420 liter malawi samt malar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Opus
    • January 2006
    • 1014

Riktigt, riktigt snyggt! Måste skaffa mig lite fritid så jag kan börja mitt modul projekt.
    En liten fråga ang. solfilmen: är den genomskinlig?
    Jag funderar också på att klistra dit film, men lite genomskinlig. Har för mig att det är lite trevligare än att måla
    Vescere bracis meis!

Kommentar

• Kryptonit
      • October 2006
      • 139

Filmen är inte genomskinlig, men vill man att det ska vara det så är det inga problem att använda solfilm istället.

Nu har jag ordnat bild på hela karet med fiskarna i:

Köpte även en till sten (akvarieberg) igår och satte ner. Det var tur att jag tog kort före för fiskarna gömde sig ordentligt ett tag efter det.

Tycker själv att det såg lite finare ut innan, men jag måste ju se till att min 25 cm stora pleco kan gömma sig lite när han får komma hem.

Sedan lyckades jag få en bra bild på Aulonocarahannen:

En till sak i att göra-listan har jag fått också och det är att modifiera den ena filtermodulen (R). Eheimpumpen gör så att vatternnivån är lite väl låg i den.
      Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
      (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

Kommentar

• spazm
        • August 2006
        • 315

Klart snyggt! Bra jobbat!
        Ad nocendum potenses sumus

Kommentar

• JiDDrA
          • September 2006
          • 83

Vad är det för material du bygger stendekrationerna som du gömmer pumparna i? Vad hittar man det? Fråga om filtermattan med, är det bara pumphuvud du sticker ner i filtermattan eller har du hela kroppen därmed ?

Skit snyggt akvarie ialla fall

Kommentar

• Kryptonit
            • October 2006
            • 139

Ursprungligen postat av JiDDrA
            Vad är det för material du bygger stendekrationerna som du gömmer pumparna i? Vad hittar man det? Fråga om filtermattan med, är det bara pumphuvud du sticker ner i filtermattan eller har du hela kroppen därmed ?

Skit snyggt akvarie ialla fall
            Stenarna är back to nature som man köper färdiga.
            http://www.backtonature.se/sweden/modules.html

Det brukar de flesta akvariebutiker kunna beställa. Jag köpte mina av www.pwss.se

Sedan stämmer det att jag bara använder mig av pumphuvudet och inte innerfiltret som normalt sitter på.
            Den översta biten av filtermattan har jag skurit till så att pumphuvudet sitter nedsänkt i den. Det blir då stabilt och bra.

Kommentar

• JiDDrA
              • September 2006
              • 83

Funderar på en sak rent allmänt om filter o pumpar osv. Man kan ju användas sig av såkallade ytterfilter, behövs det då en cirkularitionspump då?

Kommentar

• Kryptonit
                • October 2006
                • 139

De ytterfilter man köper har inbyggd cirkulationspump.

En cirkulationspump behöver man bara om man vill bygga filter själv eller om man vill ha en pump för att öka vattencirkulationen.

Jag kunde köpt cirkulationspumpar istället för att använda mig av pumphuvuden från innerfilter.
                Anledningen till att jag valde pumphuvuden från innerfilter är för att Fluval 4+ följde med paketet. Att jag valde Eheimen är för att jag kan använda den som normalt innerfilter i mindre akvarium om jag vill byta ut den i 420-liters karet. Den lär nog även vara enklare att sälja om jag någon gång vill göra mig av med den.

Kommentar

• Kryptonit
                  • October 2006
                  • 139

Gjorde om den ena filtermodulen igår, så nu är det bara två saker kvar

- Sätta svart film på kortsidorna vid modulerna samt en liten bit i överkant på hela karet så att man inte ser vattenytan.
                  - Eventuellt bygga en egenhändigt gjord extra lysrörsramp. Den ska i sånt fall innehålla ett extra lysrör samt någon form av skymningsbelysning.

Införskaffade även en till mal, närmare bestämt en L142 Baryancistrus. L177an verkade tycka om att få sällskap.

Tog tyvärr inga nya bilder.

Kommentar

• Mazzi
                    • October 2006
                    • 364

bilder, Bilder, Bilder!!!! []

Kommentar

• rent vatten
                      • April 2005
                      • 1061

Hur stora är dina malar som går med Malawin?

Kommentar

• Kryptonit
                        • October 2006
                        • 139

Ursprungligen postat av rent vatten
                        Hur stora är dina malar som går med Malawin?
                        Min L177 är nog ca 7cm och L142 är ca 10cm.
                        Min Liposarcus Pardalis har jag mätt och den är 25cm, men den har jag inte flyttat från min bror än.

Såg även din fråga på goc.se och kan tillägga att alla mina ciklider klassas som snälla.

Min bror däremot har en 10cm ancistrus och två 15cm Liposarcus Pardalis som går tillsammans med en bunt riktigt aggressiva pseudotropheus tropheops "red top chilumba".
                        The appeal of African cichlids is undoubtedly their incredible diversity. They can be found all over the great continent, but the majority come from one of three lakes. The exact number of species in each of the great African lakes is uncertain, but there are around 250 identified cichlid species in Lake Tanganyika, at least...

Hans malar klarar sig utan problem. Det är bara någon som ibland jagar bort anscistrusen, men den har inte fått några skadade fenor eller liknande.

Kommentar

Arbetssätt...