Mitt "Akvarierum"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

Ursprungligen postat av Helene&Andreas
    Nu fick du lite mer kött på benen... Hoppas nu bara att det fixar sig Jesper...
    Tack! Jodå det känns hoppfullt ändå

Kommentar

• Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

Det vita blir bara värre och värre trots salt och vattenbyten så nu har jag slängt upp en fråga på Potamotrygon Sweden på Facebook och hoppas få svar på hur jag ska bära mig åt med detta.

Kommentar

• Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

Ursprungligen postat av Jesper Broman
        Det vita blir bara värre och värre trots salt och vattenbyten så nu har jag slängt upp en fråga på Potamotrygon Sweden på Facebook och hoppas få svar på hur jag ska bära mig åt med detta.
        Faaaaan Jesper!!! Hoppas Shappe eller Ahlin ser och hjälper dig...

Kommentar

• Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

Ahlin har nappat!

Det svar jag fått av honom är att byta 80-90% varannan dag istället för det jag har gjort nu. Det börjar bli ett jädra slitgöra detta.

En säger att det är vanligt med slitage på svansen iom när de simmar vid rutan mm, ungefär som min teori. Till och med att svansar kan bli nednötta till taggen. Tycker inte att det låter ok alls. Funderar mer och mer på att skippa sanden ett tag.

Men jag hoppas på fler svar under kvällen
          Senast redigerad av Jesper Broman; 09 March 2015, 18:38.

Kommentar

• Helene&Andreas
            • January 2009
            • 1336

Ahlin har nappat!

Det svar jag fått av honom är att byta 80-90% varannan dag istället för det jag har gjort nu. Det börjar bli ett jädra slitgöra detta.

En säger att det är vanligt med slitage på svansen iom när de simmar vid rutan mm, ungefär som min teori. Till och med att svansar kan bli nednötta till taggen. Tycker inte att det låter ok alls. Funderar mer och mer på att skippa sanden ett tag.

Men jag hoppas på fler svar under kvällen
            Gött! Då har du iallafall fått ett konkret svar! Tyckte han att du skulle fortsätta salta?

Kommentar

• Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

Jag har nu fått instruktioner av Shappe hur jag ska göra.
              Jag känner ju inte denna man men har ju förstått i olika trådar på olika forum att han är väldigt kunnig om rockor och det kände jag av hans svar också. Han vet vad han snackar om det märks.

Däremot kanske åtgärden är lite kontroversiell i detta forum. Imorgon så vidtas åtgärder mot detta svansproblem och det innefattar 90% vattenbyte, salt och ett mindre kirurgiskt ingrepp. Helt enkelt avlägsna den skadade vävnaden längst ut på svansen.
              Ganska logiskt egentligen tycker jag när man tänker efter. Efter detta så ska läkningen gå väldigt snabbt.

Jag undanbeder mig diskussioner om detta. Detta är ett råd jag har fått från en som är väldigt kunnig om dessa fiskar och om detta hjälper mitt husdjur så är det något som jag tänker genomföra. Punkt slut.
              Jag vet ju hur diskussionerna har gått på detta forum förr och jag drog mig verkligen för att berätta detta, men gör det för att det kanske hjälper någon i framtiden med samma problem. Och jag ger gärna min rocka en chans till att bli frisk snabbt istället för att den ska plågas med en långdragen svampinfektion i svansen som till slut leder till ännu värre problem.

Så inga moralpredikningar tack!

Kommentar

• Helene&Andreas
                • January 2009
                • 1336

Ja har haft förmånen att träffa Shappe om så bara en gång och detta är en otroligt kunnig herre! Inte bara på rockor utan på det mesta i fiskväg!
                Har du fått detta rådet av honom så hade jag också kört på detta Jesper! Tänkte bara fråga nu när du saltar mycket... Vad använder du för salt?

Kommentar

• Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

Jag har faktiskt kört med vanligt bordssalt både med och utan jod. Har läst på lite olika forum om salt t ex på MFK och vad jag har förstått så ska det inte spela så stor roll vilken sorts salt man använder.
                  Men rätta mig gärna om jag har fel

Kommentar

• Helene&Andreas
                    • January 2009
                    • 1336

Ja det är ju helt rätt i sig... Tänkte bara på att du gör förmodligen av med lite salt nu när det är mycket vattenbyten och sen ska det saltas... Har du tittat på 25 kg säck så har du salt ett tag?

Kommentar

• HWH
                      • March 2013
                      • 2310

Lite nyfiken på kirurggrejen. Rent praktiskt, hur går man till väga när man opererar en rocka? Klarar man det själv eller måste man vara en som håller i och en som opererar? Hur beter de sig på land?
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

Kommentar

• Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

Ja det är ju helt rätt i sig... Tänkte bara på att du gör förmodligen av med lite salt nu när det är mycket vattenbyten och sen ska det saltas... Har du tittat på 25 kg säck så har du salt ett tag?
                        Där har du en poäng! Har du något bra tips på något prisvärt?

Kommentar

• Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

Ursprungligen postat av HWH
                          Lite nyfiken på kirurggrejen. Rent praktiskt, hur går man till väga när man opererar en rocka? Klarar man det själv eller måste man vara en som håller i och en som opererar? Hur beter de sig på land?
                          Det går att ordna själv, en hink med lite vatten och en lååång sax. Hon är på väg att byta tagg nu också så det är två st 4-5cm långa otäcka taggar att hålla sig undan för.
                          Men det ska gå bra, det har jag bestämt mig för. Skulle jag bli stucken så är jag säkert värd det och jag lovar att berätta hur det känns

Kommentar

• Helene&Andreas
                            • January 2009
                            • 1336

Kommentar

• Helene&Andreas
                              • January 2009
                              • 1336

Det går att ordna själv, en hink med lite vatten och en lååång sax. Hon är på väg att byta tagg nu också så det är två st 4-5cm långa otäcka taggar att hålla sig undan för.
                              Men det ska gå bra, det har jag bestämt mig för. Skulle jag bli stucken så är jag säkert värd det och jag lovar att berätta hur det känns
                              Det hoppas vi att du slipper känna på!

Kommentar

• Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

Tackar

Kommentar

Arbetssätt...