Någon som vet vart man kan köpa svart platsfilm. Alltså sådan som man brukar använda som bakgrund i bland.
Akvarierummet
Kollaps
X
-
oehört svår att få tag i.
finns nästan bara på följande ställen:
Bauhaus
Hornbach
Biltema
Jula
Mekonomen
Dvs finns öööverallt, sök på solskydd + bil
ta nu den som är mörkast av dom som finns.
går du in på Hornbach / Bauhaus eller liknande bygghandlare, så fråga efter just solskydd, de har massor (iaf för något år sedan när jag köpte)
I övrigt så är jag så gammal att jag bara tänker på Olivia Newton John när jag ser ditt nick.....
.Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
Ibland är jag :Ibland är jag:
Men oftast är jag:
Kommentar
-
oehört svår att få tag i.
finns nästan bara på följande ställen:
Bauhaus
Hornbach
Biltema
Jula
Mekonomen
Dvs finns öööverallt, sök på solskydd + bil
ta nu den som är mörkast av dom som finns.
går du in på Hornbach / Bauhaus eller liknande bygghandlare, så fråga efter just solskydd, de har massor (iaf för något år sedan när jag köpte)
I övrigt så är jag så gammal att jag bara tänker på Olivia Newton John när jag ser ditt nick.....
.Kommentar
-
Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
Ibland är jag :Ibland är jag:
Men oftast är jag:
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Nuså, efter många om och men så är den nya hyllan från Jula ihop bankad. Nu tänker jag mig att storleken på karen kommer vara i fallande ordning. Kommer börja med två stycken 20L på näst översta hyllan var av ett av dessa redan är igång fast står på mitt skrivbord. Om jag har mätt rätt ska jag nog kunna trycka in ett tredje med samma volym på samma hyllplan men det får vänta. På hyllplanet under står just nu ett 30L. Och allra längst ner står ett 54L.
Men nu till planeringen.
20L nr1: Detta kar är redan igång och kommer behålla sin gamla layout tillsvidare. Dock ska några flytväxter i + solskydds film på som bakgrund. En röd kamphane går där för tillfället.
20L nr2: Syns på bilder nedan. Har varit och köpt mig supermörk solskydds film på Biltema efter tips från Ken Olofsson. Har även hällt i lite Fluval Shrimp Satrum och satt dit två stenar än så länge. Tanken är mycket växter och ett gäng räkor. Är inne på red crystal eller körsbär. Vill köra safe då jag inte har någon jätte erfarenhet av räkor. Men innan dess kommer några guppys för köra igång karet.
30L nr1. Var inne på att köra BTN Slimline men det lutar just nu åt att köra solskydds film på även detta kar. Till bottenmaterial blir det Julas blästersand. Kommer köra lite rötter med någon växt där bak och mycket flytväxter som dämpar ljuset. Kommer nog torka lite löv och ha i med tiden. Danio Margaritatus är den art som kommer bilda ett fint stim i detta kar.
54L. Har ett gammalt 54L som var ett av mina första kar som nu står tomt. Är inne på att dra igång det mest för att det är synd att det står och samlar damm. Om det nu blir så att detta kar dras igång kommer jag nog befolka det med ett par fjärilsciklider och ett gäng vanliga guppy.
Här nedan följer några bilder på den nya hyllan och karen. Ber om ursäkt för att akvarierutorna är så skitiga.
Senast redigerad av xanadu; 17 October 2013, 22:52.Kommentar
-
Kommentar
-
Vad roligt att du tycker det PiaJo! Och om du gillar bilder rekommenderar jag dig att surfa in på min blogg där jag bloggar om mitt arbete som yrkesfotograf med sport som huvudområde. Här är den länken: http://petterarvidson.blogspot.comKommentar
-
Nu är karet som tidigare i tråden kallats för 20L nr2 igångsatt. Var iväg och köpte växter idag efter lunchtid och planterade och layoutade nu i eftermiddags. Det blev blev 5 olika sorter varav jag bara kan namnet på en av dom (är inte växtkunnig för fem öre). Det är en Pogostemon Helferi. Om någon av er vet vad de andra fyra är för arter får ni gärna skriva det. Hade varit roligt att veta. Jag vet att dom två växterna som står där bak är väldigt snabbväxande då jag haft dessa tidigare.
Så vad tror ni nu om starten? Ljustimmar första veckorna? När börjar jag med gödning? Kör EasyCarbo och Profito från Easy Life i ett av mina andra kar och är kommer köra med det i detta karet också.
Nedan följer några bilder.
Fixat timers och grenuttag.
Vattnet fylls på.
Precis färdigfyllt. Många många små luftbubblor överallt.
Senast redigerad av xanadu; 18 October 2013, 17:28.Kommentar
-
Tack så mycket, är dock långt ifrån nöjd. Nu ska först och främst växterna i bakgrunden växa till sig och gärna sprida sig. Sen får gärna växterna i förgrunden sprida sig. Men de är mycket långsammare i växten.
Ja det är nog möjligt nu när du säger det. Jag är verkligen nybörjare på växter men föll direkt för gräset när jag såg det i butik. Tycker dock det är dåligt att personalen i butiken inte märker ut eller kan svara på vad det är för växter man köper.Kommentar
-
Kommentar
Kommentar