Mitt första Diskusakvarium
Kollaps
X
-
-
-
Har en fundering (igen):
I våra diskuskar så har vi det oftast ganska så varmt. De med yngre fiskar lite varmare än de med vuxna fiskar. I en del kar (men sällan diskus vad jag kunnat se) så använder man luftpump och syresten. I vårt lekkar kör vi nu med ett svampfilter för filtrering och syresättning utan att få för stora vattenrörelser.
Har sedan läst en del men även här verkar åsikterna gå isär. Bidrar luftpump och syresten och/eller svampfilter till en förbättrad syresättning i ett kar med i övrigt bra filtrering eller ger det ingen som helst effekt?
Anledning till denna fundering är att jag ser en skillnad i andningsfrekvens hos de fiskarna som dår i diskuskaret kontra de som går i lekkaret där jag just nu har det någon grad svalare.
(Är medveten om CO2 effekten av att köra en luftpump i kare)Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Oavsett vad folk säger så syns det en rejäl skillnad på diskusarnas andning om jag sätter på en diffusor på något av innerfiltren. Däremot vädrar man ju ut Co2, men det vet du ju redan.Kommentar
-
Precis den skillnad jag nu ser mellan karen och det är precis som du säger en ganska stor skillnad. Skall göra VB idag samt rensa ett innerfilter så jag tänker mig slänga i det lilla svampfiltret jag har över i ett hörn för att se vad det blir för effekt på såväl andning som CO2.Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Kommentar
-
Det som händer med co2 samtidigt som genomluftning är väl om jag fattar rätt att du eldar för kråkorna dvs. Du tillsätter något som du samtidigt tar bort.
Läckert med rotflis al la Tommy [emoji5]️Kommentar
-
Otur när jag tänker?
Har nu även bytt vatten i de två diskuskaren, rensat ett innerfilter samt slängt i den av hammaren mosade roten. Den ligger och flyter omkring nu så får vi helt enkelt se var karet bestämmer att de olika delarna skall landa.Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
-
Kan konstatera att man kan hålla ett stabilt PH även vid syretillförsel med luftfilter och syresten genom att bromsa lufttillförseln något samtidig som man ökar mängden CO2.
Även efter vattenbyte så orkar systemet dra ned PH från kranvattnets PH till önskar värde samtidigt som syre tillförs.
Kör så här ett tag så får vi se om jag ändrar uppfattning längre fram.Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
På tal om att mixtra med vattenvärden så överväger jag att småfiltrera lite torv, nu när man har sump och allt. Kanske fiskarna tycker det är lite mysigare.Kommentar
-
Lite avis på sumpen men visst talade vi om Einarsson Sump AB i närtid?
I övrigt så påminner mitt kar just nu om Stjärnornas Krig och någon form av meteorregn nu när det flyter omkring en sprängd rot och lite löv i det strömmande. Har tillräckligt med vatten i sig så de flyter inte längre vid ytan utan cirkulerar runt i karet just som svävande objektProud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Lite avis på sumpen men visst talade vi om Einarsson Sump AB i närtid?
I övrigt så påminner mitt kar just nu om Stjärnornas Krig och någon form av meteorregn nu när det flyter omkring en sprängd rot och lite löv i det strömmande. Har tillräckligt med vatten i sig så de flyter inte längre vid ytan utan cirkulerar runt i karet just som svävande objekt
Jag funderade ju på om jag ska sammanfatta/dokumentera sumpbygget på något sätt, och hur allt funkar, men jag vet inte riktigt var jag skulle börja isåfall, kanske bättre om folk ställer frågor vad de är osäkra på så kan jag svara på det i så god detalj jag kan.Kommentar
Kommentar