Mitt första Diskusakvarium
Kollaps
X
-
-
Det här med att starta upp ett såhär stort kar känns just nu lite som att starta upp med Diskus första gången, dvs gör det inte!, det är allt för svårt med allt för stora risker med den lilla skillnaden av att då handlade det om man skulle lyckas hålla djuren vid liv, nu mer om man kommer orsaka en explosion i vardagsrummet och 720 liter vatten på golvet eller inteProud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Ja jättetråkigt för dig Tommy. Tror du blir tryggare ändå nu med ett helt nytt kar. Det gamla lär du ju få tillbaka pengarna för. Stativet passar ju nästa kat om det är samma du funderar på?
Ja filmen där på slutet var helläcker. Man behöver titta på sånt när man deppar. Ren medicin.Kommentar
-
Ja jättetråkigt för dig Tommy. Tror du blir tryggare ändå nu med ett helt nytt kar. Det gamla lär du ju få tillbaka pengarna för. Stativet passar ju nästa kat om det är samma du funderar på?
Ja filmen där på slutet var helläcker. Man behöver titta på sånt när man deppar. Ren medicin.
Frågan nu är om man skall gå på Majornas glas rekommendation och laga karet eller se köpet som förlorade pengar och köpa ett nytt med allt vad det innebär både ekonomisk, transport, bära ut det vi har nu igen etc etc.Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Förstår hur du känner Tommy!
När jag skaffar nya burkar är det alltid nytt som gäller.
För en 30-40 år sedan drog man väl hem nåt begagnat skit - men köpa nytt, standard eller måttbeställt, det är grejen!
Ett stort kar skall inte innebära några som helst bekymmer, förutom att bära in det och få det på plats, så se bara till att få hem en ordentlig burk nu - och ös på!
Kommentar
-
Förstår det du säger. Var exakt är skadan? Sitter den bra till?Kommentar
-
Det är ju vanligt att folk "limmar igen" bottenborrade kar och det funkar hur bra som helst. Men då är skadan mitt i glaset och man kan limma med en större glasbit bara. Är glaset skadat så vet man å andra sidan inte vad det förorsakar för spänningar.
720 liter på golvet är ju inte heller gratis. Så det är viktigt att du själv tror på åtgärden oavsett vad glasmästaren säger. Jag har haft 460 liter i golvet och vet hur det blev, så här är det tredubbla hängslen och livremmar som gäller. Vad är det för bottenplatta under golvet där du bor?Kommentar
-
Kommentar
-
Det är ju vanligt att folk "limmar igen" bottenborrade kar och det funkar hur bra som helst. Men då är skadan mitt i glaset och man kan limma med en större glasbit bara. Är glaset skadat så vet man å andra sidan inte vad det förorsakar för spänningar.
720 liter på golvet är ju inte heller gratis. Så det är viktigt att du själv tror på åtgärden oavsett vad glasmästaren säger. Jag har haft 460 liter i golvet och vet hur det blev, så här är det tredubbla hängslen och livremmar som gäller. Vad är det för bottenplatta under golvet där du bor?Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
-
Ok. Jag tror jag är tyst med vad jag tänker om den sprickan, men säger magkänslan att det är rätt att laga så är det väl kanske rätt för dig?....Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Ring Kent i Nol, det är ju standardmått så han tar hem det från Imazo på blixtfart och du får bra pris och lär inte få några bekymmer med garantier eller något där om det skulle strula.Kommentar
-
Har nu funderat ett antal varv, försökt att ta till mig av alla synpunkter och goda råd och fattat ett beslut.
Blev ingen bra start med det kar som nu står hemma, känner helt enkelt inte att jag litar på det även om glasmästaren nu var väldigt säker på sin sak att den lagning han erbjöd skulle ge mig den trygghet jag söker. Det är väl lite som när en människa bryter ett förtroende, det kan ta tid innan man på riktigt vågar lita på den personen igen, i vissa fall kanske man aldrig kommer göra det fullt ut.
Har nu därför beställt ett nytt 720 helglas som kommer levereras på torsdag nästa vecka. Projektet kommer alltså fortskrida med en förhöjd kvalitet men med ca 1 veckas fördröjning.
Vad gäller säljaren så har jag ingen aning om han läser projekttrådarna på Zoopet men vill oavsett det verkligen lyfta fram honom som en oerhört sympatisk och trevlig gentleman med ett stort hjärta som troligen varit lika nedstämd och bedrövad över vad som hänt som jag. Vi har haft en väldigt bra dialog under dagen idag där han visat att vad som är viktigast för honom är att jag får uppfylla min vision om ett nytt och större diskuskar och trots att jag inte kan kräva något alls av honom så har han självmant erbjudit en ekonomisk uppgörelse där han valt att återbetala hälften av köpeskillingen. Underbart att det fortfarande finns människor som honom. Det hedrar honom verkligen.
Nu tar vi nya tag och planerar in en akvariehelg nästa helg istället.Proud member of Aquascapers of SwedenKommentar
Kommentar