960-lit. Tanganyika

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell
    • February 2007
    • 18959

För att återgå lite till T-ämnet kan jag berätta att det första dödsfallet bland Gracilisarna har skett. Föräldrarna hade siktat in sig på en vuxen, förmodligen hane - ur yngelgruppen, som hade tagit ett revir lite längre bort. Den blev jagad otroligt ettrigt och pallade inte trycket utan flöt på ytan idag...
    jaja, det var en bra triggsignal att sätta igång med vinterns stora make-over i det här karet!

Kommentar

• c90368
      • September 2006
      • 5973

Ursprungligen postat av MaxB
      Jodå Maths - jag är med på noterna! Var nog lite ironisk i natt bara!
      Det menar du inte
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

Kommentar

• 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

Det var tråkigt att höra mats. Vad jag har sett i mina kar när föräldrarna ger sig på vissa yngel mer än vanligt, är det för att markera att det är vi som är kungar eller att dom känner sig hotade utav yngre förmågor som så småningom kan ta över kungatronen i karet, detta är min teori om varför föräldrarna bestämmer sig för att bita ihjäl större ungar.

MVH/Freddan

Kommentar

• 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

Skulle vara kul med en film från karet igen.

MVH/Freddan

Kommentar

• Mats Bryzell
            • February 2007
            • 18959

Ursprungligen postat av 127bubbel
            Skulle vara kul med en film från karet igen.

MVH/Freddan

Visst, det skall jag fixa! Det blir ju lite "same-same" sådär... men vi kan la gotta oss lite ändå?

Bara för att jag nu i stort sett är redo för en make-over i karet (tre T-kar är färdigställda nere i min lokala z-affär) är fiskarna trevligare och grannare än någonsin... känns nästan taskigt att behöva rycka ur dom ur sin miljö - men verkligheten är att det blir för mycket yngel, som jag måste plocka ur när de vuxit till sig, och kontentan blir ett väldigt stressigt, återkommande rivande och donande i karet - stressigt både för mig och fiskarna.

Inredningsvis har jag låtit mig inspireras av LN:s fyrameterskar, i denna tråden; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=118553

Jag tänker inte härma inredningen när jag gör make-overn, men anamma den där karga, sparsamma looken som är så snygg. Det var lite åt det hållet jag ville ursprungligen i mitt kar - men fiskarna bestämde att det skulle i mer sten...

Såååå, tråden kommer nog att fortsätta att leva ett tag till - och det blir säkert kul och intressant - hoppas jag...

Kommentar

• 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

Jag skall fösöka lägga in lite bilder ikväll på bland annat egenuppfödna Dubisoi.

Sen får vi se vad man mer man kan ta lite bilder på.

MVH/Freddan

Kommentar

• LN
                • November 2004
                • 1478

Ska du MaxB köra med en eller flera sorters toffar??
                Ska du ha något mera i??

Måste bara tillägga att ja gillar ditt kar som det är
                Larry
                Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

Kommentar

• 127bubbel
                  • March 2007
                  • 1133

Är ni lite sugna på bilder eller?

Kommer ett jäkla massa om ca 30 min.

MVH/Freddan

Kommentar

• 127bubbel
                    • March 2007
                    • 1133

Här kommer lite bilder nu då. Det är bilder på Transcriptus-paret med ungar och lite bilder på egenuppfödna Dubiosi och nån och annan moorii unge finns med nån bild också. Slänger även in några bilder Tropheus Brichardi och Callochromis plus en Compressicepshona som försvarar sin ungar mot fotografen.

Jäkla vad bilder det blev.

MVH/Freddan

Kommentar

• Mats Bryzell
                      • February 2007
                      • 18959

Fasiken vad mycket fina bilder...
                      Jag tog en filmsnutt på karet - men det är nåt som inte stämmer - det blir mörkt och grynigt, så jag sket i att lägga upp det...
                      I'll be back med ny kamera snart...!

Kommentar

• Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

Superhärliga bilder freddan, några skulle klart kvala för fototävlingen, tog mig friheten att lägga ut slideshow länken..
                        Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

Kommentar

• Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

Nice! skulle man kunna få se en bild på hela karet?

Kommentar

• AORFISH
                            • December 2005
                            • 284

Hrrrm..Får man fråga om du fortfarande har kvar dina 'Lamprologus' ocellatus?

Var ochskaffade mig sex st. till mitt kar idag.. 'Lamprologus' ocellatus "blue" heter dom visst..Har ni någon aning om fångstplatsen på dessa?
                            Bifogade filer
                            MVH/Magnus

Kommentar

• AORFISH
                              • December 2005
                              • 284

Otroligt trevliga små liv..
                              MVH/Magnus

Kommentar

• Mats Bryzell
                                • February 2007
                                • 18959

Dom gula har ju en utbredning i södra Tanganyikasjön, N'kamba Bay - jag är osäker på om den blå varianten också kommer därifrån - men det är nog troligt...

Nej, jag har inte kvar mina Ocellatusar - det blev så inihelsike mycket yngel hela tiden, och trots att det var väldigt trevligt så blev det till slut nästan lite jobbigt - så jag "omplacerade" mina.
                                Jag har Lejonhuvudsciklider i detta kar idag.

Här är Ocellatustråden med en hel del bilder och intressanta filmer på deras beteende - (samma som de blå)
                                Kolla gärna!

Kommentar

Arbetssätt...