Den lilla Ap-familjen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Är det A.borellii, "opal" du har Mats? Fy fasiken vad snygga de är och det är inte utan att man blir lite sugen att skaffa fler Ap.or.
    Det ser riktigt bra ut i karet, så där lagom lummigt och rörigt som jag gillar. Vi får se vad vi kan hitta nästa vecka!
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Mats Bryzell
      • February 2007
      • 18959

Ursprungligen postat av ansjo
      Är det A.borellii, "opal" du har Mats? Fy fasiken vad snygga de är och det är inte utan att man blir lite sugen att skaffa fler Ap.or.
      Det ser riktigt bra ut i karet, så där lagom lummigt och rörigt som jag gillar. Vi får se vad vi kan hitta nästa vecka!
      Ja, jag tror banne mig att jag hörde något om "opal" nämnas när jag stod där med håven i näven... (jag får ju plocka allt själv där nu för tiden... dom säger bara; fan, du får sköta dig själv - och komma till kassan sen...)
      Men nu måste man ju kolla hur de olika Borellivarianterna ser ut - jag menar, om de jag har nu råkar kallas opal... hur ser då de andra ut...?

Och... nästa vecka skall vi åka bil, du och jag - hämta kar och fiskar - gagga och flabba. Det skall bli rejält kul!

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Här finns lite att välja mellan: http://images.google.se/images?hl=sv...-8&sa=N&tab=wi
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ToveTott
          • July 2007
          • 558

Så fruktansvärt snyggt!!!
          Biolog men inte allvetande

102L
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Ursprungligen postat av MaxB
            Och... nästa vecka skall vi åka bil, du och jag - hämta kar och fiskar - gagga och flabba. Det skall bli rejält kul!
            Det blir väl som vanligt!
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Mats Bryzell
              • February 2007
              • 18959

Ursprungligen postat av ToveTott
              Så fruktansvärt snyggt!!!

Tack skall du ha ToveTott! Ja, jag är riktigt nöjd med den här baljan, främst för att jag vet att det blir bra mycket bättre om några månader. Det karet som jag dock riktigt kan sitta och nästan hamna i trans framför är mitt 600-liters Scalarekar - det börjar bli ordentligt nu...

Kommentar

• Mats Bryzell
                • February 2007
                • 18959

Det blir väl som vanligt!
                Jojomensan - skall bara vinna lite på Lotto i helgen också...

Kommentar

• c90368
                  • September 2006
                  • 5973

I post 128 i denna tråd har du VF borelli på bild

Måste få ge dig en guldstjärna för det här

Men en fråga, det är ju inte möjligt att suga botten överhuvudtaget med denna layout. Har du funderat på hur det ska fungera över en längre tid?

Eller räknar du helt enkelt med att riva ut allt efter x antal månader, göra rent och börja om från början?

OBS: Ingen kritik, vill bara veta hur dina funderingar går.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

Kommentar

• Mats Bryzell
                    • February 2007
                    • 18959

Ursprungligen postat av c90368
                    I post 128 i denna tråd har du VF borelli på bild

Måste få ge dig en guldstjärna för det här

Men en fråga, det är ju inte möjligt att suga botten överhuvudtaget med denna layout. Har du funderat på hur det ska fungera över en längre tid?

Eller räknar du helt enkelt med att riva ut allt efter x antal månader, göra rent och börja om från början?

OBS: Ingen kritik, vill bara veta hur dina funderingar går.
                    Tack för Guldstjärnan - (var det för inlägget ovan? - det var dit jag kom när jag klickade...)

Funderingarna kring "sugandet" går såhär, och nu kommer jag att hamna i Zoopets "Kolsvarta Bok"; Jag suger inte bottnen... mer än nödvändigt vill säga. Ta t.ex. 600-litaret, där har jag (förutom vid den make-over jag gjorde för ett tag sedan) inte sugit bottnen mer än den skit jag ser när jag byter vatten - på ungefär fem år... Crazy va?
                    Jag struntar helt enkelt i vad som gömmer sig mellan rötter och stenar - det vispar fiskarna fram kontinuerligt ändå. Givetvis avlägsnar jag den mulm som jag ser och ligger så att jag med några lätta svep kan få upp det i slangen.
                    Nu kommer det ännu mer lustiga/knasiga - i 600-baljan finns det knappt något synbart mulm - och det jag inte ser - låter jag bli att bekymra mig för. Har det funkat i styvt fem år, får det fan funka i fem till.
                    Borellibaljan är mindre och givetvis känsligare - och här får jag nog vara lite mer uppmärksam när jag byter vatten. Summasummarum; jag tar bort den skit jag ser och är lättåtkomlig - det andra får sköta sig självt. Jag går icke på några villkor in och röjer undan växter eller inredning för att suga bort skit, mer än den jag ser och lätt kommer åt.

OK - nu kommer bilan att falla...

Kommentar

• c90368
                      • September 2006
                      • 5973

Tack för Guldstjärnan - (var det för inlägget ovan? - det var dit jag kom när jag klickade...)
                      JA

Ska suga lite på karamellen och läsa en gång till, är just nu bara på mellanlandning innan maten ska serveras....
                      /Maths

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Tycker det låter vettigt, och jag tror inte det blir speciellt mycket mulm i ditt Ap.kar då du dels har ganska sparsam beväxtlighet samt fiskbelastningen är ju inte heller så förödande.
                        Det blir värre om du lägger i eklöv som bösar till sig efter ett par månader.
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• c90368
                          • September 2006
                          • 5973

Funderingarna kring "sugandet" går såhär, och nu kommer jag att hamna i Zoopets "Kolsvarta Bok"; Jag suger inte bottnen... mer än nödvändigt vill säga. Ta t.ex. 600-litaret, där har jag (förutom vid den make-over jag gjorde för ett tag sedan) inte sugit bottnen mer än den skit jag ser när jag byter vatten - på ungefär fem år... Crazy va?
                          Jag struntar helt enkelt i vad som gömmer sig mellan rötter och stenar - det vispar fiskarna fram kontinuerligt ändå. Givetvis avlägsnar jag den mulm som jag ser och ligger så att jag med några lätta svep kan få upp det i slangen.
                          Nu kommer det ännu mer lustiga/knasiga - i 600-baljan finns det knappt något synbart mulm - och det jag inte ser - låter jag bli att bekymra mig för. Har det funkat i styvt fem år, får det fan funka i fem till.
                          Borellibaljan är mindre och givetvis känsligare - och här får jag nog vara lite mer uppmärksam när jag byter vatten. Summasummarum; jag tar bort den skit jag ser och är lättåtkomlig - det andra får sköta sig självt. Jag går icke på några villkor in och röjer undan växter eller inredning för att suga bort skit, mer än den jag ser och lätt kommer åt.

Trots att jag har tittat på hur många bider som helst på ditt kar så kan jag nu inte komma ihåg vad det är som ligger på botten. Det har ju en viss betydelse i fråga om hur mycket "grums" det blir.

Det blir värre om du lägger i eklöv som bösar till sig efter ett par månader.
                          Så rätt!!
                          /Maths

Kommentar

• Mats Bryzell
                            • February 2007
                            • 18959

Ursprungligen postat av c90368
                            Trots att jag har tittat på hur många bider som helst på ditt kar så kan jag nu inte komma ihåg vad det är som ligger på botten. Det har ju en viss betydelse i fråga om hur mycket "grums" det blir.

Så rätt!!

Ähhuumm... det ligger inget på botten.... .... ... Det är just det som är grejen - det jag ser suger jag upp - och jag lyfter aldrig på inredning, hur många år karet än går - för att suga upp skit. Det som syns åker bort - det andra bekymrar jag mig inte om.
                            De där eklöven jag hade i för ett tag sedan har nu blivit små "bladbitar" - än så länge inget slam eller mulm - utan bara härligt regnskogsliknande "skräp" - inget som stör - inget som är någon fara... whatsoever...
                            Nu måste ju alla på Zoopet vilja att jag dör en långsam akvariedöd - i rättvisans namn - ... men så här funkar det hos mig...

Kommentar

• Albinfiskare
                              • November 2007
                              • 1399

Tycker du har helt rätt inställning,
                              Ett akvarie skall ju vara något som (nästan) är konstant och om man skulle behöva lyfta på all inredning lite då och då för att slamsuga, då har man ju missat något med balansen i karet

Kommentar

• ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

Ursprungligen postat av Albinfiskare
                                Ett akvarie skall ju vara något som (nästan) är konstant och om man skulle behöva lyfta på all inredning lite då och då för att slamsuga, då har man ju missat något med balansen i karet
                                Riktigt så enkelt är det inte alltid, det som funkar som då tex hos Mats är inte säkert att det funkar hos mig.
                                Jag är mer eller mindre tvungen att suga upp skit i gruset och under rötter vid mina vattenbyten då jag har betydligt högre fisklast, och detta trots att min filtrering är väldigt god.
                                Sedan beror det även med vad och hur mycket man matar, hur mycket växter och vilken sorts växter mm mm, så jag håller nog inte riktigt med dig där.
                                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...