Mitt första 'stora' akvarie (240L)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

Jag köpte en Juwel Rio 180 för en månad sedan och jag fick med alla filter, dvs även lilla boxen med dom små vita stenarna.
    Men vad jag hört så är dom inte mycket att ha, för att effekten avtar efter 3 månader om jag inte läste fel. Så ett till filter är nog mer effektivt..

Jag fick också den lilla blåa prylen men antar att det bara var lite "reklam". Min gardenaslang fungerar.

Kommentar

• Maligne

• September 2012
      • 188

Vinter: Jag hörde mig för och enligt många andra skulle det räcka gott och väl att bara ha grov filtermatta och vanligt filtervadd i filtermodulen, så jag kommer att köra med det.

Angående bakgrund och inredning så håller jag jämt på och velar, blir säkert aldrig nöjd
      I det nya köpte jag BTN slimline röd gnejs, tror jag den heter. Blev rätt snyggt tycker jag, även om jag inte är nån världsmästare på att mäta, såga och silikona. Gömde även framsidan av filtret med den. Satte växter framför resten. I mitt gamla 180 har jag bara en affisch på baksidan. Funkar ju också.

Jag har ingen egen bildtråd, men jag kan nog slänga in ett par bilder om du vill se. Får göra det när jag är hemma ikväll isf dock.

Angående det där munstycket vet jag inte mer än att det verkar som att man får köpa till hela slangsystemet. Lustigt ändå att bara skicka med den. Men, kanske som en "teaser" som Rebah skrev.

Kommentar

• Vinter
        • August 2006
        • 248

Dopply: Intressant, då kanske jag ska strunta i det då. Men vad är det för effekt som avtar?
        Sökte lite på nätet och hittade detta
        Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

Nu är jag ju ingen expert så jag vet inte om det gör någon skillnad att byta ut cirax filtret mot ett vanligt filter. Står att nyttiga bakterier sätter sig i den vita boxen, det är väl bra. Men det kanske inte är nödvändigt.

Maligne: Ja lägg gärna upp lite bilder
        Nej jag känner detsamma, att jag aldrig kommer bli nöjd. Men efter att ha lagt så mycket pengar på själva akvariet så kändes det helt ok att inte köpa nån bakgrund

Ja det kanske är nån teaser, men vore kul o veta vad det är för tillbehör. Det ser ju ut som att man ska sätta den i filtret på nåt sätt. Kanske för att undvika att fiskar följer med...
        19L Räkor
        63L
        240L under uppstart

Kommentar

• Maligne

• September 2012
          • 188

Här kommer bilder på mina tre kar. Ingen bra fotograf och ingen bra kamera, men man ser ju nästan hur de ser ut iaf.

"Gamla" 180-litarn

Klicka på bilden för större version

Namn: 073.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,3 KB
ID: 2145314

Precis nystartade 180-litarn. Är inte färdigt alls, ska i med mer inredning/växter.

Namn: 075.jpg
Storlek: 164,9 KB
ID: 2145315

Mitt 54-liters. Ska avvecklas och invånarna får flytta till det nya.

Namn: 083.jpg
Storlek: 169,6 KB
ID: 2145316

Kommentar

• Vinter
            • August 2006
            • 248

Jätte fina akvarier! Bakgrunden på ditt nya 180 är snyggt! Men jag hoppas jag gjort rätt val att inte köpa nån bakgrund

Har fyllt på med 100 liter vatten i akvariet nu så får det stå nåt dygn för o känna på lite :P
            Jag börjar bli lite otålig, vill börja köpa fiskar!
            19L Räkor
            63L
            240L under uppstart

Kommentar

• Maligne

• September 2012
              • 188

Tackar! Är inte helt nöjd med det gamla som det ser ut nu, en del växter har blivit lite halvt uppkäkade osv. Men det får duga så länge, nu fokuserar jag på att få ordning i det nya.

Skulle du få ny bänk imorgon?

Kommentar

• Vinter
                • August 2006
                • 248

De 'gamla' akvarierna har en tendens att få mindre tid när man köper nytt Jag har därför nyligen inhandlat en digital timer samt köpt en digital foderautomat via ebay...får se om den är värd pengarna när den kommer fram

Ja jag hoppas posten sköter sig så de får in den imorgon. Nu vill jag att det ska hända nåt!
                19L Räkor
                63L
                240L under uppstart

Kommentar

• Maligne

• September 2012
                  • 188

Jag håller tummarna! Så har du nåt att pyssla med i helgen.

Kommentar

• Vinter
                    • August 2006
                    • 248

Precis tackar
                    Det råkade beställas lite flame moss från ebay också...impulsköp, men det kostar ju knappt nåt så kul att prova.
                    19L Räkor
                    63L
                    240L under uppstart

Kommentar

• Vinter
                      • August 2006
                      • 248

Tänkte tvätta botten med aceton nu för att sen silikona fast underlaget, men blir det inte rester kvar av acetonen, är det så hälsosamt för fiskarna sen? Eller dunstar all aceton bort?
                      19L Räkor
                      63L
                      240L under uppstart

Kommentar

• Ziddhartha
                        • November 2012
                        • 39

Acetonet dunstar väldigt fort så det är inget att oroa sig för.
                        Tänk som vildvittrorna: "Syns inte..Finns inte"
                        Don't speak unless it improves on silence.

Kommentar

• Vinter
                          • August 2006
                          • 248

Haha ok, tack för snabbt svar
                          19L Räkor
                          63L
                          240L under uppstart

Kommentar

• Vinter
                            • August 2006
                            • 248

Hmmm, ser att det står på flaskan (nagellacksbortagningsmedel) att den är fri från aceton... :/

EDIT: Sökte lite på zoopet och hittade info att man inte ska använda sånt medel man tar bort nagellack med utan ren aceton. Jag som trodde jag var påläst.
                            Senast redigerad av Vinter; 10 January 2013, 16:39.
                            19L Räkor
                            63L
                            240L under uppstart

Kommentar

• Ziddhartha
                              • November 2012
                              • 39

Finns billigt 1/2 liters på Biltema bl a.

Använd inte nagellacksbortagningsmedel. De innehåller en massa lotion och skit så fiskarna kommer inte få grepp i vattnet och bara halka runt
                              Senast redigerad av Ziddhartha; 10 January 2013, 17:08.
                              Don't speak unless it improves on silence.

Kommentar

• Vinter
                                • August 2006
                                • 248

Haha

Tyvärr är Biltema lite för långt bort men ICA ska tex ha Gripen Aceton, får bli en sån flaska ikväll eller imorgon om djuraffären inte ringer o säger att min möbel har kommit idag.
                                19L Räkor
                                63L
                                240L under uppstart

Kommentar

Arbetssätt...