Flytt av två akvarier..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

Flytt av två akvarier..

Skall i helgen flytta mina två akvarier från Jönköping till Sthlm. Ett är på ca 300 liter det andra på ca 86.
    Bilresan tar ju tid, minst 4 timmar. Sen ska ju akvarierna tömmas, fyllas på mm. Hur gör man det här bäst? Vill ju gärna behålla fiskarna.. Är det nån ide alls att försöka få filterbakterier mm att överleva?
    Växterna lägger jag bara i plastpåsar?
    Fiskarna oxå i påsar? Eller bättre med hink med lock?
    Har rötter med växter fastplanterade. Hur gör jag där? Sliter loss växterna, eller bara försöker hålla dem fuktiga genom att ha påse runt så gott det går?
    Kylan underlättar ju inte det här heller, även om jag ska försöka få plats med allt i bilen. Ska få mig allt i min bil tänkte jag, börjar inse det omöjliga i det.. Skulle behöva köra med släp, men vågar man ha akvarierna i släpet i kylan?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

karen kan du nog ha i släpet. packa väl bara.

fiskar i påsar. växter i påsar. rötter med växter i ikea-plastlådor med lock som du har lite vatten i så de täcks. hur stora är filtrena? för om du har de i en stor plastlåda med vatten o lock så kanske de klarar sig.

se till att värma upp bilen första bara. o så fåre bli att sätta upp karen först o tvn sen :P

Kommentar

• eriahl
      • April 2004
      • 5681

Ha petflaskor med lite varmare vatten än fiskarna har runt påsarna i någon frigolitlåda/kylväska/kartong eller vad du har.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• hannesc
        • December 2009
        • 13085

hörrö du åk ner till DM. de har kvar massa frigolitlådor vet jag.

Kommentar

• Föllförfisk
          • April 2010
          • 620

Tack så jättemkt för era tips! Ska ner till Jönköping idag, bra tips om frigolitådor Hannes, jag får hälsa från dig! Mkt smart att ha rötterna i plastlåda, jobbigt bara att den största roten är typ 80 cm lång..
          Tack o lov är lgh redan möblerad, så det är absolut akvarierna som går först. Föredrar ändå att titta på akvarierna framför att titta på Tv.

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Troligen får du betala för frigolitlådorna då det är pant på dessa från grossisten, men det kan det ju vara värt.
            Har du ingen tillräckligt stor box att stoppa ner roten i, funkar det att ta blött tidningspapper och linda in växten med och sedan slå in "paketet" med gladpack.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Föllförfisk
              • April 2010
              • 620

Ja, det kan det vara värt! Lutar åt att det blir tidningspappersvarianten på stora roten då, känns lite jobbigt o ha en sån jättelåda, särskilt som jag måste köpa den oxå. Kan som sagt helt klart vara värt att betala en del för frigolitlådorna! Beror ju på vad det kostar, kanske är billigare att köpa en större "kylväska". Är ju inte så vansinnigt många fiskar som ska flyttas tack o lov.
              Eller när jag räknade på det blev det ändå 45 st.. Jösses säger jag bara, har jag så många?!
              22 st är ju iof mina små vietnamesiska kardinalfiskar som inte är fullvuxna..
              Hur många fiskar är det lämpligt att ha per påse?
              De största jag har är mina 4 guramisar och 4 kongoteror, resten är småttingar som kerri-tetror, kardinalfiskarna, och otocinclus.
              Gällande flitrena så är det ett fluval 305, och sen yttepyttelite filtermaterial till mitt Aquael, tre sådana små korgar..
              Gällande gruset, gör jag bäst i att försöka rengöra det fullständigt, eller ska jag spara lite skit och hoppas att det överlever? Eller ja, bakterierna överlever..
              Senast redigerad av Föllförfisk; 02 December 2010, 09:49.

Kommentar

• Föllförfisk
                • April 2010
                • 620

Haha, varför fick jag sushireklam i mitt inlägg, nån försöker säga mig att fisken mår bäst av att bli sushi?!

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Reklamen är bara icke Goldisar som ser...
                  Priset på lådorna brukar ligga på runt 40:-/st, och det räcker med en sådan för din del. Dela upp fiskarna på vilka arter det är, så är det hyffsat gott om plats för dem.
                  Gruset hade jag sköljt ur då det är tveksamt att bakterierna klarar sig så lång tid. Du behöver inte rengöra det totalt, men skölj ur det värsta iaf.
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Föllförfisk
                    • April 2010
                    • 620

Tusen tack!! Låter som en bra plan! Känns plötsligt som det här inte är helt omöjligt iaf, även om det är ett rätt så stort jobb!

Kommentar

• ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

Visst är det en hel del jobb, men planerar man så brukar det gå ganska smärtfritt.
                      Hinner du inte köra igång karet samma dag så kan du ha fisken lös i frigolitlådan då den är tät, som en stor balja ungefär, och bara lägga dit en cirkulationspump och ev. doppvärmare.
                      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• fremar
                        • August 2003
                        • 1287

När jag hämtade mitt 300 kar så tog jag med mig 50 liter vatten i 25 liters dunkar också, å hällde det i en sån Ikea Samla plastback och körde igång filter och doppvärmaren där så fick de gå i den tills jag hade gjort i ordning karet.

Kommentar

• Föllförfisk
                          • April 2010
                          • 620

Frågan är om det egentligen gör nån jätteskillnad om det är "gammalt" vatten, eller "nytt" vatten? Har ju lite platsbrist oxå..

Kommentar

• Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

Om det är ytterfilter, töm dem på vatten. Då dör åtminstone inte alla bakterier i dem på grund av syrebrist.
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Föllförfisk
                              • April 2010
                              • 620

Det ena är ett ytterfilter. Köpte en 30 liters back jag tänkte ha filtermaterialet i, samt troligen en hel del av växterna oxå. Tänkte ha en del vatten däri. Och då o då öppna backen o "ösa över vatten" på filtermaterialet, tänkte att det kanske blir lite syre däri då om det händer ngt med vattnet då och då. Typ stanna halvvägs o ösa lite?
                              Micke på DM var inte där tyvärr, så de vågade inte ge mig nån frigolitlåda.
                              Blev såå sugen de sålde små nanoakvarer, för var det 895kr? Jättesöta verkligen! Har tyvärr glömt vad de hette, fanns i olika färger. Var nån rea, kostade egentligen 15995 tror jag. De hade oxå Fluval Edge(?) för 1195 tror jag det var. Ojoj, så sugen man blir!
                              Jag köpte två små "kylväskor i tyg, på Rusta, samt att jag har en större här hemma. Får hoppas att det funkar. Fiskarna åker ju i bilen, så får hålla bra temp i bilen och hoppas de inte blir för kalla, samt ev ha varmvattenflaskor med.

Kommentar

Arbetssätt...