med Scalarer i karet. Det blev helt rätt
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11248

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Ja men det är så Woffarna gör ibland ändå. De hittar på mycket olika hyss under dagarna. Men Scalarerna gör dom ju mer vaksamma, det är klart. Men är himla nöjd med Scalarer i karet. Det blev helt rätt

                              Jag tror också att det blev helt rätt .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18957

                                Kanonfin film! Ser riktigt gôtt ut!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...