Ja, det är ju det där med att ha en större grupp troffar... du kanske har en något liten grupp?
Kul dock att prinsessorna kör stenhårt!
960-lit. Tanganyika
Kollaps
X
-
OOOUUFFHH..!!! Matte - Jisses Amelia Adamo - det var inte igår! Kul att du är tillbaka Mannen! Ja, du fål la läsa igenom tråden en bit bak och kolla stuffet - det finns små Gracilisyngel som klarat sig, så dessa blir jag inte av med - har snart en ny koloni o.s.v.
Kul att du är tillbaka!
Härligt att du tycker det!Jag har änna känt att intresset svackat det sista
Men jag försöker att hålla humöret uppe och håller ett hårt tag i akvaristikens viktigaste sak... tålamodet, även om jag ibland bara vill dra en slägga genom frontglaset på burken
Att jag varit nära på att lägga ner är för att jag har så lite tid över till att göra det som måste göras, byta vatten, skrapa rutor, rengöra filter, ansa växter etc. Det händer ju ingenting i karet heller. Inget kul att kolla på när alla bara gömmer sig hela tiden. JAg borde kanska pilla upp lite sten så att bl.a. troffarna kanske visar sig lite mer. JAg kan absolut inte klaga på Sessorna dock. De är coola och verkligen moderliga mot sina yngel. De viger verkligen sit liv till att hålla varenda cell borta från ynglena.Lämna en kommentar:
-
Nu har jag haft ännu ett stort avbrott, så jag är kanske lite efter... GRATTIS TILL TROFFE-YNLEN!!!
Själv sitter man framför sin dumburk och ser ingenting! Troffarna tillbringar största delen av tiden bland stenarna och kikar fram vid matdags. Jag kan ibland se, efter att jag släckt ner, hur de biter varandra i munnarna och dansar runt, runt och runt tills den ena tar flykten till andra sidan för att sedan utmana "ledaren" igen.
Jag har aldrig sett ett yngelmoln, men Daffodilerna blir mer offensiva för var dag och det simmar just nu tre yngel, en på kanske 2-3cm och två på kanske 1-2cm.
Multisarna strider inbördes och en hane har tvingats att söka ett nytt hem med troffarna som granne. Ett litet yngel simmar omkring i alla snäckor och är kanske 1cm. Även där har jag aldrig sett några fler än den ensamma lilla stackare som gömmersig för de andra större djuren.
Slutsats: Allt är som vanligt i princip och jag har inte haft några dödsfall förutom den ensamma Jullen som redan när partnen dog var dömd att dö. Jag kunde inte pfå upp henne/honom tyvärr, annars hade h*n fått en snab och enkel död och inte behövt blekna bort.
OOOUUFFHH..!!! Matte - Jisses Amelia Adamo - det var inte igår! Kul att du är tillbaka Mannen! Ja, du fål la läsa igenom tråden en bit bak och kolla stuffet - det finns små Gracilisyngel som klarat sig, så dessa blir jag inte av med - har snart en ny koloni o.s.v.
Kul att du är tillbaka!Lämna en kommentar:
-
Nu har jag haft ännu ett stort avbrott, så jag är kanske lite efter... GRATTIS TILL TROFFE-YNLEN!!!
Själv sitter man framför sin dumburk och ser ingenting! Troffarna tillbringar största delen av tiden bland stenarna och kikar fram vid matdags. Jag kan ibland se, efter att jag släckt ner, hur de biter varandra i munnarna och dansar runt, runt och runt tills den ena tar flykten till andra sidan för att sedan utmana "ledaren" igen.
Jag har aldrig sett ett yngelmoln, men Daffodilerna blir mer offensiva för var dag och det simmar just nu tre yngel, en på kanske 2-3cm och två på kanske 1-2cm.
Multisarna strider inbördes och en hane har tvingats att söka ett nytt hem med troffarna som granne. Ett litet yngel simmar omkring i alla snäckor och är kanske 1cm. Även där har jag aldrig sett några fler än den ensamma lilla stackare som gömmersig för de andra större djuren.
Slutsats: Allt är som vanligt i princip och jag har inte haft några dödsfall förutom den ensamma Jullen som redan när partnen dog var dömd att dö. Jag kunde inte pfå upp henne/honom tyvärr, annars hade h*n fått en snab och enkel död och inte behövt blekna bort.Lämna en kommentar:
-
Nä, men det skulle jädrar inte förvåna mig om det dök upp några. Helvete jag hade ju ur allt vatten, sten och rörde om i sanden, tvättade den genom att fylla på vatten, tömma flera gånger... Sicka överlevare - men jag hoppas vid makterna att det bara är ett Marlieriyngel nu alltså - men de e la klart att det skall vara några stycken av dessa med, så att det blir en koloni Marlieri också...Lämna en kommentar:
-
Hör på denna goa grejen då; tror du inte på fan att det har överlevt Marlieri också - förhoppningsvis är det bara det enda yngel som jag har sett ännu så länge som finns kvar i baljan - kanske kan jag fånga ur det vid tillfälle...Lämna en kommentar:
-
Kul med troffeynglen!Längtar till den dan mina blir könsmogna. Men de växer på i sin lugna takt!
Inom 1 år har gracilisarna tagit över karet igen ^^ Rolig fisk :PLämna en kommentar:
-
Det är ju ändå ganska magiskt med yngel. Troffeynglen som släpptes härom dagen klarar sig riktigt fint. Nu finns det ju massor med ställen för dom att gömma sig på när de stora kommer farande, men det finns inte tillstymelse till att de blir jagade eller anses som mat - riktigt häftigt att kolla på.
Jag lyckades få en liten snutt på ett troffeyngel som snodde omkring och käkade lite. Man kan se det i mitten av bilden vid den vita sandfläcken.
Sedan kunde jag räkna till ungefär 8 stycken Gracilisyngel som klarat sig (efter make-overn). De är ungefär 1 cm stora nu och dom simmar helt fritt bland Troffarna. Rätt makalöst att skåda faktiskt...Lämna en kommentar:
-
Man tackar och bockar!
Det är ju lite så med att filma, att man liksom vill dela med sig av det intryck man får av sina kar. Det är inte så att jag sitter här och tycker att mitt kar är det snyggaste som finns, tvärtom, men det är kul att dokumentera utvecklingen och att faktiskt - in an instant - så att säga, få bjuda hem de som är intresserade av att kolla på ett hyfsat big T-kar. Det trista är att det inte ser ut på film som i verkligheten...
Nu har jag ju beställt en ny kamera - med möjlighet att skjuta filmer i HD-kvalitet. Kamerasatan är restnoterad för tillfället, så jag får vänta lite till. Stativet till kameran har jag iallafall...
Men jag hoppas kunna lägga upp lite fina filmer om ett tag och framför allt bjuda på filmsnuttar som inte är så pixliga och grumliga.
Det skall även bli kul att få filma 600-litaret med Scalarer, nyckelhål och Schackbrädesciklider samt att ta rediga bilder och filmer på Borelli-baljan där en hane och tre honor konstant leker och har yngel.
Ja, uppdateringar i denna och andra trådar kommer konstant!Lämna en kommentar:
-
Japp, då kommer det bilder om några år!
Joppan, tråden är full med bilder och filmer på karet - och det kommer troligtvis aldrig att bli klart. Jag tror att i stort sett alla akvarium är fortgående projekt som hela tiden förändras. Fiskar dör och nya kommer till - och ibland händer det att man gör en förändring och kanske möblerar om lite - och sådär håller det på.
Joppan, bilder och filmer kommer kontinuerligt - det lovar jag!Lämna en kommentar:
-
Ja jäklar annama 100 sidor
Mina Ap har nått 43 sidor, bara. Men då ska man ju komma ihåg att du är en jäkel på att bre ut dig med många nedslag i varje inlägg, å det tar plats
Men jag måste medge att det är väldigt underhållande att läsa dessa långa inlägg, eftersom du har en fenomenal förmåga att plocka in orden på ett underhållande sätt
Keep up the good workLämna en kommentar:
-
Mina Ap har nått 43 sidor, bara. Men då ska man ju komma ihåg att du är en jäkel på att bre ut dig med många nedslag i varje inlägg, å det tar plats
Men jag måste medge att det är väldigt underhållande att läsa dessa långa inlägg, eftersom du har en fenomenal förmåga att plocka in orden på ett underhållande sätt
Keep up the good workLämna en kommentar:
Lämna en kommentar: