två projekt, Tanganyika och SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    Tack och bock! Alltid kul med beröm

    Ursprungligen postat av MaxB
    Bra med kalkstenen under skiffret - det blir fina katakomber att gräva ur och simma i.
    Ha, ja det tänkte jag inte ens på när jag stoppade i dom, utan hade dom för att få stbilt ph. Men det har du helt rätt i! Och jag har lagt några stora skifferplator lodrätt över stenarna så där lär det vara ganska uppskattat att vara, hoppas jag
    Kommer ev. testa att peta i lite bikarbonat vid nästa vattenbyte och se hur det blir.. Funkar det bra så kommer jag nog köra på det i stora karet också!

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

    Kommentar

    • JEK
      • March 2007
      • 1467

      Jag tycker det se lite "støkigt" med olika sorters sten. Sen hade jag nog valt lite naturligare (Læs: biotopkorrekta) sten, typ granit eller så, men smaken ær ju som baken Fiskarna bryr sig sækert inte
      Mvh.
      Johan - akvarielös!

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        jo jag brukar också tycka att det är bättre att hålla sig till en sorts sten.. Men samtidigt vill jag ha ett röse, men inte av skiffer... Enda kriteriet jaghade egentligen var att det skulle vara svart sten Sen att den inte är biotopriktig är inte så nog i just detta karet faktiskt..
        Hur som helst så vart jag väldigt nöjd!

        Och jag kan tala om att jävlar i mig vilken fart det vart på multisarna nu när dom fick lite inredning + "inkräktare" Tidigare har dom inte lämnat sina snäckor förutom vid matning men nu har jag inte sett dom vid sina snäckor en enda gång... Dom är överallt, särskillt vid röset. Omöjligt att säga efter så kort tid men det verkar som att två av dom har fattat tycke för varann. Den jag anar är hane försvarar "sin" hona så fort nån kommer i närheten!
        den stora jullen verkar stormtrivas, simmar ut och in och upp och ner i alla grottorna. den lilla däremot har blivit lite mobbad och får vackert stå uppe vid ytan i ett hörn. Men jag hoppas det lugnar ner sig så småningom!

        Vattnet är fortfarande väldigt vitt och grumligt så inga bilder än!

        /Hans
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • Hans.Lindaker
          • April 2006
          • 1837

          Så, nu har vattnet klarnat och som utlovat kommer lite bilder och en liten filmsnutt!
          Ska bara lägga upp filmen på YT så kommer den direkt!
          Njut av bilderna så länge

          /Hans
          Bifogade filer
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

          Kommentar

          • Hans.Lindaker
            • April 2006
            • 1837

            Och lite fiskbilder...

            /Hans
            Bifogade filer
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18957

              Härligt!

              Kommentar

              • Idrok
                • January 2006
                • 111

                Det blir ett snyggt litet kar!
                /Mikael
                Los blogg la Aquaristica
                Elektronisk musik

                Kommentar

                • Hans.Lindaker
                  • April 2006
                  • 1837

                  tack tack!
                  Filmen håller på och laddar nu.. Har bara gått 50%, tar sån jävulisisk tid med YT..
                  tror jag ska gå och hämta några nybakade chokladbollar så länge

                  /Hans
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                  Kommentar

                  • Idrok
                    • January 2006
                    • 111

                    Mmmmm... Chokladbollar...
                    Bifogade filer
                    /Mikael
                    Los blogg la Aquaristica
                    Elektronisk musik

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      haha idrok! Ungeför så såg jag ut när jag hämtade dom ur kylen

                      Nu är den uppladdad! Dom ljuva tonerna i bakgrunden bjuder jag på



                      /Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • fredd
                        • February 2007
                        • 3360

                        ser bra ut
                        www.frfoto.tk

                        Kommentar

                        • jarecki68
                          • September 2005
                          • 453

                          Fint bra jobbat ser ut ganska fräsch ut
                          jarecki

                          Kommentar

                          • Hans.Lindaker
                            • April 2006
                            • 1837

                            Tack tack fredd och jarecki

                            Läget i karen har varit lite upp och ner dom senaste dagarna.
                            Vet inte om jag skrivit det här men jag har satt på en filtermattebit på pumpen i 45 liters för att få ner cirkulationen. Tyckte min fluval1 drog runt vattnet lite väl fort. Efter att mattbiten var på plats var det väldigt låg cirkulation, trodde det skulle bidra till större trivsel för borellisarna men jag hade fel!
                            Hanen var innan väldigt utfärgat och fin och honan var framme ganska mycket. Efter mattan kom på så försvann honan och hanen tappade färg. Tänkte inte så mycket på det, utan trodde det skulle komma tillbaka efter ett litet tag...
                            Honan såg jag inte till på flera dagar så jag trodde hon hade dött Igår stod hanen och flåsade ovanför pumpen, så det vart panik att få bort mattbiten!!
                            Nästan direkt efter att cirkulationen kommit igång var hanens färger tillbaka och han simmade som vanligt. Några timmar senare kikade även honan fram

                            Så det verkar som jag gjorde ett litet misstag där... Cirkulationen var tydligen inte för kraftig. jaja, nu har jag lärt mig det

                            Sen funderar jag lite på vad jag mer kan stoppa i karet. Hade planer på neontetror men jag tror jag skippar det och ev. satsar på enbart en borellihona till.
                            Det beror lite på hur det utveklar sig mellan dom två som redan går i karet.. Skulle dom börja visa lektecken så får dom nog gå där ensamma!
                            Har haft nitrit så det har varit mycket vattenbyten och lite svajjigt ph då jag inte hällt i ph- vid varje vattenbyte.. Men nu är nitriten borta och ph ska i fortsättningen ligga stadigt på 6.5. Får se om det kan resultera i lek?!

                            I 54 liters har nu båda transorna blivit undanskuffade av multisarna som äger hela karet.. den lilla transan är fortfarande runt pumpen och gör något försiktig utslykt längs sidorutan nångång ibland..
                            Den stora transan håller mest till i "underjorden" och kikar fram under nån sten ibland. lite tråkigt, jag hade hoppats att det skulle funka, även i ett så pass litet kar.
                            Det lite roliga är att 3 multisar struntar helt i snäckorna och har tagit över hela röset medans den sista multisen vaktar sin snäcka hela dagarna
                            Har varit iväg idag och köpt lite bikarbonat. tänkte prova och se vilket resultat det blir.. Har inte testat ph efter att jag lagt i kalksten. Ska ta och göra det så får vi se vilken skillnad det blir!
                            Hur mycket ska man ha i???

                            Oj vad långt det vart! Eloge(stavning) till dom som orkar läsa igenom hela!!!

                            /Hans
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                            Kommentar

                            • EvaLeva
                              • September 2007
                              • 189

                              va kul och se mindre kar med så fina fiskar, riktigt spännade att läsa om och att se bilder å filmer från=)

                              jätte kul hoppas du får barn med snart...

                              /eva

                              Kommentar

                              • Hans.Lindaker
                                • April 2006
                                • 1837

                                Plockade just upp den ena transan död Misstänker starkt att den andre har gått samma väg, har inte sett nån av dom på en vecka... Väldigt tråkigt men men sånt är livet...

                                Annars händer det inte så mycket speciellt i karen, multisarna gräver lite, men inte så mycket som man kan förvänta sig. Borellisarna visar inte så mycket intresse för varandra vilket jag hoppas beror på svajjigt ph. Har lite problem som jag försöker lösa. Se gärna min tråd i "akvarievatten" forumet

                                /Hans
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                                Kommentar

                                Arbetssätt...