Jag tycker du ska sträcka på dig och känna dig nöjd över dit fina akvarium! Finns inget "klantigt" över det tycker jag! Att vara ödmjuk inför det man gör hör inte till"nybörjarsynderna" utan är ett sundhetstecken då man inser hur mycket det finns att lära och erfara och det ger ett lyhört sinne. Akvarium är en levande liten värld och där händer saker som man inte alltid förutsett oavsett hur länge man hållit på. Ha en bra dag!
Mitt första Diskusakvarium
Kollaps
X
-
Har inte hittat något klantigt alls i vad du gjort. Vad du beskriver är väl bara din inlärningsprocess och hur den har gått till. Det som gör en person bra som akvarist är väl att man har en uppmärksam och läraktig inriktning. Skulle jag göra en lista på alla fiskar som dött för att de krävt en kunskap av mig som jag inte hade då vi tillfället så skulle den listan bli mycket lång. Det är svårt att hålla fisk och att få alla parametrar att fungera. Du löser ju mycket i början med att förstå saker mera logiskt och det är kanske så man måste börja om man är en logisk person (som du då). Denna ersätts sedan successivt av erfarenhet som gör att man agerar allt mer på en sk. förmedveten nivå. Det blir då mera en magkänsla man går på. Att kritisera sig för att man ännu är elev eller att andra gör det är nog ganska fel.
Så jag skulle vilja att du bestämde dig för att vi andra tror dig om gott. När du får kommentarer är det ju inte för att kritisera utan att dela med sig av sina erfarenheter.
Samtidigt som vi andra måste acceptera att det är akvaristen som ändå bestämmer gällande sina kar.
Som Einsteins sa (eller borde sagt):
Your aquariums - your rules....Kommentar
-
Har inte hittat något klantigt alls i vad du gjort. Vad du beskriver är väl bara din inlärningsprocess och hur den har gått till. Det som gör en person bra som akvarist är väl att man har en uppmärksam och läraktig inriktning. Skulle jag göra en lista på alla fiskar som dött för att de krävt en kunskap av mig som jag inte hade då vi tillfället så skulle den listan bli mycket lång. Det är svårt att hålla fisk och att få alla parametrar att fungera. Du löser ju mycket i början med att förstå saker mera logiskt och det är kanske så man måste börja om man är en logisk person (som du då). Denna ersätts sedan successivt av erfarenhet som gör att man agerar allt mer på en sk. förmedveten nivå. Det blir då mera en magkänsla man går på. Att kritisera sig för att man ännu är elev eller att andra gör det är nog ganska fel.
Så jag skulle vilja att du bestämde dig för att vi andra tror dig om gott. När du får kommentarer är det ju inte för att kritisera utan att dela med sig av sina erfarenheter.
Samtidigt som vi andra måste acceptera att det är akvaristen som ändå bestämmer gällande sina kar.
Som Einsteins sa (eller borde sagt):
Your aquariums - your rules....Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Ok. Men tror du missade att jag redan gillar och förstår ditt sätt att lösa saker och ting. Det var mer tänkt som ett pepp.
Men ord och vad vi lägger i dess betydelse är inte alltid lätt att förklara för varandra.Kommentar
-
Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
I naturen är inte tempen spikrak, inget annat heller egentligenKommentar
-
Kommentar
-
Gjort en smärre justering som kanske syns på filmen. För mycket skit blev liggandes på sanden bakom roten så jag kopplade på ytterfiltrets platta utblås på innerfiltret som jag sedan vinklade ned mot sanden. Blev kanon i kombination med strilröret från ytterfiltret som är riktat mot framglaset.Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Åter riktigt skön stämning i karet, alla diskusar simmar omkring nyfiket och rotandes efter mat (vem vet, de kanske har missat någon under ett blad någon stans ). Självklart så tjafsas det fortfarande men inte alls i den omfattning som det gjordes initialt. På något sätt så vet alla sin plats i hierarkin och då behöver man inte slåss för att bevisa det precis hela tiden.
Tyvärr så tog vi oss inte genom de senaste veckornas sjukdom utan förluster. En av våra ancistrus svullnade upp rejält om buken tills hen tyvärr checkade ut igår. Väldigt tråkigt, gillade verkligen denna individ.
Köpte ett 54 liters kar för ca en vecka sedan där jag tänkte lyfte över den sjuka diskushonan med när jag såg tendenserna hos ancistrusen så valde jag att istället fortsätta medicinera hela karet. Tyvärr gick hen inte att rädda.
I övrigt så utvecklas karet så det skriker om det, funderar på att köra en testperiod där jag går ned till halv dosering av PMDD, har en känsla av att det tillsammans med alla naturliga ämnen som fiskar etc lämnar efter sig räcker mer än nog, vill ju inte ha mer näring i karet än vad växterna faktisk förbrukar.
Blåser inte faran över men avslutar denna vecka med en skön känsla trotts allt!Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
När du går ner i PMDD så kolla vad NO3 hamnar på då, så att värdet inte blir för lågt.Kommentar
Kommentar