Mitt första Diskusakvarium
Kollaps
X
-
-
”Det är inte lätt att vara stor diskus när liten fjäril leker” - Gammalt norskt djungelordspråk.
För tredje gången på kort tid så leker det gula fjärilsparet i diskuskaret. En rejäl dos ägg har lagts på den stora roten, hanen har lagts beslag på ca 80% av karet för att lämna ett helt gäng diskus tryckandes på en yta på en längd av ca 10 cm.
Det är lite som med diskus som med Golden Retriever, dem fattar inte riktigt hur stora dem faktiskt är och vad de hade kunnat göra om de gav igen med samma mynt
Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Kommentar
-
Vilket flöde med bilder, erfarenheter och spännande händelser i dina kar! Mycket intressant läsning
Sedan gillas alldeles särskilt Norska djungelordspråk. Som fanatisk Fantomen-läsare så känns djungelordspråk högintressanta. Även norska dito.Kommentar
-
Trevlig läsning på söndagskvällen, och snygga "krispiga" bilder. Jag gillar det sätt du berätta på och att du delar med dig hur du tänker samt även hur du utvecklar kring dina tankar.
EKKommentar
-
Om det är oreda och turbulens med en trolig mindre positiv utgång man eftersträvar gör man rätt i att ha två lekande fjärilspar i var sin ända av ett mindre slutet utrymmeProud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Mitt första Diskusakvarium
Ditt nya kar ser ju oerhört läckert ut. Vad sägs om att visa en bild rakt framifrån och en rakt från sidan? Kanske tar bort mystiken i det hela men det hade varit kul att få en mer klar bild i huvudet.
Härlig läsning också, du skriver så att man bara vill läsa mer.
Kul att vi gör lika, fast tvärtom. Jag har ju skippat ciklider för malarnas skull då jag vill att botten ska vara "deras". Så jag förstår ditt tänk där.450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
Kommentar
-
Ditt nya kar ser ju oerhört läckert ut. Vad sägs om att visa en bild rakt framifrån och en rakt från sidan? Kanske tar bort mystiken i det hela men det hade varit kul att få en mer klar bild i huvudet.
Härlig läsning också, du skriver så att man bara vill läsa mer.
Kul att vi gör lika, fast tvärtom. Jag har ju skippat ciklider för malarnas skull då jag vill att botten ska vara "deras". Så jag förstår ditt tänk där.
Om du tittar på inlägg 1034 så är bild 2 rakt framifrån och bild 3 rakt från sidan.Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Ehm... Trött? Haha. När jag tittade förra gången så tyckte jag att det saknades lite, iaf på bilden framifrån. Men det kanske är hela karet? Den från sidan såg ju hel ut däremot. Det var nog därför jag frågade.450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
Kommentar
-
Bästa dagbok, här en fortsättning på gårdagens påbörjade baenschiberättelse.
Majoriteten av tiden så håller sig karets herrar på var sin kant i karet men oundvikligen så dyker man på varandra lite då och då. Hur de då agerar gentemot varandra varierar från total ignorans, ett enkelt men smått reserverad god dag till komplett krigsuppställ. Det övergår dock ytterst sällan till verkligt fysiskt våld utan istället går det ut på att se så stor och skrämmande ut som det bara går, piska på sjärtfenan i det tomma intet för att sedan stirra in i motståndarens ögon som två anabolstinna boxare som möts i ringen precis innan gonggongen går.
Att den psykiska krigsföringen trots allt ger effekt märks allt tydligare på de två hanarna då en av de två ger ett något stabilare och tryggare intryck än den andra. I det stora hela verkar de båda må bra, simmar omkring och silar sand genom gälarna på sitt egna lilla sköna sätt men visst så är en av de två lite mer reserverad, lite mer spänd än den andra. Tolkar detta som en liten med ändå tydlig signal om vart detta kommer landa.
Ytterligare en signal som pekar i samma riktning är att just den mer stabila hanen också umgås allt mer med den i karet absolut dominanta honan. För så är det nämligen. Spelet om hierarkin i detta kar är absolut ingenting som bara är förunnat det manliga släktet utan snarare tvärtom så leder nog denna hona aggressionsligan stort. Hon har färgat ut betydligt mer än den andra honan och till skillnaden från grabbarna så accepterar hon inte alls sin väninnas existens. Och tro mig hon kan se riktigt elak ut när hon inte bara reser på alla fenor utan till synes även reser på vartenda fjäll på den lilla kroppen.
Att umgås med killarna har hon dock ingenting emot även om hon nog har valt sin favorit, han ser ju sååååå coool ut när han spänner upp sig.
En kul grej som kan vara värt att nämna är baenschis utflykter upp i karet. Visserligen trivs de bäst bland rötter och stenar på botten med eftersom inredning sträcker sig mot vattenytan med en relativt svag sluttning så har de ingenting emot att även bege sig på äventyr upp i karet i skydd av växter och kvistar ovan sig och med roten under sig. Lite som en uppförsbacke i en djungel helt enkelt.
Fortsättning följer …Senast redigerad av Tommy Vestlie; 02 February 2015, 19:15.Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Bästa dagbok, här en fortsättning på gårdagens påbörjade baenschiberättelse.
Majoriteten av tiden så håller sig karets herrar på var sin kant i karet men oundvikligen så dyker man på varandra lite då och då. Hur de då agerar gentemot varandra varierar från total ignorans, ett enkelt men smått reserverad god dag till komplett krigsuppställ. Det övergår dock ytterst sällan till verkligt fysiskt våld utan istället går det ut på att se så stor och skrämmande ut som det bara går, piska på sjärtfenan i det tomma intet för att sedan stirra in i motståndarens ögon som två anabolstinna boxare som möts i ringen precis innan gonggongen går.
[ATTACH=CONFIG]74025[/ATTACH]
Att den psykiska krigsföringen trots allt ger effekt märks allt tydligare på de två hanarna då en av de två ger ett något stabilare och tryggare intryck än den andra. I det stora hela verkar de båda må bra, simmar omkring och silar sand genom gälarna på sitt egna lilla sköna sätt men visst så är en av de två lite mer reserverad, lite mer spänd än den andra. Tolkar detta som en liten med ändå tydlig signal om vart detta kommer landa.
Ytterligare en signal som pekar i samma riktning är att just den mer stabila hanen också umgås allt mer med den i karet absolut dominanta honan. För så är det nämligen. Spelet om hierarkin i detta kar är absolut ingenting som bara är förunnat det manliga släktet utan snarare tvärtom så leder nog denna hona aggressionsligan stort. Hon har färgat ut betydligt mer än den andra honan och till skillnaden från grabbarna så accepterar hon inte alls sin väninnas existens. Och tro mig hon kan se riktigt elak ut när hon inte bara reser på alla fenor utan till synes även reser på vartenda fjäll på den lilla kroppen.
[ATTACH=CONFIG]74023[/ATTACH]
Att umgås med killarna har hon dock ingenting emot även om hon nog har valt sin favorit, han ser ju sååååå coool ut när han spänner upp sig.
[ATTACH=CONFIG]74024[/ATTACH]
En kul grej som kan vara värt att nämna är baenschis utflykter upp i karet. Visserligen trivs de bäst bland rötter och stenar på botten med eftersom inredning sträcker sig mot vattenytan med en relativt svag sluttning så har de ingenting emot att även bege sig på äventyr upp i karet i skydd av växter och kvistar ovan sig och med roten under sig. Lite som en uppförsbacke i en djungel helt enkelt.
[ATTACH=CONFIG]74026[/ATTACH]
Fortsättning följer …Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotopKommentar
-
Kommentar
Kommentar