Nu börjar vi! 240L Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #76
    Ursprungligen postat av sundancer
    Haha, ja så kan man ju också säga, men en rot är ju ändå alltid en rot ;-). ska komma till fler och större sen, behöver bara ta mig förbi den dyra julen och allt först.
    Man behöver inte skaffa allt från början, så låt det komma allt eftersom.
    Har börjat få väldigt mycket alger på rutorna, har belysning i 11 h om dagen, göder med EasyCarbo och har snabbväxande växter, tror ni att det löser sig om jag köper fler växter? Eller finns det något annat jag kan göra? Annars har jag klarat mig helt från nitrit så bakteriefloran verkade klara sig bra i filtret under transporten och allt.
    Det är ganska vanligt att man får ganska mycket alger innan karet är i riktig balans. Jag har själv samma problem i min relativt nystartade kub, men jag låter det gå vidare och kör på i samma spår då jag vet att det ger med sig med tiden. Att du skaffar fler snabbväxare är ingen nackdel, och karet kommer att komma i fas lite smidigare.
    Skönt att du sluppit nitrit iaf!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • sundancer
      • October 2008
      • 145

      #77
      Ursprungligen postat av ansjo
      Man behöver inte skaffa allt från början, så låt det komma allt eftersom.

      Det är ganska vanligt att man får ganska mycket alger innan karet är i riktig balans. Jag har själv samma problem i min relativt nystartade kub, men jag låter det gå vidare och kör på i samma spår då jag vet att det ger med sig med tiden. Att du skaffar fler snabbväxare är ingen nackdel, och karet kommer att komma i fas lite smidigare.
      Skönt att du sluppit nitrit iaf!
      Ok, det var ju skönt att höra :-).

      Sen undrar jag över en annan sak. Det flyter runt massor med små växtdelar överallt. Ser nästan ut som att det är någon som går och "ansar" växterna, men kan inte komma på vem det är? Misstänker nästan botiorna då jag inte tror att varken tetrorna eller skalarerna går på växterna, men jag kanske har fel?
      --------------------------------
      240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
      47 L (Guppy)

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #78
        Det kan komma från fiskarna men likaväl från växter som inte trivs och håller på att tyna bort. Sedan släpper en del växter sina blad nertill om det är för dåligt ljus, men det är bara att knipsa av och plantera igen.
        Vet du vilka växter böset kommer från?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • sundancer
          • October 2008
          • 145

          #79
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det kan komma från fiskarna men likaväl från växter som inte trivs och håller på att tyna bort. Sedan släpper en del växter sina blad nertill om det är för dåligt ljus, men det är bara att knipsa av och plantera igen.
          Vet du vilka växter böset kommer från?

          De kommer från den finbladiga, som ser ut som en bredare vattenpest, vet inte om det är den som heter Canubis eller likn? Är inte så bra på växtnamn tyvärr.

          Ljuset är det nog iaf inget fel på, de är ca 8 mån gamla och lyser riktigt starkt, det syns nog också bra på bilderna :-).

          Funderar på om det kanske isf beror på den fina sanden?
          --------------------------------
          240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
          47 L (Guppy)

          Kommentar

          • sundancer
            • October 2008
            • 145

            #80
            Jag tror att det är detta släktet: http://www.zoopet.com/index.php?opti...d=73&Itemid=66
            --------------------------------
            240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
            47 L (Guppy)

            Kommentar

            • Guest

              #81
              Cabomba?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #82
                Ursprungligen postat av Narii
                Cabomba?
                Jepp, det skulle jag med tro, och då är det inte så konstigt att det inte går.
                Kruxet med dessa växter kan vara att de funkar i grannens kar men den tynar bara bort i ditt eget. Jag har själv klarat den i mitt förra kar, men då med massvis med ljus, co2 samt PMDD.
                Vill du ändå ha en växt som växer bättre och ser ungefär likadan ut så kolla efter Limnophila sessiflora, den stora skillnaden är att den är mer ljusgrön än Cabomban men väl så snygg!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • sundancer
                  • October 2008
                  • 145

                  #83
                  Jag tror att det är Limnophila jag har eftersom bladen sitter "runt om". Läste i beskrivningen att cabomban har blad som sitter mittemot varandra, två och två, och även är mörkare, tycker att mina är myckr mer lik Limnophila. Har ittat väldigt stora bitar nu också och misstänker ändå att det är någon av fiskarna som går lös lite då och då.

                  Fick presentkort på djurkompaniet i tidig julklapp och tänkte köpa lite nya växter nästa gång jag handlar :-). Vill köpa en massa lågväxande växter att fylla ut lite mer med.
                  --------------------------------
                  240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                  47 L (Guppy)

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #84
                    Då är de lägre varianterna av Cryptocoryne inte ett dumt val. Snygga växter som får vara ifred och när de väl har rotat sig växer de som f*n.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Ancristus <3
                      • July 2009
                      • 277

                      #85
                      Update?
                      I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                      Kommentar

                      Arbetssätt...