Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeidiH
    • October 2014
    • 629

Riktigt tjusigt akvarium! Ballt med glasen!

Kommentar

• Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

Tack snälla för kommentarerna.

Har en känsla inombords för den inredning som jag vill ha men inte lyckats att visualisera den. Varken för mig själv eller någon annan. Tror dock att jag börjar närma mig nu. Vill dock ha mer "bös" på botten vilket förhoppningsvis kommer ge sig över tid allt eftersom löven bryts ned.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

Kommentar

• HWH
        • March 2013
        • 2310

Jättefint. Härliga rötter. Leker fjärilarna?
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

Kommentar

• Bluewing
          • August 2012
          • 10522

Jättefint Tommy. Snyggt, krispigt. Sedan blir karet "plattare" när man filmar lite ifrån sidan pga att man "ser" rutan. Filmar du exakt rakt framifrån och kan få bort ljuset kring så djupnar karet direkt. Nu får man andra referenspunkter som stör i hjärnan.
          Alternativt gör en tai-chi-filmning och rör dig mjukt som en Kuhliiål med kameran så nära att karets detaljer inte syns. Kör du sedan rörelsekorrigering på YT så blir det sköna glidningar.
          Det är inte alla av oss som har modet att utrusta våra kar med accessoarer typ glas
          Senast redigerad av Bluewing; 21 April 2015, 12:01.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

Kommentar

• HWH
            • March 2013
            • 2310

Fast, om man inte har i glas. Vad ska då fiskarna dricka ur?
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

Kommentar

• Bluewing
              • August 2012
              • 10522

Du sedan apropå det där med bös på botten så blir det aldrig riktigt så som du tänker med bara Catappa. Du måste nästan mixa med olika slags blad eller pinnar så att botten får flera skikt av bös/mulm. Mats har en del filmer när Schackbräden plockar bland pinnar och annat har jag för mig. Hittar inte det nu hos Mats. Om Mats är där så efterlyses megabösfilmer från arkivet. Hinner du inte så tipsa om var vi andra ska leta i maxabbeys skattkammare.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

Kommentar

• Bluewing
                • August 2012
                • 10522

Kolla in på maxabbey på YT för bös och mulmorgier att tåras över:
                Juwel Lido 120

Kommentar

• Mats Bryzell
                  • February 2007
                  • 18959

Det kan vara denna du tänkte på, Johnny, där D. foirni förbereder lek.

Sedan har vi några exempel till:

Kommentar

• Bluewing
                    • August 2012
                    • 10522

Ursprungligen postat av HWH
                    Du är då så intelligent att man baxnar, Helena
                    Juwel Lido 120

Kommentar

• Bluewing
                      • August 2012
                      • 10522

Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Det kan vara denna du tänkte på, Johnny, där D. foirni förbereder lek.
                      Typ den. Hyggligt
                      Juwel Lido 120

Kommentar

• Mats Bryzell
                        • February 2007
                        • 18959

Dessa Dicrossus foirni är vildfångade rariteter, och jag satte dom i en 50x50x50 cm kub för att kolla hur de skulle utvecklas, innan jag drog ner dom i ett 540.

Här är en "yngelperiod", där ek- och catappabladen hade multnat ut/bort och jag för tillfället inte hade några nya att stoppa i.

Kommentar

• Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

Jättefint. Härliga rötter. Leker fjärilarna?
                          Fjärilarna är i ständigt gräva grop och uppvaktar mode och framförallt två per leker mer eller mindre regelbundet.

Kommentar

• Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

Ursprungligen postat av Bluewing
                            Jättefint Tommy. Snyggt, krispigt. Sedan blir karet "plattare" när man filmar lite ifrån sidan pga att man "ser" rutan. Filmar du exakt rakt framifrån och kan få bort ljuset kring så djupnar karet direkt. Nu får man andra referenspunkter som stör i hjärnan.
                            Alternativt gör en tai-chi-filmning och rör dig mjukt som en Kuhliiål med kameran så nära att karets detaljer inte syns. Kör du sedan rörelsekorrigering på YT så blir det sköna glidningar.
                            Det är inte alla av oss som har modet att utrusta våra kar med accessoarer typ glas
                            Bra tips tack, tänkte göra en kortare film under kvällen nu när vattnet klarnat efter gårdagens övning.

Kommentar

• Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

Många som inte tänker på just detta att fiskarna faktiskt inte bara skall få mat utan även vatten.

Kommentar

• Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Dessa Dicrossus foirni är vildfångade rariteter, och jag satte dom i en 50x50x50 cm kub för att kolla hur de skulle utvecklas, innan jag drog ner dom i ett 540.

Här är en "yngelperiod", där ek- och catappabladen hade multnat ut/bort och jag för tillfället inte hade några nya att stoppa i.

https://www.youtube.com/watch?v=G9TglorufBA
                                Tack för härliga inspirationsfilmer. Skall fundera vidare på hur jag utvecklare karet vidare i den riktning jag söker.

Kommentar

Arbetssätt...