Nu börjar vi! 240L Sydamerika

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundancer
    • October 2008
    • 145

Ursprungligen postat av Johanski
    Det är väl den finporiga vita filtermattan i en kasett (Byt ut till en 5cm tjock 10 PPI blå filtermatta skuren att passa där istället, har jag gjort på alla mina fluval nu) samt massa makaroner. Kör blå filtermatta klippt i kuber rakt av, kanongrejer!
    Ok, var ska jag sätta den blåa filtermattan eller är det bara att blanda ner? Ska kolla på karet imorgon

Har ni några tips på vad jag mer ska titta efter och tänka på?
    --------------------------------
    240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
    47 L (Guppy)

Kommentar

• sundancer
      • October 2008
      • 145

Nu har jag sett karet :-D. Det kommer passa perfekt i rummet som är tänkt och ytterfiltret verkade fungera kanon, var en del tofsalger i karet men det försvinner ju när jag startar om det, Har jag fler växter och sköter det rätt så kommer det ju inte bli lika mycket. Scalarerna som var i var otroligt fina, den ljusa hade riktigt pärlglänsande fjäll, synd att man inte kan behålla dem :-(.

Lysrören är ca 8 månader gamla, tror ni jag behöver byta dem vid uppstarten?
      47 L (Guppy)

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Vet du vad det var för lysrör?
        Du kan prova att ta bort så mycket av toffsalgerna som möjligt då dessa har en förmåga att sitta kvar som berget.
        Varför kan du inte behålla skalarerna?
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• sundancer
          • October 2008
          • 145

Ursprungligen postat av ansjo
          Vet du vad det var för lysrör?
          Du kan prova att ta bort så mycket av toffsalgerna som möjligt då dessa har en förmåga att sitta kvar som berget.
          Varför kan du inte behålla skalarerna?
          Jag kan inte starta upp karet förrän om ett par månader. Så hon ska sälja fiskarna eller lämna till djuraffär innan jag hämtar det.
          47 L (Guppy)

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Det var tråkigt, men det finns fler chanser.
            Var bor du i förhållande till Malmö?
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• sundancer
              • October 2008
              • 145

Ja precis, det gör det ju.
              Hmm, bor i norra skåne, 1 mil nedanför Markaryd, har ca 12 mil.
              47 L (Guppy)

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Det finns nämligen en kille i Malmö som odlar riktigt fina skalarer, men då blir de dyra om du ska köra 24 mil ToR. Vad finns det för affärer i närheten av Markaryd då?
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• sundancer
                  • October 2008
                  • 145

Det finns nämligen en kille i Malmö som odlar riktigt fina skalarer, men då blir de dyra om du ska köra 24 mil ToR. Vad finns det för affärer i närheten av Markaryd då?
                  Ok, fast vill man ha tag på riktigt fina så kan det ju vara värt det ;-). Har ett par vänner som bor där nere så kan skulle ju kunna ta två flugor i en smäll.

Annars har jag Hässleholm, Ängelholm och Helsingborg närmast, skulle kunna åka till Landskrona också. Vet du något om vad de har inne?
                  47 L (Guppy)

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Där är jag mer osäker, men då kan du annars styra kosan några mil norröver och kolla in Åleds Akvarium som ligger en liten bit utanför Halmstad. Där är en kul affär som har bra fisk.
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• sundancer
                      • October 2008
                      • 145

Där är jag mer osäker, men då kan du annars styra kosan några mil norröver och kolla in Åleds Akvarium som ligger en liten bit utanför Halmstad. Där är en kul affär som har bra fisk.
                      Ja, har faktiskt funderat på att ta en sväng dit när jag ska köpa rötter och annat tillbehör till karet, och då kan jag också ta en titt på vad de har för fiskar :-)
                      47 L (Guppy)

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Gör det, du kommer inte att ångra dig.
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• sundancer
                          • October 2008
                          • 145

Ändrade planer, säljaren kan tänka sig att ha kvar akvariumet tills jag har möjlighet att starta upp det, alltså kommer jag få med fiskarna :-D. Så det fina skalarparet får bo kvar i sitt kära hem och jag får beskåda skönheterna när jag får hem det :-).

Har lite frågor: Hur ska jag göra bäst för att få bort tofsalgerna som finns i karet?
                          Jag har tänkt ha en snyggare bakgrund, möjligtvis BTN men har inte råd med det än, så tänkte fästa en svart sopsäck bakom som många rekommenderat, hur ska jag fästa den?
                          47 L (Guppy)

Kommentar

• ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

Sopsäcken kan du fästa med vanlig tape, men om du är sugen på BTN Slimline så är dessa inte så fasligt dyra och det går inte så mycket till ditt kar. Satsa på detta nu så ångrar du dig inte.
                            Kul med skalarerna, vet du om det är ett par eller är de av okänt kön?
                            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• sundancer
                              • October 2008
                              • 145

Sopsäcken kan du fästa med vanlig tape, men om du är sugen på BTN Slimline så är dessa inte så fasligt dyra och det går inte så mycket till ditt kar. Satsa på detta nu så ångrar du dig inte.
                              Kul med skalarerna, vet du om det är ett par eller är de av okänt kön?
                              Ok, men fäster den bra även i mitten då?
                              Ja, är faktiskt riktigt sugen på en slimline, men där jag sett dem kostar de över tusenlappen och det skulle min man ALDRIG gå med på att jag skulle köpa en bakgrund för, det är precis att han gick med på att köpa ett större kar . Sen funderar jag över hur mycket plats det tar upp i karet? har bara sett det på bild så vet inte riktigt.

Jag vet faktiskt inte vad det är för kön på skalarerna, men hoppas att det är ett par . Om de skulle vara det så tvivlar jag på att de leker eftersom karet inte är så "lekvänligt" med sin inredning, men är det ett par så hoppas jag att min nya inredning kan trigga lite lek .

Ska försöka höra med henne imorgon för jag är mycket nyfiken på om hon vet vad det är för kön och hur gamla de är
                              47 L (Guppy)

Kommentar

• ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

Att inte sopsäcken fäster i mitten är inget att göra, det blir som det blir bara.

Vad är det för mått på karet, jag tänkte på slimlinen? Annars är det snart julafton och du får kanske skriva ett litet brev till tomten?
                                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...