960-lit. Tanganyika
Kollaps
X
-
Det är skillnad lite på compressiceps. Alla moorii du köpt utav mig mats är uppföda med Compressiceps, och det är många många många fler som kommit upp till vuxen storlek och då har jag ändå alltid haft en gäng compressiceps i karet. Så att yngel kommer att överleva compressiceps är jag säker på, och det kan bli massor.
Fråga bara mig.
MVH/FreddanLämna en kommentar:
-
Om du vill ha yngel som överlever av troffarna är nog Compressiceps fel väg att gå
VIll du inte det blir det nog skitsnyggt.
Hur många troffar hade du? 20? Du har nog rätt i att du bör skaffa fler. 20 i ett så pass stort akvarium kan bli problem med "aggresioner" så att de har ihjäl varandra nu när det inte finns en massa annnan fisk som tävlar om utrymmet.
Vilken sort troffar var det du hade nu igen (för slö för o gå tillbaka o kolla)
Jag skall nog skaffa 20 stycken troffar till, minst!Lämna en kommentar:
-
Om du vill ha yngel som överlever av troffarna är nog Compressiceps fel väg att gå
VIll du inte det blir det nog skitsnyggt.
Hur många troffar hade du? 20? Du har nog rätt i att du bör skaffa fler. 20 i ett så pass stort akvarium kan bli problem med "aggresioner" så att de har ihjäl varandra nu när det inte finns en massa annnan fisk som tävlar om utrymmet.
Vilken sort troffar var det du hade nu igen (för slö för o gå tillbaka o kolla)Lämna en kommentar:
-
Nä, du har ju såklart rätt i att det inte blir en "avveckling" utan en nystart - däremot så har jag funderingar kring att - när karet skall säljas - så skall det vara lite enkelt sådär, att göra en total avveckling - inte så mycket fisk och inredning att röja med.
Rent undermedvetet är det nog så att jag "tröttnade" på karet sådant det var och ville göra en förändring och tog till avveckling som en anledning att faktiskt gå åstad... Veligt och tramsigt kanske, men det är många faktorer som spelar in.Lämna en kommentar:
-
-
Jesus Krispies, vilken dag alltså...
Allt det arbete som tagit veckor, ja, månader att bygga och färdigställa revs på en dag igår.
Jag började kl. 10.00 på morran och var klar vid tolvsnåret i går kväll.
Som några av er kanske läst på bloggen, har jag fjantat lite fram och tillbaka när det gäller vad jag skall ha i karet - det blev inte CA utan jag beslöt mig en gång för alla att satsa på och behålla Troffarna - de är för härliga för att inte låta vara kvar.
Nåväl, det tog ungefär två timmar att bara riva all sten - sedan var det ju dags att fånga ur all fisk, det var jag klar med vid halv fyra på eftermiddagen. Åtta fyllda stora plastpåsar blev det (plus en påse med en svärm pyttesmå Gracilisyngel). Sune som har z-shopen kom med frigolitlådor och bil, hämtade upp mig, och sedan var det lite installation i karen nere i shopen.
Troffarna går i ett kar i affären och jag planerar att hämta tillbaka dom på måndag.
Sedan tillbaka hem för stenröjning, x-antal turer ut i naturen och slänga sten, skifferplattorna behöll jag. Därefter påfyllnad av vatten och sedan seriös slamsugning. Nu har jag även "ugnsfolieklätt" karet totalt för att en gång för alla få bukt med den lilla cyano som funnits där till och från.
Staniolet tar jag bort på söndag kväll.
Ja, det blir alltså fortsatt Tanganyika i det här karet - och så får det bli tills vi flyttar och karet säljs. Inredningen kommer att bli karg och sparsam, så att Troffarna får mycket uttrymme att spela på. Får kolla om auktionen nästa vecka kan generera några fler troffar. Är lite sugen på några stöddiga Compressiceps också, vi får se.
Där har vi stuffet - jag kommer att uppdatera med bilder i början av nästa vecka!Lämna en kommentar:
-
Hur går det med Make-overn? Eller du släpar fortfarande sten och jagar fisk?
Lämna en kommentar:
-
jepp!
haha satt och lekte med tanken att bygga som ett stort korthus med skiffer i hela karet kanske passande lösning för odling av Neoner kanske
så håller hanarna var sig liten "lägenhet" :P den iden måste jag komma ihåg till framtida projektLämna en kommentar:
-
Haha, Akvarister har nog någon sorts telepatigen då
nu har jag fattat modellen och nu gäller det bara att initiera byggandet, när jag får hem skifferplattorna från skolan imorron dvs.
kanske två större bruna stenar på var sin sida av skiffergrottorna och sen använda lite mindre bruna stenar att bygga in dem med... brukar vara svårt att kunna se det framför sig innan man har händerna i akvariet :P
Visst, sättet du tänker dig "bygget" verkar bra - staga upp och bygg in, så att det ser naturligt ut!Lämna en kommentar:
-
Haha, Akvarister har nog någon sorts telepatigen då
nu har jag fattat modellen och nu gäller det bara att initiera byggandet, när jag får hem skifferplattorna från skolan imorron dvs.
kanske två större bruna stenar på var sin sida av skiffergrottorna och sen använda lite mindre bruna stenar att bygga in dem med... brukar vara svårt att kunna se det framför sig innan man har händerna i akvariet :PLämna en kommentar:
-
om jag har fattat dig rätt, så skall jag göra uppochnedvända V:n med skifferplattorna så att det blir som en kantig liten tippi (lr vad indianernas tält nu heter) längst in mot bakgrunden?
får nog ta ur en del stenar ur karet först då men det kan nog funka, Jullarna kan(får) ju inte ta hela stenhögen till sitt revir
men skall jag ha fri sandbotten framför skiffergrottorna då? eller?
Exakt så, uppånervända V:n med helt öppen "front" så att det blir ett ganska stort hålrum framtill. Sedan behöver det ju inte handla om trekantiga, eller tvåkantiga spetsar uppåt, men så att plattorna bildar hålrum. Visst du kan ha sandbotten framför eller låta en del gamla grottor vara kvar som grund, att liksom "spränga" ner plattorna bland redan befintliga stenar, och i så fall kanske lägga någon lite flatare sten uppepå som lekgrund.
Nu tror jag vi har ungefär samma "bild" på det hela...Lämna en kommentar:
-
om jag har fattat dig rätt, så skall jag göra uppochnedvända V:n med skifferplattorna så att det blir som en kantig liten tippi (lr vad indianernas tält nu heter) längst in mot bakgrunden?
får nog ta ur en del stenar ur karet först då men det kan nog funka, Jullarna kan(får) ju inte ta hela stenhögen till sitt revir
men skall jag ha fri sandbotten framför skiffergrottorna då? eller?Lämna en kommentar:
-
I botten på/i "skiffergrottorna" kan man ju också försöka få dit någon flat mindre sten, som "golv" för deras lek...
Det krävs nog lite roddande med stenarbetet, men jag tror dina neoner kommer att bli en fullträff - rent visuellt - i de här mörka grottorna.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: