Nybörjar fråga

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Distiller
    • November 2010
    • 22

Nybörjar fråga

Hej,
    jag är relativt ny på det här med akvarier och har en fråga att ställa.
    Idag när vi satt och kollade på fiskarna i akvariet får vi plötsligt se en klase (säger man så?) små fiskägg sväva omkring på botten och en bit uppåt och min första tanke var, "vad ska jag göra nu?".
    Ska man plocka upp dom och lägga i en yngelavdelning eller ska man bara låta dom glida runt, en av våra tigerbarber tog dom och åkte stolt omkring i akvariet med dom i munnen innan den tröttnade och lät dom flyga vidare.
    Tacksam för svar.

//Distiller
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

vad har ni för fiskar i karet? jag har inte hört talas om att klasar med ägg svävar om kring.

Kommentar

• Distiller
      • November 2010
      • 22

Vi har kopparbarber, en kampfiskhona, ancistrusmalar, praktbotior, tigerbarber, colombiatetror och kuliålar.

Kommentar

• hannesc
        • December 2009
        • 13085

okej. mycket asien. kan jag inte mycket om tyvärr.. än. det kommer säkert nån annan o svarar :P

Kommentar

• Shepard
          • March 2003
          • 13992

Hur ser äggen ut? Stora, små? Vilken färg?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

Kommentar

• Mumin
            • October 2007
            • 3837

Var de rätt stora och gula?
            I så fall var det ancistrushannen som puttat ut sina ägg ur grottan, de kan göra så ibland.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• Distiller
              • November 2010
              • 22

Hej igen,
              Mumin det stämmer, rätt stora och gulaktiga.
              Varför puttar han ut äggen ur grottan?
              Men ska jag göra något eller bara låta dom vara? Om det blir småmalar av det hela ska jag placera dom i en yngelavdelning eller klarar dom sig ändå?
              Blir många frågor här känner jag.

Kommentar

• Shepard
                • March 2003
                • 13992

Ursprungligen postat av Mumin
                Var de rätt stora och gula?
                I så fall var det ancistrushannen som puttat ut sina ägg ur grottan, de kan göra så ibland.
                Det var min tanke också.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

Kommentar

• Rooster
                  • March 2006
                  • 1468

Ursprungligen postat av Distiller
                  Hej igen,
                  Mumin det stämmer, rätt stora och gulaktiga.
                  Varför puttar han ut äggen ur grottan?
                  Men ska jag göra något eller bara låta dom vara? Om det blir småmalar av det hela ska jag placera dom i en yngelavdelning eller klarar dom sig ändå?
                  Blir många frågor här känner jag.
                  Varför han gör så vet jag dessvärre inte, men det kan säkert nån annan här svara på. Är rädd att det redan är för sent för den här kullen, men om det mot all förmodan skulle kläckas/överleva så kan du låta dem gå kvar, det låter inte som att du har fisk som skulle ta dem, iaf inte om du har gott om gömslen å en del växtlighet. Att ta bort äggen å placera dem i ett annat kar är alltid lite klurigt då man skall försöka imitera fiskarnas "fläktande" över äggen (fläktar för att ventilera med nytt friskt syrerikt vatten å få bort "använt" vatten), men visst det går ibland, men det torde helt klart vara svårare med rom som inte sitter fast på ett underlag...
                  Fish for Life!!!

Kommentar

• HenkeP
                    • January 2009
                    • 886

Om du lägger äggen i en yngelkasse och placerar den så att strömmen från pumpen går igenom kassen, så har du en bra "fläktsimulering".. Det kan ju dock va så att det redan är för sent om äggen har flutit runt i karet ett tag, men försök iafl! Tror inte att ev. yngel kommer klara sig i karet med dom fiskarna du har, så om du vill ha några överlevare så hade jag säkrat dom i en yngelkasse.

Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

Kommentar

• Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

Låt du den här äggsamlingen vara. Taupp dem om ingen äter upp dem, så de inte förstör vattnet.
                      Har honan börjat lägga rom så fortsätter hon oftast.
                      Det kan bero på fler saker att han puttat ut dem, t ex att de inte är befruktade, att han blev störd, att han är lite nybörjare på det hela.
                      Han kanske inte hade en tillräckligt bra grotta så han måste hitta en ny, bygga om den han har etc. Det finns, som jag ser det, ingen som helst anledning att lägga sig i Ancistrusars yngelvård, de är experter och det är bra att de får utlopp för en instinkt på naturligaste sätt.

Äter de andra fiskarna upp de nykläckta små, så lär sig hanen att inte släppa ut dem så tidigt, utan vaktar dem bättre nästa gång.
                      Bättre i så fall är att ordna mycket gömslen i form av rötter, växter, stenar mm.

Yngelkassar är endast till för rena nödsituationer och helst inte alls! Det dör fler yngel i onödan i dem än vad andra fiskar äter upp. Dessutom finns det inga såna dumheter i naturen och där överlever lagom många yngel ändå. Bäst alltså att imitera naturen så gott det går.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• Distiller
                        • November 2010
                        • 22

,.,

Tack för svaren.
                        Låter äggen vara och låter dom sköta det hela själva.

Kommentar

Arbetssätt...