Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Det roliga med den videon är att Tony idag sa att WB:Sabby tydligen var inblandad i filmandet av den där. Lite roligt då det är han som Tony importerar sina vildfångade fiskar av, och således är det han som fångat de 3 fiskarna jag köpte igår.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Verkligen, förutom inspiration till det egna karet så blir man bra sugen på att plocka fram dykcertet och boka en flygbiljett

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Fantastiskt fin film!
    Här ser man den översvämmade miljön och hur de drar sig undan till mer stillastående vatten för lek.
    Det är när man ser filmer som denna som aha-upplevelsen känns extra påtaglig, eller hur?

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Det här är ju bara så fantastiskt vackert. Inspiration modell XXL.

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Alltså dags att börja leta en hane på en sisådär 5 cm

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Jag tappade ett par, tre C. panda precis efter att jag köpt dem. Sedan hade jag problem med att övriga sjutton tappade skäggtömmarna... Efter att jag ökat cirkulationen från 1000-1800L/h så verkar mustascherna växa ut igen och de är pigga och alerta! Bra bottencirkulation verkar vara en nyckel här!
    Bra tips, har faktiskt precis gjort en justering som ökat bottencirkulationen ytterligare, tack!

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    C.panda är en svårare Corydoras, så är det helt enkelt...
    Jag tappade ett par, tre C. panda precis efter att jag köpt dem. Sedan hade jag problem med att övriga sjutton tappade skäggtömmarna... Efter att jag ökat cirkulationen från 1000-1800L/h så verkar mustascherna växa ut igen och de är pigga och alerta! Bra bottencirkulation verkar vara en nyckel här!

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Kanske en han också så det blir dem...?
    Det är farligt att plantera ideer som detta hos mig

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Kanske en han också så det blir dem...?

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    C.panda är en svårare Corydoras, så är det helt enkelt. Supercharmiga, men tyvärr...
    Ancistrusen ser ut som en hon.
    Då bestämmer vi det, hen är numera en hon

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    C.panda är en svårare Corydoras, så är det helt enkelt. Supercharmiga, men tyvärr...
    Ancistrusen ser ut som en hon.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2049.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,2 KB
ID: 2165185

    Nu är detta visserligen en väldigt vanlig mal som därmed kanske inte är så spännande att se på bild men jag tycker hen växt till sig till att bli en riktigt ståtlig rackare som jag absolut fattat tycke för.

    Intressant att observera skillnaderna på denna mal och L177 som har ett helt annat beteende. Ancistrus kan man hitta precis var som helst i akvariet, är väldigt aktiv dagtid och uppskattar definitivt samma mat som övriga fiskar i karet då hen blir lika exalterad som övriga i samband med matning.

    L177 däremot är inte särskilt aktiv dagtid utan håller sig till sitt eget område under en rot där den i lugn och ro kan ”lukta på blommorna”. Hen är heller inte intresserad av att leta mat eller rensa glasrutor från alger utan favoriten är att få bokstavligen belägra en bit zucchini för att sällskap av ett antal räkor tugga i sig denna. Ancistrus är inte ett dugg intresserad av grönsaker.

    Har haft lite tur med hur jag inrett karet eftersom jag med hjälp rötter och Anubias fått till något som av L177 upplevs som en grotta men där jag hela tiden har insyn så jag kan beskåda denna skönhet.

    Kan även konstatera att dessa två malar är helt ointresserade av varandra precis som diskus och fjäril. Ibland får man känslan av att de inte ens känner till att den andra arten finns.

    En mindre positiv sak idag är att jag förlorat en panda. Det är tredje på typ fyra månader som väljer att checka ut. Har en känsla av att de har lite svårt att hantera det varma vattnet vilket är lite synd eftersom de har en viktig roll i karet genom sitt sätt att virvla omkring på botten så att bös som ligger lite här och därmed lyfts upp och sugs in i filtren.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Wiie
    Vad matar du dem med i videon??
    Artemia

    Lämna en kommentar:


  • Wiie
    svarade
    Vad matar du dem med i videon??

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...