960-lit. Tanganyika

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell
    • February 2007
    • 18959

Ursprungligen postat av Albinfiskare
    Lycka till med SA konverteringen!

Lite synd att du avvecklar, men samtidigt skall det bli spännande att följa ditt nya projekt i en ny tråd här på zoopet ( för det blir det väl )

Kan man få någon hint om hur du tänkt dig det "nya" karet?
    Javisst är det lite synd... men idag har jag varit och installerat troffarna + cirka 50 troffeyngel i deras nya hem - ett 540-liters "visnings"-kar nere i z-shopen. Det blev hur bra som helst.
    En ny SA-tråd blir det såklart - jag tar all planering i den!

Kommentar

• Limmet
      • December 2003
      • 217

Du får gärna "avsluta" med en bild på detta visningskar

Lycka till med SA-projektet!
      Mitt Tanganyika-projekt
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

Kommentar

• Mats Bryzell
        • February 2007
        • 18959

Ursprungligen postat av Limmet
        Du får gärna "avsluta" med en bild på detta visningskar

Lycka till med SA-projektet!
        Tänker du på troffekaret i z-shopen?
        Jag hade tänkt ta en bild på karet ifråga - men troffarna var lite spaka så det hade blivit en trist bild. Om några dagar kan jag knäppa ett par foton och ta en filmsnutt. Fan, vad fränt det såg ut med alla ynglen - dom var då inte rädda ett dugg...
        Gracilisarna går ensamma + alla sina äldre yngel i ett ganska stort kar, i samma affär, och de har precis plockat fram en jättesvärm nya yngel - jag skall ta några bilder på dom också!

Kommentar

• Limmet
          • December 2003
          • 217

Gör det. Det blir ett kärt återseende!
          Mitt Tanganyika-projekt
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

Kommentar

• Mats Bryzell
            • February 2007
            • 18959

Jag tror det här karet är på styvt 3 000 liter - det är runt en och en halv meter högt, har jag kunnat läsa mig till.
            Tänk att få sätta tänderna i detta... bara en liten aning...

Homepage: http://www.fischbottich.de/Zoo-Koeln.72.0.htmlFacebook: http://www.facebook.com/FischbottichTwitter: https://twitter.com/n03lz+++This is a tank of ...

Kommentar

• Mats Bryzell
              • February 2007
              • 18959

Tänka sig att man skulle återvända till den här tråden... efter ett halvår drygt.
              Ja, det är bara att fortsätta här då det blir lite Tanganyika i detta karet. Leleupi och Calvus får flytta hit - och jag skall hålla det sparsmakat, för den händelse att man får tag i en kåk blixtsnabbt och behöver tömma karet igen.
              Idag hittade jag några sköna, grova, ljusa stenar som jag skall placera bortåt bakgrunden till - så blir det lite harmoni.
              Det skall bli kul att se hur calvusarna kommer att gilla det här lite större karet.
              Slänger upp några bilder på hur det ser ut nu (i stort sett oinrett) och så fortsätter jag att uppdatera allt eftersom!
              Bifogade filer

Kommentar

• LN
                • November 2004
                • 1478

Äntligen har du kommit rätt
                Tanganyika de e grejer de.
                Snyggt kar

Förstår hur du tänker me hustankarna.
                Lycka till
                Larry
                Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

Kommentar

• Mats Bryzell
                  • February 2007
                  • 18959

Ursprungligen postat av LN
                  Äntligen har du kommit rätt
                  Tanganyika de e grejer de.
                  Snyggt kar

Förstår hur du tänker me hustankarna.
                  Lycka till
                  Ja, det kan la vara lite kul med Tanganyika igen - och nu är jag så inihelsike nöjd med 2 025-litaret, och att Diskusarna och alla de andra fiskarna har fått ett perfekt hem.
                  Jag har spanat in en grupp Enantiopus sp. "Kilesa" som jag har varit svårt sugen på ett tag nu, men jag vågar inte dra igång ett sånt projekt i nuläget - får vänta lite till... det gamla tålamodet prövas alltså ånyo.
                  Så, nu får det bli lite calvus och leleupi ett tag - skall flytta dessa från 600-litaret inom kort!

Kommentar

• Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

Häfftigt Mats!
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

Kommentar

• Mats Bryzell
                      • February 2007
                      • 18959

Ursprungligen postat av Markus1984
                      Häfftigt Mats!
                      Ja, vi får se hur häftigt det blir - nu är det ju ganska "tomt" men ju mer jag kollar i karet desto mer gillar jag det på nån vänster!

Kommentar

• LN
                        • November 2004
                        • 1478

Ursprungligen postat av MaxB
                        Ja, det kan la vara lite kul med Tanganyika igen - och nu är jag så inihelsike nöjd med 2 025-litaret, och att Diskusarna och alla de andra fiskarna har fått ett perfekt hem.
                        Jag har spanat in en grupp Enantiopus sp. "Kilesa" som jag har varit svårt sugen på ett tag nu, men jag vågar inte dra igång ett sånt projekt i nuläget - får vänta lite till... det gamla tålamodet prövas alltså ånyo.
                        Så, nu får det bli lite calvus och leleupi ett tag - skall flytta dessa från 600-litaret inom kort!
                        Jo stora kar har sin tjusning helt klart.
                        Sandlekare är riktigt fräcka, ja har Callochromis P, Xenotilapia Flavipinnis och Reganochromis Calliurus i mitt stora kar. Kompisen har dessutom Kilesa och den är riktigt riktigt fräck.
                        Tänker du satsa på någon Cyps. som utfyllnad??
                        Larry
                        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

Kommentar

• Mats Bryzell
                          • February 2007
                          • 18959

Ursprungligen postat av LN
                          Jo stora kar har sin tjusning helt klart.
                          Sandlekare är riktigt fräcka, ja har Callochromis P, Xenotilapia Flavipinnis och Reganochromis Calliurus i mitt stora kar. Kompisen har dessutom Kilesa och den är riktigt riktigt fräck.
                          Tänker du satsa på någon Cyps. som utfyllnad??
                          Ja, kör man kilesan så skulle man nog satsa på ett helt naket kar med bara sand så att två rediga pojkar kan böka ur varsina rejäla kratrar och skapa riktiga arenor med tillhörande kanthögar som garnering - och i karet skulle nog en grupp Cyps. kunna få plats!
                          Möjligtvis skulle man kunna stapla upp lodräta skifferstenar på gavlarna och göra höga, mörka grottor och låta ett gäng nigripinnis spela i dunklet...
                          Fasen, möjligheterna är många!

Kommentar

• Raskens
                            • April 2006
                            • 933

Ursprungligen postat av MaxB
                            Ja, kör man kilesan så skulle man nog satsa på ett helt naket kar med bara sand så att två rediga pojkar kan böka ur varsina rejäla kratrar och skapa riktiga arenor med tillhörande kanthögar som garnering - och i karet skulle nog en grupp Cyps. kunna få plats!
                            Möjligtvis skulle man kunna stapla upp lodräta skifferstenar på gavlarna och göra höga, mörka grottor och låta ett gäng nigripinnis spela i dunklet...
                            Fasen, möjligheterna är många!
                            Skifferstenar på höjden e nått jag tänkt på oxå till vårt malawi men jag e lite nojjad för rasrisken. Hur har du tänkt att lösa det?
                            Agneta

Kommentar

• Mats Bryzell
                              • February 2007
                              • 18959

Ursprungligen postat av Raskens
                              Skifferstenar på höjden e nått jag tänkt på oxå till vårt malawi men jag e lite nojjad för rasrisken. Hur har du tänkt att lösa det?
                              Ja, här får jag nog svara både nja och njä - jag tror att jag förstår vad du menar och jag vet att jag skrivit otydligt...!
                              Jag menar; ställa skifferstenar på högkant, först en, nästan kloss an mot gavelrutan - sedan några stycken som lutar mot den första, lite framför och bakom - så att det blir lite som ett "indiantält" - ett sådant som vi barn från förra årtusendet lekte med som små, då mobiltelefoner, mp3-spelare och datorspel var något som enbart Stålmannen kunde minnas tillbaka till, från sin hemplanet... (Stålmannen var en tecknad seriefigur som hade blå pyjamas på sig och en röd bordsduk virad runt halsen... berättar jag nu här för alla som inte känner till den killen)
                              De skifferstenar man ställer på detta sätt stagar man upp med några stenar vid basen så att konstruktionen inte rasar. (I de kammare som bildas mellan skifferstenarna kan man ha nigripinnis - som behöver ett svagare ljus för att komma till sin rätt, eller kanske de malawiciklider du nämner.)

Var det så du menade, att man skulle kunna lösa det?

Kommentar

• Raskens
                                • April 2006
                                • 933

Nej det var det inte men din ide låter mycket bättre än vad jag tänkt. Och jag har ju varit och spanat in dina kar IRL så jag vet att du e fantastisk på inredning. Så det blir nog att jag försöker med detta.
                                Jag skall inte planera så mycket utan göra som du bara slänga in lite sten.
                                Kanske jag kommer inärheten av vad du brukar åstakomma.
                                Jag minns indiantälten och stålmannen
                                Agneta

Kommentar

Arbetssätt...