Mitt första Diskusakvarium
Kollaps
X
-
-
Halloj Tommy!
Förstår precis hur du funderar kring två delar av karet, en del med sandbotten och en del med bôsigare inslag på botten.
Med en jämn vattenrörelse - inte för stark och inte för svag - kan man nog åstadkomma detta, men tänk även inredningsmässigt ovanför den del som du vill ha bôsigare.
Om man placerar grenverk som är pålade i sanden har smågrenar, löv, kvistbitar o.dyl. en tendens att samla upp sig på ett skönt sätt, även om vattnet har en hyfsat stark rörelse.
Jag tror att det är så du måste tänka för att, så att säga, samla upp en bôs-sida.
Ett exempel på vad jag menar är filmen nedan. Nu har den killen förvisso inget bôs i karet, men du kanske kan få några idéer på hur du skulle kunna arbeta med gren/rotverken.
Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 May 2015, 10:52.Kommentar
-
Halloj Tommy!
Förstår precis hur du funderar kring två delar av karet, en del med sandbotten och en del med bôsigare inslag på botten.
Med en jämn vattenrörelse - inte för stark och inte för svag - kan man nog åstadkomma detta, men tänk även inredningsmässigt ovanför den del som du vill ha bôsigare.
Om man placerar grenverk som är pålade i sanden har smågrenar, löv, kvistbitar o.dyl. en tendens att samla upp sig på ett skönt sätt, även om vattnet har en hyfsat stark rörelse.
Jag tror att det är så du måste tänka för att, så att säga, samla upp en bôs-sida.
Ett exempel på vad jag menar är filmen nedan. Nu har den killen förvisso inget bôs i karet, men du kanske kan få några idéer på hur du skulle kunna arbeta med gren/rotverken.
https://www.youtube.com/watch?v=UckghOmPoCkProud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Tror du jag kan få till tillräckligt bra cirkulation/rörelse genom att köra två styck JBL e1501 som trycker på från ena kortsidan kompletterat med en JBL e901 i mitten på karet? Har nämligen dessa tre filter idag. Har dock inte slang så det räcker för att ha utblås på ena kortändan och utsug i andra.
Jag kör endast Eheim 2250- och 2260-tunnor - fantastiska ytterfilter som aldrig krånglar, och är tysta.
Jag körde med ett 2250 i 540-T-karet (det där med all sten) och det blv en mycket fin vattenrörelse från ytan, ner mot ena kortsidan och över sand och stenar på tillbakavägen.
Utflödets (eller vad man nu skall kalla det) riktning, och inredning i övrigt spelar ju in här också.
Dra igång dina filter du använder, och experimentera tills du hittar rätt vattenflöde - efter att du satt inredningen.
Kommentar
-
Nu när du skall malla på med ett 720 kanske en skön bakgrund kan vara en idé? Blir ju bra filter bakom också, om man vill…
AquaTerra's Amazona background features a massive tree centerpiece with an impressive root structure surrounded by detailed boulder like rockwork. Bring the ...
Wild red spotted green discus from the Rio Jutai. All sourced through sustainable fishing and supplied by Hek Discus Brazil, via Chens Discus in the UK.Aquar...
Kommentar
-
Nu när du skall malla på med ett 720 kanske en skön bakgrund kan vara en idé? Blir ju bra filter bakom också, om man vill…
AquaTerra's Amazona background features a massive tree centerpiece with an impressive root structure surrounded by detailed boulder like rockwork. Bring the ...
Wild red spotted green discus from the Rio Jutai. All sourced through sustainable fishing and supplied by Hek Discus Brazil, via Chens Discus in the UK.Aquar...
https://www.youtube.com/watch?v=9gXVgWLbZ-g
Funderar även på det där med belysning. Skall man köra med en heltäckande 4-rörs armatur på 2 meter eller jobba med dubbla två rörs på en meter vardera alternativ ett kortare 4-rörs som inte täcker hela karet?
Tänker mig att man i ett sådant här kar (som jag beskrev min vision om inredning på tidigare) vill ha några dunklare partier? Blir inget annat än Valle i växtväg och de kräver ju inte så mycket.Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Sköna filmer.
Funderar även på det där med belysning. Skall man köra med en heltäckande 4-rörs armatur på 2 meter eller jobba med dubbla två rörs på en meter vardera alternativ ett kortare 4-rörs som inte täcker hela karet?
Tänker mig att man i ett sådant här kar (som jag beskrev min vision om inredning på tidigare) vill ha några dunklare partier? Blir inget annat än Valle i växtväg och de kräver ju inte så mycket.
Själv kommer jag att köra Maxspect Razor 300 http://www.tritonakvarium.se/maxspec...0w-320w/3163-0
Men behåller även MH-rampen som sitter som byggbelysning över storburken nu - samt utplacerade led-spotar.
Kommentar
-
Jag hade jobbat med någon form av punktbelysning, typ led-spotar - eller varför inte kolla in någon ledramp där flera belysningsalternativ går att använda.
Själv kommer jag att köra Maxspect Razor 300 http://www.tritonakvarium.se/maxspec...0w-320w/3163-0
Men behåller även MH-rampen som sitter som byggbelysning över storburken nu - samt utplacerade led-spotar.
Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Själv har jag använt IKEAS ledpuckar med mycket (enligt mig) lyckat resultat. Dessa är hyfsat billiga och placerar man dom inte i en egenkonstruerad ramp, kan man bara lägga dom på täckglasen och köra runt med dom tills man blir nöjd.
Här IKEAS led-puckar:Kommentar
-
-
Kommentar
-
Tommy!
Jag tänkte bara säga, nu när vi har gaggat här i tråden idag, att jag skall åka iväg till Stockholm några dagar och gona mig.
Jag kommer inte att ha tid att hänga här på Zoopet, så vi hörs till helgen eller nåt i den stilen.
Ha det gôtt!
Kommentar
-
Ha det toppen, tack för all hjälp!Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Haha! Ja, det är dyrt med de där jädra ramperna - men va fan, när man ändå är igång och plöjer ner högvis med pluringar (det är bland annat därför jag gigar så mycket) på ett akvarieprojekt, så kan man lika gärna fortsätta. Jag har kollat ett par burkar med maxspectramperna irl, och det är sannerligen ett mäktigt ljus man kan få...
Själv har jag använt IKEAS ledpuckar med mycket (enligt mig) lyckat resultat. Dessa är hyfsat billiga och placerar man dom inte i en egenkonstruerad ramp, kan man bara lägga dom på täckglasen och köra runt med dom tills man blir nöjd.
Här IKEAS led-puckar:Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Spännande snack Tommy
När du funderar på enklare lösningar. Tänkt till om Hannes lösning?
408L Orinoco theme aquariumGeophagus sp Orange headGeophagus steindachneriSatanoperca leucostictaL134L201
Ett av de vackraste karen på Zoopet i min mening. Han har ju vanliga hängande armaturer med ledinsatser. Kostar småpotatis och blir toksnyggt och du får då belysta och skuggiga partier.Kommentar
Kommentar