Varför limma liggunderlag i botten på akvariet? Ifall tanken är att placera större stenar direkt på bottenglaset är det mer praktiskt att lägga en lös frigolitskiva under varje sten. Ev. aceton på silikonfogar är nog marigt..
Mitt första 'stora' akvarie (240L)
Kollaps
X
-
Jag tänker som så att har jag ett liggunderlag som täcker hela botten behöver jag inte bry mig om om jag någon gång vill flytta på någon sten eller annat. Annars måste jag ju gräva upp frigolit biten och gräva ner den på den nya platsen?
Nu har jag iaf hämtat möbeln, en rot och två växter samt det filtermaterial som fattades och köpt aceton.19L Räkor
63L
240L under uppstartKommentar
-
Kan tänka mig att det kan behövas något skydd ifall man inreder med stora stenar och minimalt med sand/grus. Annars finns det nog ingen större poäng. Stenar som vilar på grus eller sand kommer ju ändå inte i kontakt med frigolit eller liknade. Vid total rengöring (försäljning) av akvariet kan väl ett limmat liggunderlag kännas rätt besvärligt?Kommentar
-
Nu får du mig att tveka...
Jag har inte tänkt ha några större tunga stenar egentligen. Jag tror jag kommer köra på rötter och kolsten, men jag ville köra det säkra före det osäkra och IFALL jag en dag vill ha tunga stenar så vet jag att liggunderlaget är där.
Jag kommer inte ha minimalt med grus utan normalt antar jag.
Jag tänkte lägga rötterna på botten och sen fylla på med sand så att rötterna ligger mot botten och ligger på så sätt lite stadigare.19L Räkor
63L
-
Har aldrig själv haft frigolit eller annat i botten på mina akvarier (under 30år) men både sten och rötter. Aldrig haft problem med detta. Jag tycker bara att det känns lite knepigt att limma något eller använda aceton i ett nytt akvarium med tanke på silikonfogar etc. Kolsten väger väldigt lite dessutom, liksom rötter. Dom kommer ju aldrig att komma i kontakt med bottenglaset ifall du inte lägger dom där innan du lägger i sanden.Kommentar
-
Rötterna jag köpt väger en del, en väger 1 kg och den andra vet jag inte men den är tyngre än den som väger 1kg.
Vad tror du om att jag sätter i rötterna där jag vill ha dom, häller i sanden och sen lyfter upp rötterna lite så det hamnar lite sand under?
En annan fråga som dyker upp, hur lodar jag allt korrekt?
Jag har provlodat golvet innan och det var helt perfekt, men jag tänkte inte på att loda diagonalt.
När möbeln är ihopsatt tänkte jag ställa dit den och sen så klart loda in det och reglera fötterna så den är bra.19L Räkor
63L
-
Jag lodade in det sista när jag fyllt lite vatten. Blir ett jättestort vattenpass av akvariet.Don't speak unless it improves on silence.Kommentar
-
Jag lodade möbeln nu och allt är spikrakt förutom när jag lodar diagonalen, då är den lite lite lite sne.
Bubblan är fortfarande innanför linjerna med en liten marginal, men bubblan är LITE närmare ena linjen än andra. Men det kanske är obetydligt med tanke på hur lite det skiljer? Men som jag förstått det så är det diagonalen som är viktigast. Att karet lutar åt sidan eller framåt lite gör inget men om den är sne på diagonalen blir det spänningar i karet?19L Räkor
63L
-
Sv: Mitt första 'stora' akvarie (240L)
Det lär inte läcka när du har så lite vatten i. Fyll det helt. Fast inte innan du ska sova. Fyll det så du kan kolla till det i ett antal timmar.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2Projekt:
Kub 350L SA, 170L Malawi, Räkvas, 250L Malawi, 110L Asien kub, 408L Orinoco, Kaffebryggare-nano
Kommentar
-
Sv: Mitt första 'stora' akvarie (240L)
När du lodar sen så är det viktigaste att det inte lutar på diagonalen. Att det lutar lite framåt eller åt sidan är lugnt. Men diagonalen är farligt. Då blir karet liksom vridet o det kan spricka. Jag har haft kar där det varit över en centimeter i skillnad mellan höger sida o vänster sida
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2Projekt:
Kub 350L SA, 170L Malawi, Räkvas, 250L Malawi, 110L Asien kub, 408L Orinoco, Kaffebryggare-nano
Kommentar
-
[QUOTE=Vinter;1631313]Rötterna jag köpt väger en del, en väger 1 kg och den andra vet jag inte men den är tyngre än den som väger 1kg.
Vad tror du om att jag sätter i rötterna där jag vill ha dom, häller i sanden och sen lyfter upp rötterna lite så det hamnar lite sand under?
När det gäller rötter behövs inget skydd för bottenglaset, problemet med rötter är snarare att dom flyter. Enda anledningen att skydda bottenglaset som jag se det är alltså ifall man placerar stora stenar direkt på botten innan sanden är i.Kommentar
-
Ok, jag tror jag hoppar liggunderlaget för denna gång då, det betyder iaf att jag kan sätta igång med allt fortare
Hur noga ska det vara när man lodar? Duger det att bubblan håller sig inom linjerna bara? Så klart är det bäst om det är spikrakt men har man några mm att spela på? Och då är jag mest orolig för diagonalen.
Jag tycker det är svårt att loda också för det finns inget bra ställe att sätta vattenpasset nu när akvariet står på. Läste nånstans att man helst inte ska sätta det på karet då det kan vara lite snett i sig. Det man bäst kan gå efter då är vattenytan antar jag och den skiljer kanske 1-2 mm just nu. Bäst att rätta till det medans det bara är 2 cm vatten i antar jag så kanske, om jag har tur, det är löst även när jag fyller ända upp till slut.19L Räkor
63L
-
Hehe ser nu när jag tog en bild att jag har ju inte fyllt på så mycket vatten, så än kan ju golvet sjunka mer och göra det snett.
Men det är väl bara o fylla på o mäta hela tiden.
19L Räkor
63L
Kommentar