Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ha ha, varmhjärtad totalsågning, underbart .

Du har säkerligen på sedvanligt helt rätt. Min terori bygger inte på att skapa en obalans utan snarare att jag har obalans nu eftersom karet förbrukar och/eller skapar mer eller mindre av de olika ämnena. Att då fortsätta fylla på exakt lika mycket av de tre olika känns då fel. Tex om karet nu "tillverkar" massor med Nitrat av egen kraft, varför då fylla på lika mycket av det som av de övriga gödningsämnena som karet själv inte producerar?

Och som svar på din fråga; Ja jag upplever att jag har för höga Nitrat värden. Har skötsel dag idag, skall mäta på nytt då för att verifiera det.

Blev nog ett surrigt svar men du brukar kunna tolka vad jag egentligen menar

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    När du nu inte har bristsymptom på plantorna egentligen så gissar jag att det som kommer att hända när du börjar förändra proportionerna på näringen i karet är ett gigantiskt alg-kaboom. jag tror att den obalans som du aktivt nu planerar för kommer att älskas av just alger. Att du drar ner på nitratet, beror det på att du ligger för högt där i slutet på veckan dvs. över 30 ppm No3?
    Så för egen del tror jag du kommer att gråta över resultatet faktiskt. Men som projekt är det ju intressant att se hur det blir i praktiken. Men skulle själv inte göra som du planerar. Du kan ju se vad som händer i hav och sjöar när det blir obalanserat. Så du får väl se detta som en mycket varmhjärtad totalsågning av dina förändrade gödningsplaner

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Rufus
    Vad snällt av dig att göra tester så vi andra kan se hur resultaten blir innan man själv gör ngt dylikt! jag är lite rädd för fosfatflaskan nämligen.
    At your service

Lämna en kommentar:

• Rufus
    svarade
    Vad snällt av dig att göra tester så vi andra kan se hur resultaten blir innan man själv gör ngt dylikt! jag är lite rädd för fosfatflaskan nämligen.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Så då har Tommy återigen tänkt till så måhända är det på sin plats att varna riktiga experter, dvs. de som faktiskt vet vad dem talar om, för att Tommy ännu en gång analyserat en stor mängd textmassa, knådat det med sin ringa erfarenhet och fattat ett beslut om ännu en förändring i karet.

Kändes därmed passandet att tala om mig själv i tredje person så att valfriheten finnes att antingen ansluta till den kommande massiva kritiken om att den där Tommy är minsann inte riktigt klok alternativ om motsatsen skulle inträffa återigen kliva in i jaget och tacka för hejaropen och peppningen.

Låt oss inleda med att titta på hur rutinerna ser ut idag:

Vattenbyte görs två gånger per vecka med ca 40%. Vid dessa vattenbyten tillsätts full dos PMDD, dvs 24 ml. Eftersom rekommendationen för PMDD är vattenbyte en gång per vecka och att då tillsätta full dos så torde en korrekt benämning på nuläget vara att dubbel dos tillförs.

Vad är så syftet bakom valet att göra en förändring i detta till synes väl fungerande kar:

Ett kar är en levande organism under ständig förändring, det som var rätt igår behöver inte vara rätt idag. Numerären och storleken på fisk förändras, det ges mer eller mindre mat. Växterna konsumerar mer eller mindre av karets näring etc.

Vad gäller detta specifika kar så har invånarna växt betydligt, växterna har av egen kraft fördubblats och matningen har ökat kraftigt. Sakteligen så har karet fått mer alger. Valisnerian en del trådalger på spetsarna och övriga växter en del blad täckande gröna alger. (japp här brister kunskapen om vad för typ av alger det är).

Så trots ett antal påpekande, från de som faktiskt kan någonting, om att detta är en naturlig process hos växterna som man kanske inte behöver bry sig så mycket om så har han den där Tommy tagit sig friheten att göra en egen och då lite avvikande analys.

Toffsalgerna på Valisnerian är nog något man får leva med helt enkelt eftersom topparna är så nära ljuskällan. Låter man de växa så att de lägger sig som ett tak över vattenytan så blir knappt några alger utan det är nästan alltid när växten slutar precis under vattenytan som algerna bildas. Vill dock inte ha för mycket av det eftersom det hämmar cirkulationen. Kommer dock minska ljustiden ytterligare lite genom att flytta fram ljuständningen med 30 min.

Vad gäller Anubias så är alger på denna växt vanlig vid brist på fostfat, detta i kombination med att karet nu tillverkar betydligt mer Nitrat än vad det tidigare gjort så kommer följande justeringar av PMDD göras (Här kommer ju finessen med att Nitrat, Fosfat och Sulfat är blandade i tre separata flaskor):

Vid veckans första vattenbyte kommer full dos ges av samtliga ämnen. Vid vattenbyte två kommer inget nitrat ges, normaldos sulfat och dubbel dos fosfat.

Detta ger följande på veckobasis:

Nitrat = Full dos
    Sulfat = Dubbel dos
    Fosfat = Trippel dos

Sågningar tas nu tacksamt emot

Just det höll på att missa, 20 nya fräscha och arbetssugna Amanaos har fått ta plats i karet idag. Eftersom dessa inte föröker sig på samma sätt som tex körsbär så får man väl helt enkelt istället fylla på lite då och då.
    Senast redigerad av Tommy Vestlie; 17 January 2015, 17:10.

Lämna en kommentar:

• woodlund
    svarade
    Normalt onormala eller onormalt normala ähh jag är onormalt onormal tror jag

Surt att höra att fjärilshonan gick bort såpass hastigt och mindre lustigt , det är nog tyvärr sånt som händer ibland , vaknade själv upp till samma tråkiga syn imorse då en cobalt blue hona i ett av lekparen hittades död när lyset gick på , hon hade inte visat några större tecken på sjukdom mer än att hon hade stressränderna framme de 2 senaste dagarna ( fin färg , bra skit ect ) igår kväll märkte jag att hon agerade på ett konstigt sätt när hon simmade runt och såg helt uppgiven ut så hon flyttades till ett karantänkar men det hjälpte föga

Lämna en kommentar:

• Webo
    svarade
    Eller onormalt normala ☺

Skickat med Tapatalk från min mobil.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Man kanske kan säga att vi normalt onormala.... [emoji12]

Lämna en kommentar:

• Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Åh så bra, tack Inger, ännu mer text att förkovra sig i, tjoho (ja jag vet, jag är nog inte riktigt normal)
    Vem är normal inom denna hobby

//Inger

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Webo
    Ibland kan det ju också vara bra att ha lite press och stress för att fixa en grej så man får gjort en hel del så man blir klar med det eller man kan få koncentrera sig på annat efter det är klart.

Sen har jag väl för mig att du inte heller är typen som vill gå och hålla på länge med en sak utan vill få det gjort. har fått det intrycket innan i dina inlägg. Jag är lite så att jag vill få det gjort och sedan kan man fixa finliret lite då och då när det liksom har mognat till och man har fått lite distans.

Det blir nog bra och det ser ju redan bra ut. Så lite mera finlir så är den hemma.
    Man kan väl säga att om jag bestämt mig för något, om något fascinerar mig så är det "all in" som gäller

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    https://www.zoopet.com/forum/showthr...09309&page=107

En mycket läsvärd tråd startad av Maths (C90)

//Inger
    Åh så bra, tack Inger, ännu mer text att förkovra sig i, tjoho (ja jag vet, jag är nog inte riktigt normal)

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Jag vet att du har helt rätt, vet också att jag har svårt att hålla fingrarna borta

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Löser nu detta eminenta inlägg sippandes Nikkas whisky All malts (billig för att vara japansk, god för sitt pris) och njuter av ditt språk, Tommy.
    Kul att du är nöjd med Lido med turbo [emoji4] Jag tycker ditt kar har det som jag anser är en vacker och typisk Tommy-stil. Snyggt är bara förnamnet. Ska bli intressant och kul att få följa ditt kommande Apistogrammaäventyr. När det gäller din fjäril så tänker jag kanske att det hela är lätt hänt. Fiskar blir lätt sjuka även i en optimal miljö. Hoppas att det landar bra med henne.

Men håller med Inger om att karet är alldeles för lövfritt. Löv är ju grunden till uttrycket I Löööv Jo, vilket innebär att det är nyckeln till kärlek inom karets ramar så att säga med en symbolik som bara en lätt whiskydimmad hjärna kan tänkas uppskatta [emoji6]
    Toppen, tack för såväl fina ord som konstruktiva synpunkter, I löv it . Japanskt är inte alls fel utan snarare underskattat tycker jag.

Misstänker att du kan detta redan men det är faktiskt en ganska cool historia bakom Masataka Taketsuru som anses vara whiskyns fader i Japan. Han reste till Skottland för att lära mer, träffade kärleken, arbetade på flera destillerier för att sedan några år sedan flytta hem och efter någon anställning starta ett eget destilleri.

Whiskey first became widely available in Japan (least amongst the wealthy) in the 19th century, mostly in and after the 1870s, although it seems to have been introduced in the 1850s. Whiskey distilling in Japan did not get going until the 20th century though. The establishment of distilleries in Japan was spearheaded by a small group of men who fell in love with whiskey, and wanted to establish distilleries in Japan.

När det gäller fjärrilen så gick hon tyvärr bort sent i går kväll. Obduktion genomfördes för att se om vi kunde hitta någon synlig anledning men tyvärr inte. Känns jättetrist, funderar mycket denna morgon på om jag hade kunnat gjort något preventivt tidigare men har inte fångat upp några signaler alls på att hon inte skulle må bra. Snarare tvärtom så har hon verkat väldigt nöjd med tillvaron tillsammans med sin livskamrat. Känns som att det gick väldigt fort.

Ur ett rent akvaristiskt tänk så skall det bli intressant att se hur detta nu påverkar hela fjärilgruppens beteende.

Lämna en kommentar:

• Webo
    svarade
    Jepp, just det jag menar. Han har fått fixat allt då han jobbade på och nu har han tid att fixa finliret.. Sedan blir ett kar väl aldrig klart utan lite finlir då och då gör man ju.

Skickat från min SGP311 via Tapatalk

Lämna en kommentar:

• Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Webo
    Ibland kan det ju också vara bra att ha lite press och stress för att fixa en grej så man får gjort en hel del så man blir klar med det eller man kan få koncentrera sig på annat efter det är klart.

Sen har jag väl för mig att du inte heller är typen som vill gå och hålla på länge med en sak utan vill få det gjort. har fått det intrycket innan i dina inlägg. Jag är lite så att jag vill få det gjort och sedan kan man fixa finliret lite då och då när det liksom har mognat till och man har fått lite distans.

Det blir nog bra och det ser ju redan bra ut. Så lite mera finlir så är den hemma.
    Hmm, "finliret" ska vara fixat så det är klart när fiskarna anländer, inga händer i karet när dom är på plats - allt enligt mig då

//Inger

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...