Preventiv akvarie hållning för att slippa planari/hydra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

• April 2008
    • 328

Preventiv akvarie hållning för att slippa planari/hydra?

Är det någon som vet med säkerhet att det är bara en tidsfråga innan man får hydra och Planaria ?

Om jag bara spekulerar..

Förutsättningar
    ​​​​Man sätter upp ett rent o nytt akvarium.
    Men tar över lite växter ifrån ett annat som givetvis medför kontaminering ifrån det mer mogna karet. O allt möjligt skit kan följa med.

Utveckling
    Under månaderna som har gått har jag inte satt in flera växter eller något annat utifrån.

​​​​​Så nytt skit skall inte tillföras.

Jag tror mig veta att ju äldre ett kar är desto mer differentierad med en större flora av olika arter av småkryp i karet finns det.

DVS med tiden "bildas/skapas" (eller hur man skall uttrycka det) allteftersom flera arter av småkryp hoppkräftor, tubifex-släktingar, nematoder mfl

Jag har med stort intresse följt denna utveckling i ett kar som bara har räkor och sniglar. När jag vill skapa en koloni av räkor så går alla fiskar bort när de utgör ett hot mot räklingar.

Det i sin tur gör att dessa smådjur kan frodas och skapa sina egna kolonier obehindrat när ingen fisk mumsar på dem.. ?

Spekulationen
    Nu när man ser nya arter av småkryp som uppkommer/bildas ifrån "ingenstans" i akvariet utan att tillföra nya invånare eller växter till karet.

Då börjar man sakta att inse att "rovdjur" dvs hot mot räklingarna kommer att komma som ett brev på posten.

DVS jag kommer att drabbas av planaria eller hydra någon gång framöver oavsett (?) vad än jag gör om jag fortsätter oförändrat med min akvarie hållning på samma sätt..?

Det är således bara en tidsfråga?

Varför
    Tror jag det?

Jo när jag observerar nya arter krypa runt i karet poppa upp ifrån "ingenstans".
    Någonstans måste de uppkommit ifrån eller är det kanske helt naturligt fenomen..
    Har sett homogent tillslutna burkar med vatten och en massa microfauna leva däri som ett litet kretslopp..

Film
    Tog en liten film som visar en ny typ av invånare i karet som är inte långt ifrån att närbesläktad med Planaria den saknar den triangelformade huvudet.
    Såg att den var ute och jagade samt satte i sig flera mindre typer av djur som den jagade ifatt..

När jag ser denna utveckling så är det nog bara en tidsfråga tills man får problem med plenaria/hydra som kommer skapa ett problem för kommande räklingar!? ?

Motmedel
    Finns det någon alternativ akvarie hållning för att på ett naturligt sätt förhindra att man hamnar i det vägskälet?
    För ett räkkar?

Nu har jag ett ca 10 cm djupt och inert substrat sand (ph 8) samt lite jord i botten. Så där finns massa utrymme för alla möjliga djur att frodas..

Skulle man istället göra tvärtom att ha ingen eller en mycket tunnt lager av bottenmaterial?

Så dessa smådjur inte har så mycket utrymme för att föröka sig?

Att addera fiskar som äter dem men inte rör räklingar är inte kanske inte ett alternativ när plenaria finns även i fisk kar?
    ​​​​
    Jag har aldrig tidigare drabbats av Planaria/hydra. Men har inte haft denna typ av akvarie hållning tidigare.. ?

Vad har ni för erfarenheter?
  • larsonandy
    • October 2023
    • 61

Kommer säkert en del ägg och annat i vårt dricksvatten. Det vimlar av flygande insekter som också kan bära med sig ägg och annat. Vet inte hur just hydra och planaria sprids dock. Intressant ämne.

Personligen har jag ju lagt löv från Mälaren i mitt akvarium. Kanske var dumt, nästa gång kommer jag låta material från naturen mellanlanda i en burk avsedd för detta för övervakning en längre tid.
    Senast redigerad av larsonandy; 18 December 2023, 21:57.

Kommentar

• Lusse

• April 2008
      • 328

Ja det är intressant.

Hittade en vetenskaplig studie som publicerades 2018 med bilder på Planaria. Det tråkiga är att de liknar den skiten jag har filmat i mitt första inlägg.

De visar ingen pil eller spets formad huvud.. Kanske om man tittar noggrannare eller låta den växa till sig..

Eller finns det olika arter?
      Schmidtea mediterranea är en Planaria i alla fall enligt studien. Med eller utan pilformat huvud..

Men de konstaterar en cool grej!

Att 100% av planarians dör efter 18 dagar av 30°C.
      Samt 100% dör efter 96 timmar i 32°C.

Alternativ 1
      Det coola är att om man som i mitt fall har räkor och sniglar som tål 30°C. Så är det bara att som i mitt fall bumpa upp temperaturen till 30°C (en för mig blygsam ökning av 2 grader).

Hålla det där i minst 18 dagar så pof problemet löst och inga kemikalier behövs kan kännas säkrare. Och det behandlar hela karet inklusive djuren.

Alternativ 2
      Det är troligare mindre lönt att sanera bara karet med att ta ut djuren och stoppa dem i ett annat kar (som kan bli infekterat av Planaria så se till att inte sprida dem till andra kar än ett som är tomt på djur, dvs ett karantän kar) och köra på med 32°C i 96 timmar.

Och sen tillbaka med djuren. När Planaria åker ibland snålskjuts på djur och räkor.

Så har man otur med det så är de snart tillbaka. Kanske om man klyddar och återupprepar proceduren någon eller några gånger så kanske man lyckas till sist. (att man har två kar som man växlar mellan så att man sanerar ett i 32° i 96 timmar och sedan flyttar över djuren och sanerar i 32° i 96 timmar det andra karet)

Känns lite knöligt men om man har få djur som är "härdiga" och är lättinfångade men inte klarar av höga temperaturer så kanske ett gångbart alternativ.

Verkar inte som någon pratar om denna lösningsmetod gällande temperaturen i akvarie sammanhang..

Det är mest fällor, kemikalier mm
      Men det är här på zoopet vi kommer fram med det "senaste".

Klipper in en del av studien inclusive dess unika info som det är bara att söka på:
      ​​​​
      Sci Rep. 2018; 8: 14934.
      Published online 2018 Oct 8. doi: 10.1038/s41598-018-33355-5
      PMCID: PMC6175859
      PMID: 30297872 Temperature affects the biology of Schmidtea mediterranea

Nassim Hammoudi,1,2 Cédric Torre,1 Eric Ghigo,1 and Michel Drancourt1,2
      Author information Article notes Copyright and License information PMC Disclaimer Associated Data

Planarian survival
      When exposed to 32 °C, mortality was of 0% after 48 hours of incubation, 60% after 72 hours of incubation and 100% after 96 hours of incubation. When exposed to 30 °C, the mortality was of 0% after 12 days of incubation, 20% after 13 days of incubation, 70% after 15 days of incubation and 100% after 18 days of incubation. No mortality was observed when planarians were exposed to 26 °C and 28 °C for up to 3 months. This first experiment led us to conclude that S. mediterranea can adapt to temperatures ranging from 19 °C to 28 °C. Thus, all of the subsequent experiments were carried out at 19 °C, 26 °C and 28 °C after a one-week adaptation delay (Fig. 1).​

Kommentar

• Lusse

• April 2008
        • 328

Japp motåtgärder är på gång..

Mot plenaria den som jag filmade är en relativt liten individ och troligen kommer man kunna se det triangelformade samt ögon om den varit fullvuxen.. (antar jag)
        Sett på Youtube att de blir betydligt större..

När detta var första gången jag iaktog den så kan det så klart finnas många flera kanske en anledning till att några av mina minsta elefantsniglar har dött.. Vem vet.. Min första koloni av dem. ?

Nu är mitt automatiserade och med dubbel säkerhet, doppvärmare på väg emot 30°.

Click image for larger version  Name:	Screenshot_20231219-125715_Smart Life.png Views:	0 Size:	1.11 MB ID:	2441366

Och grafen:
        Click image for larger version  Name:	Screenshot_20231219-125739_Smart Life.png Views:	0 Size:	1.09 MB ID:	2441367
        ​​​​
        Senast redigerad av Lusse; 19 December 2023, 13:14.

Kommentar

• Lusse

• April 2008
          • 328

Ursprungligen postat av larsonandy
          Kommer säkert en del ägg och annat i vårt dricksvatten. Det vimlar av flygande insekter som också kan bära med sig ägg och annat. Vet inte hur just hydra och planaria sprids dock. Intressant ämne.

Personligen har jag ju lagt löv från Mälaren i mitt akvarium. Kanske var dumt, nästa gång kommer jag låta material från naturen mellanlanda i en burk avsedd för detta för övervakning en längre tid.
          Kanske man skulle kunna med värme/kyla eller andra metoder som just används mot planaria tex hydrogen peroxide och klorin dipp mm.

För att förbehandla bladen innan man stoppar in dem i karet.

Hur man EXACT gör det har jag ingen aning om när jag har aldrig gjort det själv. Men finns nog bra guider online.

Men mellanlanda i en burk känns mera som en odling tycker jag. Sen om ifall någon form av kryp iakttas skall man avgöra om det är något av ondo eller ej.. ?

Min poäng med mitt första inlägg är just att det bildas olika arter av kryp "av sig själv och ifrån ingenstans" när jag kan acceptera att det skulle ha kommit med plantor osv ifrån mina andra kar. När jag inte behandlade växterna däri mellan när de flyttades.. Helt ok.

April driftsättning av karet.
          14 april 4 räkor
          30 juni köpte en nana anubias + 5 räkor
          2 juli 5 st elefant sniglar
          20 juli 3 räkor behövde flytta in
          21 sep 11 nya räkor köpptes
          Sen dess inget har tillförts..
          (bra att ha en logg bok..)

Så till igår när jag gjorde filmen och iakttagelsen, så har det gått 88 dagar ifrån att något kom in i karet utifrån, senast.

Det är trolig att det tog ett tag för mig att upptäcka dem speciellt när man inte letar specifikt efter planaria. Så de kan ha kommit in den 21 sep troligtvis om de skulle ha kommit ifrån "någonstans“..

Kan KANSKE vara en av orsakerna till att det bara var 5 st som "överlevde" av räklingar i min första kull.. Tycker att de var lite få i antal.. När internet säger att planaria ger sig på räklingar.

När det sägs att planaria liftar med djur och växter.. (igen enl internet wisdom)

Att ägg kommer med kranvatten som kloreras och renas i våra städer tror jag dock inte på.
          Speciellt för min del då jag utöver vanligt kranvatten kör det igenom en RO anläggning som är basen för det vattnet jag använder.
          Så det kan uteslutas för min del.
          ​​​​​
          Men vi får se om 30° får skiten att försvinna i långa loppet.
          Eller så försvinner min räk koloni pga plenarian..

Kommentar

• snikke

• December 2007
            • 137

Hydra har jag fått in nån gång med levandefoder. Planarier har jag haft nån gång också. Det finns olika planariefällor, hur bra de funkar vet jag inte. För länge sen fick jag in nån väldigt liten hinnkräfta som förökade sig väldigt mycket, tror det var nån typ av Bosmina, och inga fiskar var intresserade av att käka dem. I räkakvariet hade jag i början rätt mycket rundmaskar, men de försvann efter ett tag.

Kommentar

• larsonandy
              • October 2023
              • 61

Hoppas värmen fungerar bra. Planariefällan lär åtminstone kunna ge ett hum om hur många parasiter det finns. Man funderar på om man kan svälta ut parasiten, eller blir dom än mer aggressiva på räkynglen då? Lampan tänd 24 timmar om dygnet, kan det vara något? Dom trivs i mörker.

Kommentar

• Lusse

• April 2008
                • 328

Ja plenaria fällan kan visa om ifall det blir någon fångst så man vet om ifall det finns planaria eller ej tänker jag.

Och troligen en bättre indikator än att man råkar ha turen att se en ute då kanske man fångar upp problemet mycket tidigare.

Kanske man skulle skaffa en sådan och prov sampla med jämna mellanrum..

Googlade lite och hittade nedanstående
                Man behöver kanske flera olika källor men denna anger att planaria förökar sig mest i desto mera ljus och minst vid mörker:

When Half a Worm Is Not Enough, Year 2: A Planaria's Regeneration and Growth Rate under Different Magnitudes of Light
                Results
                The Planaria in the constant light had the greatest growth, however, they had a slower regeneration rate
                than the planaria in the natural light. The Planaria in the darkness had the slowest regeneration rate and
                the least growth out of all three. The natural light had the fastest regeneration rate and a normal growth
                rate.

Kommentar

• brastor
                  • September 2023
                  • 2

Finns det sätt att strukturera akvariet eller justera dess miljöfaktorer för att minska de gynnsamma förhållandena för planariers och hydraers reproduktion och överlevnad? Kan temperatur, pH-nivå eller andra parametrar justeras för att minimera risken för oönskade invånare? site
                  Senast redigerad av brastor; 26 December 2023, 18:36.

Kommentar

• Lusse

• April 2008
                    • 328

Ursprungligen postat av brastor
                    Finns det sätt att strukturera akvariet eller justera dess miljöfaktorer för att minska de gynnsamma förhållandena för planariers och hydraers reproduktion och överlevnad? Kan temperatur, pH-nivå eller andra parametrar justeras för att minimera risken för oönskade invånare?
                    Att 100% av planarians dör efter 18 dagar av 30°C.
                    Samt 100% dör efter 96 timmar i 32°C.

Kommentar

Arbetssätt...