Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

Ursprungligen postat av tonpet
    Var i Götet i går och kunde inte låta bli att svänga in på en av mina favorit butiker i Göteborg, Herkules Zoo. Var även på Hornbach och kan bara säga att de Diskusar som är fina i vanliga Zoo butiker eller väldigt få. Inte bara på just dessa två ställen jag var på igår, utan de flesta. Några enstaka gånger har jag sett diskusar som varit så fina att jag skulle kunna tänka mig att köpa dem.
    Och då kan jag bara säga en sak, Tony´s Diskus i Trollhättan. Där kan man välja .... alla är av högsta kvalitet, välmående och fina.
    Så har du inte varit där Tommy, tycker jag verkligen du skall ta en tripp till Thn och besöka Tony. Bara att prata med en som kan så mycket om Diskus är värt besöket.
    Herkules är en av mina favoriter också, kunnig och trevlig personal, vet du att butiken funnits i 4o år på samma plats? Gillar även Zoomässan i Kungsbacka. På Hornback köper jag all teknik etc eftersom du har prisgaranti och faktiskt även kunnig personal. Deras utbud på fisk är dock si sådär.

Har faktiskt fortfarande inte varit hos Tony i Thn vilket ju är tragiskt, får bli ändring på den fronten.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

Kommentar

• Mats Bryzell
      • February 2007
      • 18959

Ursprungligen postat av HWH
      Tänkte på det här med nosformen, är det ett estetiskt val att de ska vara runda eller fyller det någon funktion för fisken?
      Halloj!
      Det finns flera svar på din fråga. När man tittar på en vuxen discus i frisk, god kondition så har den ett naturligt runt utseende - inte exakt som en cirkel, men nära på.
      Discusar är väldigt individuella i sitt utseende, och detta kan vara en av aspekterna på att vi upplever dom som personliga, att vi lär känna dom och lätt kan urskilja vissa individer i en grupp o.s.v.
      Discus-yngel har under sin uppväxtperiod ett mer utdraget nosparti, med flack huvudform och relativt stora ögon som är placerade nära huvudåsens linje.
      Typiskt utseende på ett av mina Stendkeryngel - ungefär 3 cm:
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7996_2.jpg
Visningar: 5
Storlek: 66,6 KB
ID: 2166202
      Här kan man tydligt se den flacka huvudformen och det relativt stora ögat som sitter placerat högt, nära huvudets ås.
      Detta yngelutseende förändras på naturlig väg till den vuxna discusens mer proportionerade utseende med tydligt rundad huvudlinje och mer "panna" ovanför ögat. Ögat på en vuxen, frisk discus hamnar så att säga mer "i ansiktet" än vad man kan se på det juvenila utseendet hos ett yngel eller ungdjur.

Om man nu ser "yngel-drag" hos en vuxen discus, alltså med trekantig huvudform, flack panna och oproportionerligt stort öga placerat högt på huvudet kan man konstatera att denna discus har, eller kommer att fastna i detta utseende - den har inte fått chansen att äta upp sig och utvecklas till en vuxen discus mer homogena drag. En discus man kanske inte riktigt väljer som medlem i sin discustrupp.

OBS: beskrivningen ovan har inget med Tommys "newbie" att göra - det är ett ungdjur på uppväxt.

Så, på ett sätt kan man se detta som estetiskt, men detta enbart att man (med tränat öga) direkt ser om en discus har "framtiden för sig" eller inte. En "fastnad" discus har inga direkt funktionella hinder, mer än att den möjligtvis inte hamnar högst i en hierarki, och troligtvis inte kommer att utveckla sin fullständiga potential.

Kan inte låta bli att dra in en bild jag tog när vi var hos Tony och handlade Johnnys Juveler. Här drar vi en grill innan Johnnys Discusar skulle packas för hemfärd. Visst ser Johnny nöjd, glad och förväntansfull ut? Nästan så att man ser ett par blå vingar bak på ryggen på honom. Wonderful!

Namn: IMG_9255.jpg
Visningar: 2
Storlek: 178,1 KB
ID: 2166203

Sedan kunde jag inte undgå att läsa att Tommy är sugen på Cuipeua-discus. Detta är min stora favorit också, och den variant jag planerar att ha i min nya balja. Jag satte in en film på cuipeuor i min tråd för några dagar sedan, så den har ni nog inte sett - men jag lägger den här så att ni får chans att se den också, och att Tommy blir ytterligare en anings läskad.

More than just selecting the best Discus Wild World and export them , we love Wild Discus ! Working with these fish will be more than 30 years is a pleasure,...

Kommentar

• HWH
        • March 2013
        • 2310

Vilken juvel du är Mats, tack.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

Kommentar

• Mats Bryzell
          • February 2007
          • 18959

Vilken juvel du är Mats, tack.
          Ja... (fotskrap, fotskrap) tack skall du ha.
          Tänkte bara förklara lite - och svara på din fråga - hur man "ser" på discus med lite tränade ögon.

Kommentar

• Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Halloj!
            Det finns flera svar på din fråga. När man tittar på en vuxen discus i frisk, god kondition så har den ett naturligt runt utseende - inte exakt som en cirkel, men nära på.
            Discusar är väldigt individuella i sitt utseende, och detta kan vara en av aspekterna på att vi upplever dom som personliga, att vi lär känna dom och lätt kan urskilja vissa individer i en grupp o.s.v.
            Discus-yngel har under sin uppväxtperiod ett mer utdraget nosparti, med flack huvudform och relativt stora ögon som är placerade nära huvudåsens linje.
            Typiskt utseende på ett av mina Stendkeryngel - ungefär 3 cm:
            [ATTACH=CONFIG]74302[/ATTACH]
            Här kan man tydligt se den flacka huvudformen och det relativt stora ögat som sitter placerat högt, nära huvudets ås.
            Detta yngelutseende förändras på naturlig väg till den vuxna discusens mer proportionerade utseende med tydligt rundad huvudlinje och mer "panna" ovanför ögat. Ögat på en vuxen, frisk discus hamnar så att säga mer "i ansiktet" än vad man kan se på det juvenila utseendet hos ett yngel eller ungdjur.

Om man nu ser "yngel-drag" hos en vuxen discus, alltså med trekantig huvudform, flack panna och oproportionerligt stort öga placerat högt på huvudet kan man konstatera att denna discus har, eller kommer att fastna i detta utseende - den har inte fått chansen att äta upp sig och utvecklas till en vuxen discus mer homogena drag. En discus man kanske inte riktigt väljer som medlem i sin discustrupp.

OBS: beskrivningen ovan har inget med Tommys "newbie" att göra - det är ett ungdjur på uppväxt.

Så, på ett sätt kan man se detta som estetiskt, men detta enbart att man (med tränat öga) direkt ser om en discus har "framtiden för sig" eller inte. En "fastnad" discus har inga direkt funktionella hinder, mer än att den möjligtvis inte hamnar högst i en hierarki, och troligtvis inte kommer att utveckla sin fullständiga potential.

Kan inte låta bli att dra in en bild jag tog när vi var hos Tony och handlade Johnnys Juveler. Här drar vi en grill innan Johnnys Discusar skulle packas för hemfärd. Visst ser Johnny nöjd, glad och förväntansfull ut? Nästan så att man ser ett par blå vingar bak på ryggen på honom. Wonderful!
            [ATTACH=CONFIG]74303[/ATTACH]

Sedan kunde jag inte undgå att läsa att Tommy är sugen på Cuipeua-discus. Detta är min stora favorit också, och den variant jag planerar att ha i min nya balja. Jag satte in en film på cuipeuor i min tråd för några dagar sedan, så den har ni nog inte sett - men jag lägger den här så att ni får chans att se den också, och att Tommy blir ytterligare en anings läskad.

https://www.youtube.com/watch?v=a2EZtnL6VgU
            Riktigt kul att få in några promille av din kunskap in i min tråd Mats, det tackar och bockar jag för.

Lite osäker på om jag hade haft tillräckligt med ro i kroppen till att grilla innan hemfärd om jag visste vad jag skulle åka hem med

Cuipeua-discus = kommentarer helt överflödiga, vill ha!

Kommentar

• Mats Bryzell
              • February 2007
              • 18959

Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
              Riktigt kul att få in några promille av din kunskap in i min tråd Mats, det tackar och bockar jag för.
              Lite osäker på om jag hade haft tillräckligt med ro i kroppen till att grilla innan hemfärd om jag visste vad jag skulle åka hem med
              Cuipeua-discus = kommentarer helt överflödiga, vill ha!
              Alltid kul att snacka lite discus - det är ju bl.a. här i din tråd, och även Johnnys som man kan få tillfälle till det.
              Jag tror grillen hos Tony var nödvändig - vi var alla högoktanigt triggade, och Johnny uppspelt som ett barn på julaftonsdags morgon, så vi behövde sänka ett par bärs och käka!
              Cuipeua-discus = kommentarer helt överflödiga, skall ha!

Kommentar

• HWH
                • March 2013
                • 2310

Cuipeua är det en färg eller vad?
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

Kommentar

• woodlund
                  • December 2011
                  • 666

Cuipeua tror jag är det område just denna färgvariant fångas , Mats kan nog förtälja mer .
                  Men jag har en känsla av att även bodafors kommer att ha några såna diskusar i framtiden !!
                  1900Liter Diskusvatten

Medlem i NDSS www.diskusforum.se

Kommentar

• HWH
                    • March 2013
                    • 2310

Men benämns de likt om de är odlade bara de har samma färg?
                    /Helena,

Kommentar

• Mats Bryzell
                      • February 2007
                      • 18959

Men benämns de likt om de är odlade bara de har samma färg?
                      Får man lek på ett VF Cuipeua-par (Cuipeua, ort där de fångas) kallas avkomman F1-Cuipeua och typbenämns (vad jag förstår) som Cuipeua Discus. I områden omkring Cuipeua har discusen detta typiska utseende - vilket egentligen inte skiljer sig så mycket från de olika vildformerna. Ett exempel på discus som är hyfsat lik, men inte riktigt lika intensivt, homogent röd är exempelvis discus från Nhamundá - som jag visat bilder på alltför många gånger här på forumet.

Kommentar

• Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

Har under en tid varit sugen på att förända karet, att om möjligt närma mig den miljö som diskusarna lever i naturligt, för det råder ingen tvekan om att när jag inredde diskuskaret så gjordes det helt utan någon tanke på hur dem har det i det vilda. Snarare så växte inredningen fram utifrån vad jag själv tycker är vackert att titta på och utifrån alla goda råd här på Zoopet kring hur man kan åstadkomma en miljö där tex mobbade invånare kan gömma sig för en stund och där det finns en plats att bygga bo och hem för karets olika typer av arter.

Och visst har det fugerat bra, jag tycker att karet har varit en njutning att titta på och alla såväl malar som fjärilar och diskusar har hittat sin plats i karet. Alla som önskat har kunnat sätta upp sin egen liten skylt vid någon egenvald plats ”Borta bra men hemma bäst”

Så varför då förändra. Ja det finns ju några praktiska skäl och ett av dem är att det helt enkelt börjar bli trång nu när fiskarna växer och blir allt större. Jag ville frigöra mer tillgänglig simyta. Här skulle nog många kunna hävda att det redan är för litet och de har säkert rätt men jag jobbar med de förutsättningar jag har. Det viktigaste mätinstrumentet jag har för att avgöra detta är min magkänsla och när jag tittar in i karet då ser jag ett gäng fiskar som till synes mår väldigt bra.

Men den största anledningen till viljan att förändras är mer känslomässig än praktiska. Jag tror helt enkelt att min egen syn på vad som är vackert har förändrats under min första tid som diskusvårdare. Det är absolut inte så att jag inte längre gillar mitt kar eller mina diskus snarare tvärtom jag är faktiskt ganska stolt över hur pass bra det ändå gått för mina en gång 5 cm diskar som nu åtminstone ligger på dubbeltal i storlek. Men det finns faktiskt inget vackrare en naturligt färgade diskus som harmoniskt simmar mellan gren och kvist.

Så med dessa tankar liggandes någonstans i bakhuvdet så dök plötsligt denna lilla sak upp under en vårpromenad i solen idag.

Namn: IMG_9774.jpg
Visningar: 1
Storlek: 355,4 KB
ID: 2166220

Det blev ett snabbt meddelande till Herr Bryzell i hans tråd här på Zoopet som snabbt och vänligt svarade att så länge det inte är ett barrträd så borde det funka fint (Hur kunde man ens leva innan vi fick mobila enheter ).

Sagt och gjort, den fick följa med hem och nu ligger delar av den i karet till förmån för den stora rot som tidigare fyllda en stor del av karets högersida.

Nu har jag ju verkligen inte gjort något dramatiskt i karet och detta blev ett sjukt långt inlägg över en kille som kastat in några kvistar i sitt kar men tro mig när jag säger att känslan över att nu se diskarna simma över, under och igenom kvistverket är riktigt trevlig. Förutom det faktum att de verkligen gillar det så får de också ett helt annat rörelsemönster som ser mer naturligt ut (Helt omöjligt att förmedla på bild eftersom så fort jag dyker upp så vill alla gärna hänga vid framglaset för att kolla in mig).

Namn: DSC_3052.jpg
Visningar: 1
Storlek: 192,6 KB
ID: 2166221

Några korta övriga och helt osorterade tankar kring detta:
                        • Hävdar inte på något sätt att mitt kar ens närmelsevis liknar en diskus naturliga miljö.
                        • Jag har inte rört växterna som fortfarande står där dem planterades med hänsyn tagen till den stora roten.
                        • Corysarna kommer nog gilla mer bottenyta.
                        • Ett fjärilsrevir togs bort i och med denna förändring. Skall bli spännande att se vad som händer vidare med detta.
                        • Blev överraskad över hur rent det var under den stora roten som togs bort, var redo att slamsuga för fullt när den togs bort så at det inte spreds massa skit i karet men det fanns nästan ingenting att suga bort.
                        • Att bygga gömställe behöver inte betyda att bygga gömställen. Det kan fungera lika bra med mindre skrymmande föremål som istället hindrar en jakt.
                        • Det fanns massor precis likadana grenar som denna där jag hittade den, vem vet kanske fler kommer till användning

Kommentar

• Mats Bryzell
                          • February 2007
                          • 18959

Den grenen piffade upp karet några rejäla snäpp, tycker jag. Ser väldigt trevligt ut.
                          Jag skulle kunna bli hur långrandig som helst angående den här typen av inredning, men håller mig i skinnet lite och bara konstaterar att ditt kar blir alltmer discusorienterat, på ett väldigt härligt sätt! Kanonfint!

Kommentar

• Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Den grenen piffade upp karet några rejäla snäpp, tycker jag. Ser väldigt trevligt ut.
                            Jag skulle kunna bli hur långrandig som helst angående den här typen av inredning, men håller mig i skinnet lite och bara konstaterar att ditt kar blir alltmer discusorienterat, på ett väldigt härligt sätt! Kanonfint!
                            Tack!

Var gärna långrandig

PS, var lite fundersam häromdagen över hur Catappabladen jag beställt skulle passa in i diskuskaret (estetiskt inte funktionellt), nu passar de snart som handsken DS

Kommentar

• Mats Bryzell
                              • February 2007
                              • 18959

Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Tack!

Var gärna långrandig

PS, var lite fundersam häromdagen över hur Catappabladen jag beställt skulle passa in i diskuskaret (estetiskt inte funktionellt), nu passar de snart som handsken DS
                              Jodå, jag kommer garanterat att bli långrandig titt som tätt, det brukar bli så.
                              Catappabladen blir pricken över i:et.

Kommentar

• Bluewing
                                • August 2012
                                • 10522

Tycker grenen blev kanon. Din berättelse och ditt resonemang runt inredning och kar likaså.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

Kommentar

Arbetssätt...