960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18957

    Ursprungligen postat av 127bubbel
    Antar att dom nya troffarna simmar i karet nu, så är lite nyfiken hur det går. Hoppas du är nöjd med det köp trots att det blev lite färre än vad vi räknat med.

    MVH/Freddan
    Det har gått hur bra som helst, Freddan! Du pytsade ju på med Duboisi, så det blev ett gott antal nya fiskar i baljan ändå!

    Duboisi-ungdomarna är ju för läckra med sina prickar. Den store (hanen?) är självsäker och simmar omkring helt oberörd av de två dominanta Molirohanarnas "stick-iväg-svep! Alla de andra Moliro- ochg Duboisi-ungdjuren får vara helt ifred. Så detta har verkligen blivit lyckat - och återigen, Tack Freddan för ypperlig fisk!


    Jag slänger in två YouTube-snuttar inom kort!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18957

      Här är två filmsnuttar;


      Kommentar

      • 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

        Dom ser ut att stormtrivas. Skönt att höra att det funkat bra. Och jag är till 99% säker på att den större dubiosi är en hanne.

        MVH/Freddan

        Kommentar

        • Galion
          • December 2004
          • 337

          MaxB is still going strong med sin tråd ser jag
          Inte orkat läsa allt *Hehe*
          Hur går det för dig?
          Mvh Peter

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18957

            Ursprungligen postat av Galion
            MaxB is still going strong med sin tråd ser jag
            Inte orkat läsa allt *Hehe*
            Hur går det för dig?
            Halloj Peter!
            Nja, det är inte så mycket att läsa egentligen - det har blivit en liten make-over i baljan och numer går där endast Troffar - Moliro och Duboisi.
            Karet ser dubbelt så stort ut efter omgjörningen och det är fridsam och skön stämning bland fiskarna, så man får väl säga att det går riktigt bra!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av MaxB
              numer går där endast Troffar - Moliro och Duboisi.
              Nja, inte bara va?
              Att karet ser större ut kan jag skriva under då jag såg det i helgen. Visst var det snyggt innan med, men nu är det riktigt snyggt och mycket lugnare att sitta och titta på.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18957

                Ursprungligen postat av ansjo
                Nja, inte bara va?

                Nej, just det... När jag och Ansjo satt och tittade i karet innan auktionen, så såg vi ett pyttelitet Gracilisyngel som simmade omkring. Tuff rackare - hoppas att det ynglet dör, och att det inte finns fler... Tänk om det skulle, liksom av sig självt, uppstå en Graciliskoloni igen...

                Kommentar

                • Galion
                  • December 2004
                  • 337

                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Nej, just det... När jag och Ansjo satt och tittade i karet innan auktionen, så såg vi ett pyttelitet Gracilisyngel som simmade omkring. Tuff rackare - hoppas att det ynglet dör, och att det inte finns fler... Tänk om det skulle, liksom av sig självt, uppstå en Graciliskoloni igen...
                  *Hehe* Ja det låter juh kanon juh!

                  I mitt 720SA har det inte hänt något alls faktiskt..
                  Ska göra en riktig storstädning nästa helg tänkte jag dock *yay* :P
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18957

                    Jag slänger upp en liten filmsnutt på karet...
                    Det råder fridens liljor i baljan och introduktionen av ungefär tio Duboisi har gått bra. Nu är det ungefär 30 st. Moliro och, som sagt, ungefär tio Duboisi, en vuxen hane och resten prickiga ungdjur.
                    Man kan ju tydligt se på filmen att det får plats många fler Troffar - och de kommer!
                    Jag skall bygga lite mer med svart kolsten vid gavlarna och addera mer sten i mittenpartiet mot frontrutan.

                    Det är nog många som tappat intresset för denna tråden, nu när det bara går troffar i karet, men... jag uppdaterar tråden lite då och då ändå... änna...

                    Kommentar

                    • Jemmba
                      • January 2008
                      • 432

                      Ursprungligen postat av MaxB

                      Det är nog många som tappat intresset för denna tråden, nu när det bara går troffar i karet, men... jag uppdaterar tråden lite då och då ändå... änna...

                      http://www.youtube.com/watch?v=jldWPWFXHvc

                      Nej nej! jag följer den så fort där står någott nytt.
                      Tycker att det set riktigt bra ut!
                      Mycket bättre än det gjorde innan.
                      så keep up the good work!

                      //Niklas
                      När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                      Kommentar

                      • Galion
                        • December 2004
                        • 337

                        Trevligt litet klipp
                        Men ska det inte vara lite mer fart på vattnet?
                        Mvh Peter

                        Kommentar

                        • Limmet
                          • December 2003
                          • 217

                          Ser ju fint ut . Synd inte dubosin kunde ha yngelprickarna hela livet. De är bara för fina då...

                          Vad blir det mer för troffar då? Fler av de arterna du har eller en 3.e modell?
                          Mitt Tanganyika-projekt
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18957

                            Ursprungligen postat av Galion
                            Trevligt litet klipp
                            Men ska det inte vara lite mer fart på vattnet?
                            Hohoho - man kan försörja en mindre by med el, med vattenkraftturbin från/i baljan!
                            Njae, mer fart behövs inte - det filtreras fint och bra och är god genomströmning!
                            Sedan gillar jag inte riktigt att fiskarna står limmade utmed sidorna i karet - som skulle bli fallet om jag slog på ytterligare drag. That's my two cents...

                            Edit; skulle vilja göra ett litet tillägg här; jag har ju utblåset rakt bak, mot bakgrunden - för att få ett så jämnt flöde genom hela karet som möjligt - alltså inte ett riktat blås som blåser en jet-ström i en riktning genom klaret. Jag vill skapa naturliga "virvlar" av strömmande vatten och har valt att låta bakgrundens textur ta hand om detta. Troffarna kan nätt och jämnt uppehålla sig vid mitten av bakgrunden - det är för starkt drag där - men de gillar att beta vid sidorna, där det inte "blåser" så mycket! Man ser också att algerna inte blir avbetade lika effektivt av troffarna, just precis i mitten på bakgrunden.
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 December 2008, 00:08.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18957

                              Ursprungligen postat av Limmet
                              Ser ju fint ut . Synd inte dubosin kunde ha yngelprickarna hela livet. De är bara för fina då...

                              Vad blir det mer för troffar då? Fler av de arterna du har eller en 3.e modell?
                              Just nu är ju Duboisi-figurerna ganska nya - så det känns som att man skulle kunna fylla på med ett gäng såna. Jag tror det räcker med dessa två sorter, för nu.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av MaxB
                                Jag slänger upp en liten filmsnutt på karet...
                                Det råder fridens liljor i baljan och introduktionen av ungefär tio Duboisi har gått bra. Nu är det ungefär 30 st. Moliro och, som sagt, ungefär tio Duboisi, en vuxen hane och resten prickiga ungdjur.
                                Man kan ju tydligt se på filmen att det får plats många fler Troffar - och de kommer!
                                Jag skall bygga lite mer med svart kolsten vid gavlarna och addera mer sten i mittenpartiet mot frontrutan.

                                Det är nog många som tappat intresset för denna tråden, nu när det bara går troffar i karet, men... jag uppdaterar tråden lite då och då ändå... änna...

                                http://www.youtube.com/watch?v=jldWPWFXHvc
                                Som helt novis i toffe världen så undrar man om det finns något system i deras jagande fram och tillbaka?

                                Men som vanligt så är ju musiken en intressant del
                                OjOjOj vilka vibbar tillbaka
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...