Den lilla Ap-familjen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

Ursprungligen postat av ansjo
    Riktigt så enkelt är det inte alltid, det som funkar som då tex hos Mats är inte säkert att det funkar hos mig.
    Jag är mer eller mindre tvungen att suga upp skit i gruset och under rötter vid mina vattenbyten då jag har betydligt högre fisklast, och detta trots att min filtrering är väldigt god.
    Sedan beror det även med vad och hur mycket man matar, hur mycket växter och vilken sorts växter mm mm, så jag håller nog inte riktigt med dig där.
    Okej, men i ett kar med normal fisklast och lite grönt, får jag väll säga då
    sen ser det ju skitigare ut, ju finare och ljusare sanden är med..

Tänker iaf sträva efter "Mats Modellen" i mina kar

Kommentar

• c90368
      • September 2006
      • 5973

Ursprungligen postat av MaxB
      Ähhuumm... det ligger inget på botten.... .... ...
      Syftade på vad det är för grus eller sand.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

Kommentar

• Mats Bryzell
        • February 2007
        • 18959

Jag tror att jag måste lägga till några saker i diskussionen. Som med allt annat är det inte en idé som gäller, eller är rätt. Det varierar väldigt från akvarie till akvarie hur man kan/bör sköta dom.
        I t.ex. de två kar som vi har snackat om här i tråden - blir det en omöjlighet att jag måste lyfta på rötter och växter för att suga skit. Givetvis blir det en massa skit, det kommer man inte ifrån, men man får suga väck där det syns och är åtkomligt.

Ett annat kar där den här "lyckosamma" metoden inte alls funkar är 960-baljan. Där samlas stora mulmhögar lite varstans, framme vid rutan och i massor av skrevor bland stenarna. Jag får helt enkelt "dammsuga" det här karet en gång iveckan. Ofta sätter jag slangen vid någon grottöppning och då blir det som om stora delar av grottsystemen blir genomkörda, jag ser hur det bara strömmar skit in i slangen - och jag har nog sugit upp ett å annat yngel med den här metoden också...

Tillbaka lite till 600-litaret (jag har en förhoppning om, och tror faktiskt, att Borelli-baljan skall uppföra sig på samma sätt) - i detta kar finns inte en antydan till cyano eller alger - jag kan inte minnas när jag skrapade framrutan - den putsar jag däremot med fönsterputs, för det blir skitigare på utsidan... Så mitt förhållningssätt angående skötseln av det här karet är inte planerad, utan har helt enkelt uppstått av sig självt då det faktiskt verkar som att det här karet på något mystiskt vis sköter sig självt, med hjälp av "finplock" och regelbundna vattenbyten. Karet har gått i cirka fem år på det här sättet (om man bortser från make-overn för ett tag sedan - då jag faktiskt bara roddade om rötterna en aning - mer var det inte) och jag vet banne mig inte hur lång tid framåt det kommer att fungera - om en vecka kanske det blir någon knasig obalans och hela karet blir grönt av cyano. Men, så länge det funkar så kör jag på detta viset.

Jag vill tillägga att 960-karet har konstant algväxt och dessutom regelbundet återkommande cyanoproblem - det karet har inte några växter alls utan bara sten, sand vatten och en stor fisklast - där har vi något att fundera på...

Nu läser jag ibland här på forumet om folk som startar upp kar och inte får dessa att fungera tillfredsställande. En grej är att man väldigt ofta tycks rodda alldeles för mycket i sina kar - det flyttas sand, stenar, rötter, växter och fiskar åker ur och i karet - och jag får en känsla av att dessa "problemkar" liksom aldrig får chansen att "sätta sig".
        Det är givetvis inte fel att ändra på inredningen i sina kar - men man kan ju försöka att göra "klart" sin inredning i ett ganska tidigt skede i akvariets uppstart - sedan är det givetvis så att man måste plantera och sköta växter allteftersom - men att inte hålla på att dona allt för mycket med karet sedan det är inkört.

Jag kan nästan höra och se karet dra en lång skön pust eller suck efter ett tag - det liksom syns när ett kar har "lugnat ner sig" och på något vis börjar leva sitt eget liv, utan att man behöver "hjälpa" det med en massa åtgärder.
        Men detta sker bara då man faktiskt låter karet vara ifred (inklusive gängse skötsel såklart) - ibland funkar det och ibland inte. Skall man förhålla sig så som jag gör med 600-litaret, Borellibaljan, Räk-kuben och nanokaret, alltså att jag gör minimala åtgärder - så måste man ha stenkoll på hur karen uppför sig.
        Undantagen bland mina kar är 960-karet och det 100-literskar som Lejonhuvudscikliderna går i - dessa kräver mer "storstädning" - algskrapning och mycken slamsugning regelbundet, och jag kan inte förhålla mig lika bakåtlutat med dessa två kar.

Varje individuellt kar kräver "sin" form av skötsel men jag tror att en vettig grundregel är att försöka mana fram ett stort mått tålamod och att inte röja runt och hela tiden "rycka" i karen utan låt dom få sätta sig till ro och få en själ - helt enkelt bli ett lyckligt akvarium.

Kommentar

• Mats Bryzell
          • February 2007
          • 18959

Ursprungligen postat av c90368
          Syftade på vad det är för grus eller sand.
          OK, jag är med dig!
          I 600-karet har jag engelsk sjösten - alltså ganska stora, runda sandkorn. Med denna typ av sand blir det naturligtvis så att skiten sjunker ner bland kornen och på så vis döljs - detta är nog en av anledningarna till att det faktiskt inte syns någon direkt skit uppe på "sandytan". Men jag tror också att själva sandbottnen blir som ett ekologiskt filter - och växterna tycks stortrivas i detta material. Växternas rotsystem blir enorma, det märkte jag när jag skulle flytta en av Criniumlökarna vid make-overn.

Kommentar

• c90368
            • September 2006
            • 5973

Kan bara instämma med ditt långa inlägg ovan.

Anledningen till att jag frågade från början är att jag går och suger på en tanke att lägga ut flodsten i flera lager på botten. Stenen ska vara i storlek så Ap kan få en hel labyrint att simma omkring i.

Men med en sådan botten går det inte att suga ur skiten utan den kommer skata men säkert att samlas längst ner.

När jag sedan såg din balja så kom jag på att du har ju samma "problem", vilket förhoppningsvis inte är ett problem

Så med andra ord gav din layout och dina svar mig råg i ryggen till att testa min fundering på layout.

Se där nu vände vi på kuttingen, nu blev det du som gör rätt och bevisar att det fungerar utan ett hejdlöst bottensugande
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

Kommentar

• kaj.p
              • June 2002
              • 2952

Max har ju missat denna tråd har du gått o köpt min avatar fisk
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

Kommentar

• 127bubbel
                • March 2007
                • 1133

Har det blivit någon lek ännu mats. Mina kakaduciklider håller på och donar som tusan, som jag börjar tro på lek inom kort där. Hoppas att agazzina kommer igång snart också.

MVH/Freddan

Kommentar

• JEK
                  • March 2007
                  • 1467

Oj, oj, oj vad snyggt. Snyggaste ap-buren jag har sett på länge.
                  Det går inte att flytta ormbunken, lite bakåt? Skulle bli ännu bättre så tror jag...
                  Mvh.
                  Johan - akvarielös!

Kommentar

• Mats Bryzell
                    • February 2007
                    • 18959

Ursprungligen postat av Kjaer
                    Oj, oj, oj vad snyggt. Snyggaste ap-buren jag har sett på länge.
                    Det går inte att flytta ormbunken, lite bakåt? Skulle bli ännu bättre så tror jag...
                    Dear Kjaer! Long time, no hear!
                    Du är så härligt "petig" - men det gillar jag! Jag hade gärna flyttat ormbunken ett litet stycke bakåt, men där står redan en annan, lika stor Java... fast lite lägre ner. Den kommer snart att växa upp i samma höjd som den som står lite framför - så det är grönt och fullt hela vägen bak - det skall bara växa till sig lite.

Kommentar

• JonasN
                      • September 2008
                      • 357

Efter att ha läst löpmeter med projekttrådar från dig Mats så måste jag säga att du förtillfället är min akvarieidol. Variationen, idérikedomen och spontaniteten verkligen sprudlar. Och resultatet blir alltid fantastiskt.

Måste även tillägga att den där borelli-hannen är nåt i hästväg, får ståpäls

*Hoppas hemmet inte är helt fullt ännu, så projekten fortsätter i samma takt.

Kommentar

• Mats Bryzell
                        • February 2007
                        • 18959

Ursprungligen postat av JonasN
                        Efter att ha läst löpmeter med projekttrådar från dig Mats så måste jag säga att du förtillfället är min akvarieidol. Variationen, idérikedomen och spontaniteten verkligen sprudlar. Och resultatet blir alltid fantastiskt.

Måste även tillägga att den där borelli-hannen är nåt i hästväg, får ståpäls

*Hoppas hemmet inte är helt fullt ännu, så projekten fortsätter i samma takt.
                        Jesus Krispies! Det där är beröm som förpliktigar... Måste säga att det värmer gott och jag blir glad när det man pysslar med inspirerar - så, Tack!

Jag tror bannemej att det kanske är en liten lek på gång i karet, vi får se om ett litet tag - men en hona åker in och ut i ett av kokosnötskalen och är väldigt vaksam mot de andra honorna. Hon är dessutom citrongul nu och har vackra svarta markeringar på huvudet och på bröstfenorna. Hanen har antagit än ännu djupare färg (hur blå-gröna kan dom bli, tro...?) och är ganska intresserad av den här honans "donande", men samtidigt är han runt och svassar för/med de andra två tjejerna. Ja, vi får se, som sagt, om det är något på gång...

Kommentar

• JEK
                          • March 2007
                          • 1467

Ursprungligen postat av MaxB
                          Dear Kjaer! Long time, no hear!
                          Du är så härligt "petig" - men det gillar jag! Jag hade gärna flyttat ormbunken ett litet stycke bakåt, men där står redan en annan, lika stor Java... fast lite lägre ner. Den kommer snart att växa upp i samma höjd som den som står lite framför - så det är grönt och fullt hela vägen bak - det skall bara växa till sig lite.
                          Ja, det var ett tag sen. Har inte så mycket fart på akvariehobbyn för tillfället (pga dåligt vatten mm), så därför blir det inte heller så mycket skrivande i forumet. Flyttar förhoppningsvis snart och då blir det fart på akvarierna igen. Ser fram emot att stoppa 325 litaren full med rötter, malar, ciklider och tetror...
                          Sorry, vart en massa svammel nu.

Du får inte ta min kritik för allvarligt.
                          Själv tycker jag att det är roligare att få konstruktiv kritik så därför försöker jag oftast ge lite kritik i mina egna kommentarer.

Mvh.
                          Den Svamlande Petaren - eller var det tvärtom?
                          Mvh.
                          Johan - akvarielös!

Kommentar

• Mats Bryzell
                            • February 2007
                            • 18959

Ursprungligen postat av Kjaer
                            Ja, det var ett tag sen. Har inte så mycket fart på akvariehobbyn för tillfället (pga dåligt vatten mm), så därför blir det inte heller så mycket skrivande i forumet. Flyttar förhoppningsvis snart och då blir det fart på akvarierna igen. Ser fram emot att stoppa 325 litaren full med rötter, malar, ciklider och tetror...
                            Sorry, vart en massa svammel nu.

Du får inte ta min kritik för allvarligt.
                            Själv tycker jag att det är roligare att få konstruktiv kritik så därför försöker jag oftast ge lite kritik i mina egna kommentarer.

Mvh.
                            Den Svamlande Petaren - eller var det tvärtom?

Svamla på du bara! Ang. "kritik"; Det är bara nyttigt, då man kanske inte alltid ser det andra ser. Du kommer snart igång med burkarna igen - det blir spännande att få kolla vad du har på gång!

Kommentar

• 127bubbel
                              • March 2007
                              • 1133

I eftermiddag kommer ett par borelli komma hem till mig. Hoppas att det inte gör nåt att jag härmar dig utav fiskval mats.

MVH/Freddan

Kommentar

• Mats Bryzell
                                • February 2007
                                • 18959

Ursprungligen postat av 127bubbel
                                I eftermiddag kommer ett par borelli komma hem till mig. Hoppas att det inte gör nåt att jag härmar dig utav fiskval mats.

MVH/Freddan
                                Nej, för jösse namn...!!! Absolut inte - det är ju bara kul att du också skaffar Borelli, så vi kan utbyta erfarenheter!

Kommentar

Arbetssätt...