Hornsimpor i akvarium, går det?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • E_W
    • November 2022
    • 54

Hornsimpor i akvarium, går det?

Jag har sedan jag var liten skit velat hålla Simpor från norra Östersjön i akvarium, såsom hornsimpor ( dock inte stensimpor då de är sällsynta här och riktigt svåra att få tag på) man fick alltid upp dem i nät förr, men jag vet inte om det går?

Det jag har tomt just nu är som sagt på 600 liter just nu sötvatten, men detta går ju att ändra till brackvatten.

Temperaturen är väldigt låg i det rummet så det är bara en jättestor fördel om man inte behöver hålla på att värma skiten hela tiden som med tropiska arter, det är bra om fiskarna klarar nedåt nollgradigt vintertid, sommartid kan jag ordna med någon typ av kylaggregat om det skulle krävas det är väldigt kort tid det är såpass varmt häruppe att överhettning skulle bli något egentligt problem, däremot är det ett helvete att värma där vintertid så jag har ändå tvingats att ge upp om alla tropiska arter, det finns inte ett enda rum där jag kan hålla så höga temperaturer inne vintertid.

• E_W
    • November 2022
    • 54

Jag är fortfarande seriöst intresserad av om någon har gjort detta hemma tidigare? Jag har för mig att den utan horn heter Rötsimpa, men de verkar leva tillsammans.

Kommentar

• admin
      Christian Alfredsson

• November 2004
      • 11233

Jag hade nog undvikit dem då de kan bli upp till 50 cm långa och väga upp till 1,3 kg. Kräver ett ganska stort kar på sikt.

Skulle istället tipsa om en drömfisk jag själv inte haft än, just pga av att jag inte kan ha tillräckligt kallt.

Gymnogeophagus balzanii

Kolla videon hur grymt coola de blir

Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

• E_W
        • November 2022
        • 54

Den såg väldigt rolig ut! Hade mer än gärna velat prova den, Men tyvärr finns det inte en chans att jag kan hålla ens 15 grader annat än i sovrummet vintertid här i detta hus. har jag tvingats att inse.

Kommentar

• admin
          Christian Alfredsson

• November 2004
          • 11233

Går det ner mot 0-grader i karet?
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

• E_W
            • November 2022
            • 54

Det kan det nog göra där, men 4-5 grader har jag för mig att det finns ett fåtal arter som klarar.
            Det är bara ca 3-4 månader det är över 15 grader här. Men detta kan jag fixa.

Kommentar

• E_W
              • November 2022
              • 54

Jag har en 300W värmare i det stora.

Kommentar

• E_W
                • November 2022
                • 54

8-9 grader fick jag det dock att snitta i vintras, men jag vet inte om det kan dippa enstaka gånger, jag tänkte prova att isolera med frigolit till vintern just runt akvarierna. (Det tropiska arterna fick jag ha i hallen (det andra hade jag bara växter i) men där håller inte golvet rakt för större akvarium.

Kommentar

Arbetssätt...