Köks-nano!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

Jag har en vas på 30l som jag kör lite co2 i mest för att sänka ph meb också för att se hur fin mossan kan bli

Där har jag 0.5l mäsk och det kommer kanske två puffar i minuten och det räcker för att det ska bli syrebubblor i mossan.
    Men jag ligger iofs ganska lågt med co2 i den vaseb.

Går det att vinkla pumpen så att utblåset är riktat nedåt. Isåfall är ju gasen längre tid i vattnet.

Jag personligen tycker detta med vikten att lösa gasen är lite överdrivet om du förstår mig rätt.
    Jag har med mäsk och innefilter lyckats ligga på maxgränsen med co2 i alla mina akvarier.

De flesta saker som diffusor mm som man använder till trycksatta system fungerar inte så bra till mäsksystem. Man behöver mer tryck.
    Jag har lyckats klämma ut gas ur en syresten, knappt mer med 20l mäsk och helt tätt system.

Nu är jag medveten om att jag kan få mothugg
    Huvudsaken som jag har märkt är att gasen slås sönder i mindre bubblor. Men det viktigaste är hur länge bubblorna är i vattnet.

Jag tycker att du ska prova ett par dagar med lösningen du har nu.
    Annars finns det billiga Aquael-filter för ett par hundralappar med bra "diffusor" och möjlighet att ställa utblåset nedåt

Lösningen på bilden fungerar klockrent för mäsksystem
    Bifogade filer

Kommentar

• Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

Det får väl bli en sådan om ett tag då. Måste ju ändå förr eller senare skaffa ett räksäkert filter.

Kommentar

• Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

Haha, ok

Men fortsätt uppdatera som sagt, du kanske inte behöver byta

Kommentar

• Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

Nä, men då får jag dra en nylonstrumpa eller något över rastren. Sedan funderar jag lite på att ha utloppet för gasen längst ner i filtermediet istället, eller finns det nackdelar med att låta gasen passera genom filtret? Den skulle ju stanna längre i vattnet då i varje fall.

Kommentar

• Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

Jag körde gasen genom ytterfiltret ett tag och det fungerade bra så det kan du göra.
            Jag upptäckte inga negativa effekter.
            Den enda anledningen till att jag bytte tillbaka till innerfiltret var att jag ville gömma undan dunkarna, ytterfiltret har jag på andra sidan akvariet och jag tröttnade på att dunkarna stod mitt på golvet och jag ville gömma undan dom

Kommentar

• Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

Inkörningsynglen levde fortfarande i morse trots att jag lät det bubbla hela natten, så för mycket gas är det i alla fall inte!

Kommentar

• Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

Hmmm... Satt och läste lite på PlantSwap nu, och där förespråkar man PMDD från början (eftersom det inte innehåller ammonium till skillnad från till exempel Tropica) samt sparsamt ljus i början. Vad innebär det tro, Tropica rekommenderar 6h/dygn verkar det som, jag kör ju 8 nu, 14-22.

Kommentar

• Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

Gör det du själv känner är rätt så kommer det bli bra

Kommentar

• Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

Det låter ju synnerligen uppmuntrande, men det är bara det att jag inte har en tillstymmelse till erfarenhet av den här typen av kar.

Mathias! Var finns du när jag behöver dig???

Kommentar

• Bluewing

• August 2012
                      • 10522

Ursprungligen postat av Jesper Broman
                      Jag har en vas på 30l som jag kör lite co2 i mest för att sänka ph meb också för att se hur fin mossan kan bli

Där har jag 0.5l mäsk och det kommer kanske två puffar i minuten och det räcker för att det ska bli syrebubblor i mossan.
                      Men jag ligger iofs ganska lågt med co2 i den vaseb.

Går det att vinkla pumpen så att utblåset är riktat nedåt. Isåfall är ju gasen längre tid i vattnet.

Jag personligen tycker detta med vikten att lösa gasen är lite överdrivet om du förstår mig rätt.
                      Jag har med mäsk och innefilter lyckats ligga på maxgränsen med co2 i alla mina akvarier.

De flesta saker som diffusor mm som man använder till trycksatta system fungerar inte så bra till mäsksystem. Man behöver mer tryck.
                      Jag har lyckats klämma ut gas ur en syresten, knappt mer med 20l mäsk och helt tätt system.

Nu är jag medveten om att jag kan få mothugg
                      Huvudsaken som jag har märkt är att gasen slås sönder i mindre bubblor. Men det viktigaste är hur länge bubblorna är i vattnet.

Jag tycker att du ska prova ett par dagar med lösningen du har nu.
                      Annars finns det billiga Aquael-filter för ett par hundralappar med bra "diffusor" och möjlighet att ställa utblåset nedåt

Lösningen på bilden fungerar klockrent för mäsksystem
                      Kanoninlägg!
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

Kommentar

• Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

Ursprungligen postat av Bluewing
                        Kanoninlägg!
                        Verkligen! Och jag har fullt förtroende för Jesper!
                        Jag tänker köra med mitt hemmabygge ett tag till, eventuellt med den modifikationen att jag sätter gasslangens utlopp längst ner i filtermediet istället för att ha det vid impellern. På det viset lär ju gasen bli i vattnet lite längre stund.

Däremot känner jag mig osäker på hur jag skall göra med ljus och gödning nu i början, det är därför jag efterlyser herr Nilssons sakkunskap.

Edit: Om nu Jesper får mossan att bubbla med 0,5L mäsk till en 30L-vas så borde jag ju klara HC'n på 2L mäsk tycker jag!
                        Senast redigerad av Mr Woods; 13 February 2014, 13:41.

Kommentar

• Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

Tack för förtroendet
                          Men jag håller med om att herr Nilssons kunskaper skulle göra mycket nytta här nu

Kommentar

• Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

Hmmm, strax under 6.0 i pH-värde efter två dagar och en natt med bubbel. Kanske min "difusor" duger trots allt!
                            SA-karet håller ca 6.5, med rötter och eklöv i.

Kommentar

• Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

Gött

Kommentar

• Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

Efter hur lång tid kan man förvänta sig att HC'n börjar bubbla?
                                Mätte pH idag precis innan lyset gick igång och det är inte mycket under 6.0 efter en natt och en förmiddag utan belysning, så frågan är ju om man vågar koppla på en liter mäsk till?

Kommentar

Arbetssätt...