Jakten på akvariet! som senare blir jakten på innehåll!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hujedamig
    • July 2007
    • 167

Stenskott...

Jag blir så jäkla arg, prövade att tända belysningen idag och stod och tittade lite på karet då tyckte jag att där var en rund fläck på glaset på framsidan började pilla lite på den och på utsidan kunde man känna glaset precis på kanterna på "fläcken".

Så trött jag blir

Vad tror ni är det kört för den rutan eller vågar man testa? Den sitter ca 35 cm upp från botten. Alla tips och förslag tas tacksamt emot. Risken är ju att hela rutan spricker precis som på en bil men det kan också gå bra.

Klicka på bilden för större version

Namn: SANY0167.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,6 KB
ID: 2105205

man ser ju såklart inte på bilden var det är men 10 cm uppifrån och 30 cm från högerkanten
    man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

Kommentar

• flygrc
      • June 2006
      • 2755

Ursprungligen postat av Hujedamig
      Jag blir så jäkla arg, prövade att tända belysningen idag och stod och tittade lite på karet då tyckte jag att där var en rund fläck på glaset på framsidan började pilla lite på den och på utsidan kunde man känna glaset precis på kanterna på "fläcken".

Så trött jag blir

Vad tror ni är det kört för den rutan eller vågar man testa? Den sitter ca 35 cm upp från botten. Alla tips och förslag tas tacksamt emot. Risken är ju att hela rutan spricker precis som på en bil men det kan också gå bra.

[ATTACH]17550[/ATTACH]

man ser ju såklart inte på bilden var det är men 10 cm uppifrån och 30 cm från högerkanten
      lider med dig, man måste känna sig trygg med prylarna.
      jag kommer själv aldrig mer att köpa ett begagnat kar, ja kanske om det bevisligen bara är något år, för dampar man inte på sådana saker som du nu råkat ut för så dampar man på repiga rutor
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Hujedamig
        • July 2007
        • 167

Ursprungligen postat av flygrc
        lider med dig, man måste känna sig trygg med prylarna.
        jag kommer själv aldrig mer att köpa ett begagnat kar, ja kanske om det bevisligen bara är något år, för dampar man inte på sådana saker som du nu råkat ut för så dampar man på repiga rutor
        Tack! Nej det är nog rätt man skall åtminstone inte köpa beg. som man inte "kan" titta på innan ordentligt. Lex Hujedamig!

Jag har mailat en glasmästare så får vi se vad dom ev. kan göra, det är ju surt att bli av med 2000 kr plus ett nytt kar.

Jag var så sur idag att jag åkte till Hornbach och köpte ett 63 liters
        Det var ett MP/Eheim paket för 698 kr då ingick akvarie, ljusramp, filter (Eheim Aquaball 2208), en Jäger värmare samt Easybalance, Aquasafe och en burk med foder. Schyst pris tyckte jag för bara filtret skulle dom ha 409 kronor för. Jag köpte till underlägg samt sand.

Nu har jag sköljt grus och sedan fyllt upp karet med vatten satt igång filtret och tagit vattenvärdena!! Var hemma ca 17 och klar 20,30.

Jag tänkte att i detta karet kom jag att ha snäcklekare förmodligen Lamprologus Brevis som sen när det stora är igång kommer att flytta dit. Sen får det gå som yngelkar eller så gör jag om det till Räkkar!!

Lite bilder förhoppningsvis senare ikväll!

Kommentar

• Hujedamig
          • July 2007
          • 167

Bilder på 63 Liters karet

Som jag lovade igår så kommer här lite bilder på det nya karet

Namn: SANY0178.jpg
Storlek: 86,3 KB
ID: 2105243

Boxen med karet och övrigt

Namn: SANY0179.jpg
Storlek: 75,5 KB
ID: 2105244

Sanden jag köpte på Hornbach, dyrare än Jula 99 kr för 25 kg.

Namn: SANY0186.jpg
Storlek: 48,5 KB
ID: 2105245

Karet igår kväll nystartat.

Namn: SANY0191.jpg
Storlek: 57,5 KB
ID: 2105246

Karet nu ikväll!

Namn: SANY0194.jpg
Storlek: 39,9 KB
ID: 2105247

Bra flås i pumpen!

Kommentar

• Hujedamig
            • July 2007
            • 167

Om man vill göra en fisklös cykling var får man tag i Ammoniak?

Kommentar

• Link_Mag
              • January 2009
              • 238

man kan mata pyttelite så får man igång den lite
              Diskus och Växter FTW!

Kommentar

• Hujedamig
                • July 2007
                • 167

Glas

Pratade med en glasmästare idag och han gav mig priser på glas:

10 mm= 1600 kr/m2
                8 mm= 1400 kr/m2

Jag behöver ca 0,6 m2 till framrutan där sprickan sitter så det blir då strax under 1000 kronor, sen tillkommer silikon och arbetskostnaden. Det blir ju ganska dyrt men billigare än att köpa ett nytt, för köpa ett beg. vet jag inte om jag gör igen man kan ju aldrig vara säker, på ett nyt har man åtminstone garanti.

Jag tror inte jag vågar byta glaset själv om inte någon lyckas övertyga mig om att det är lätt!

Nu får nog akvariet vila ett tag så får jag ta och fixa rutan när jag får råd till det Annars får man chansa på att det klarar sig... får kolla vad självrisken på försäkringen ligger på...

Jag har ju mitt 60 liters.... inte vad jag hade tänkt precis men så får det bli ett litet tag iaf.

Kommentar

• rick
                  • April 2005
                  • 1012

Maximal otur. Jag lider med dig. Men kan du inte kräva en del av pengarna tillbaka av dem då? Eller var det du som orsakade skadan?
                  / Rickard

Kommentar

• Hujedamig
                    • July 2007
                    • 167

Tack! jag köpte det privat och tror att jag får svårt att bevisa att det inte är jag som gjort det.

Var en sväng på Akvarietjänst för att höra vad ett nytt akvarie helt utan tillbehör skulle kosta och ett 125x50x50 kostar 2095 kr. Det tyckte jag var ganska bra kostar 2595 kr på PWSS.se så jag tror att jag slår till på ett sådant, jag har ju alla andra tillbehör, ställning, ljusramp mm.

Är det någon som vet var man kan hitta ett billigare nytt akvarie så återkom gärna med tips!

Någon som kan vara smakråd för gärna komma med synpunkter om ett med svart ram kan vara snyggt till den ställningen?

Kommentar

• ankan94
                      • February 2009
                      • 199

Jag tycker riktigt synd om dig men det låter bra med ett nytt akvarium!!

Kommentar

• Hujedamig
                        • July 2007
                        • 167

Tack! Det är jäkligt surt med pengarna som bara försvinner, det blir kanske att man får avvakta med fiskarna lite grann. Men men det är en världslig sak!

Nu har jag precis varit och beställt ett nytt 310 liters (125x50x50) på Akvarietjänst, det kommer på Tisdag!! Jag kan inte hämta det förrän på Onsdag för jag skulle tvunget flyga till Stockholm på möte på tisdagen.

Kommentar

• Hujedamig
                          • July 2007
                          • 167

Lite uppdatering gällande det lilla karet (63 l):

Gjorde nya vattenmätningar igår, pH låg stabilt på 8, KH låg på 17 jämfört med 15 i Söndags, Nitrit 0,025 mg/l så det börjar stiga.

Några tips på fisk som kan klara det lilla karet och det relativt höga pH:et? pH kommer kanske att höjas lite till när jag lägger i snäckorna, dom kommer idag eller i morgon.

Kommentar

• Hujedamig
                            • July 2007
                            • 167

Nya karet

Nu har jag äntligen fått hem det nya 310 liters karet!!!

Känns riktigt bra, jag har silikonat fast en frigolitskiva i botten, nästa projekt är att sätta dit bakgrunderna.

Efter en ommöblering här hemma i helgen så hamnade akvariet betydligt närmare en söder vägg med stora fönster, kan man sätta en bakbrund till på det sidoglaset mot fönsterna? Eller hur hade ni gjort? Vill ju inte ha överdrivet mycket alger, lite är ok men det skall inte bli ett stort problem.
                            Alla tips och råd tas tacksamt emot.

Lite bilder på nya karet:

Namn: SANY0244.jpg
Storlek: 104,3 KB
ID: 2105469

Nya karet med plasten kvar!!

Namn: SANY0250.jpg
Storlek: 110,8 KB
ID: 2105470

Frigoliten dit limmad och bakgrunderna ställda på" plats", mittbiten kom inte på plats för mittstagets skull får såga lite i den sen skall ju självklart sista biten sågas till rätt längd.

Kommentar

• Hujedamig
                              • July 2007
                              • 167

Ang lilla karet så köpte jag fyra stycken guppies som får gå ock skita ner lite, skall kolla vattenvärdena imorgon igen, köpte dom i Måndags.

Jag har fått snäckor så när vattnet är bra så kommer jag att köpa snäcklekare också!

Kommentar

• flygrc
                                • June 2006
                                • 2755

Gott då är du på gång igen, skönt med nya rutor, hoppas nu dom är och förblir repfria.
                                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

Arbetssätt...