Småkryp som låter på nätterna

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shar
    • March 2005
    • 6

Småkryp som låter på nätterna

Hej,

Jag har de senaste veckorna hört en del ljud nattetid från akvariet. Så fort man tänder lampan slutar det att låta (låter som gäshoppa/syrsa). Jag har lyckats fotta ett litet kryp och jag undrar om det är det som låter och vad detta är för kryp??

jag har kollat pumpen och jag har inga fiskar som ger sådana läten ifrån sig.

tacksamm för svar
    //shar
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

Vet inte säkert, men det ser ut som en liten vattenloppa... Jag har ingen aning om dessa låter, men du har ju hört dem...
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

P.S. Fränt foto!
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• Kramfors
        • January 2003
        • 7265

http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Shar
          • March 2005
          • 6

Tack....

Det tog mig 2 nätter att först hitta och sedan att ta en bild på den. Den rör sig väldigt snabbt och gömmer sig under stenarna.

//shar

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Nejmen ATTAN vad cool!

Det är nån typ av liten vattenlevande skinnbagge - jag tror ett vattenbi (http://www.koleopterologie.de/hetero...to-gogala.html)

Jag har aldrig ens sett ett vattenbi, och i mina gamla böcker beskrivs den som sällsynt.

Det kan också vara en dvärgryggsimmare, Plea. Jag har ännu mindre sett någon sådan! Vet inte ens säkert om det finns nån svensk art.
            Här är en bild på en sydafrikansk art:

Om du vill ha reda på vad det är, kan du fånga den, lägga den i sprit (vodka/renat är bäst, men t-sprit duger) och skicka till Entomologi-avdelningen på Naturhistoriska Riksmuseet. De borde känna till om de har läten också.

Se bara upp med att om det är ett vattenbi så kan den bitas! Den har fått sitt namn av 'stinget'!
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Shar
              • March 2005
              • 6

Snälla hjälp

De små krypen har blivit flera och de låter ännu mer i akvariet.
              nu är jag 100% säkert att det är de som låter.

hur kan jag göra mig av med dem?

Kommentar

• mckvinnan
                • December 2004
                • 760

Bara en idé som kanske inte alls funkar men som Azur sa så kanske någon på Naturhistoriska kan vara intresserad. Du kan ju ringa dit och fråga och om du har tur kanske de vill ta hand om krypen eller kan hänvisa dig till någon som kan. På det sättet skulle du ju både bli av med dem och de skulle ge glädje till nån annan.
                Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

Kommentar

• Shar
                  • March 2005
                  • 6

Finns det inte fiskar som kan äta sådana djur?..... någon sorts allätare?....

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Shar: börja med att få den identifierad. Skicka ett mail + länk till bilden till
                    Jourhavande biolog: jourhavande.biolog@nrm.se
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Triana
                      • January 2005
                      • 840

den ser ut som insekterna som hoppar runt när man gräver längs kusten på gotland...*har mången gång suttit med näsan nere i ett gräft hål på en grusstrand och letat efter fossiler* där finns det liknande insekter mellan stenarna

Kommentar

• join4t
                        • October 2003
                        • 854

Jag skulle nog inte vilja bli av med dem ifall de inte levde om så det störde, den ser ju jättesöt ut =)
                        "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

Kommentar

• Shar
                          • March 2005
                          • 6

Hej

Jag har fortfarande inte kunnat lösa mysteriet med de små kryp jag har i mitt akvarium.
                          Jag behöver akut hjälp. ;(

det är väldigt svårt att fånga dem på bild. Jag har även bytt vatten/ köpt nytt sand. nya växter och tvättat pumpen.... ändå har de kunnat överleva.

//--------------------------------------------------------------------------
                          Azur: jag har fått detta från Lars-Åke Janzon
                          Hej!
                          Dessvärre hjälper inte bilderna för identifikation. Det enda jag kan säga är att det är en strit (gruppen Auchenorrhyncha i insektsordningen Hemiptera /=halvvingar/). I Sverige har vi cirka 350 olika arter, som är mycket svåra att artbestämma.
                          Vänligen,

Lars-Åke Janzon
                          //----------------------------------------------------------------------

Jag uppskattar all sorts hjälp

MVH
                          //shar

Kommentar

• Åke K
                            • December 2004
                            • 74

Undrar lite över svaret från Lars-Åke. Vad jag känner till så finns det inga vattenlevande stritar men däremot så kan dom sjunga väldigt mycket, cikadorna hör hit. Jag skulle nog snarare gissa på en buksimmare, arterna av släktet Micronecta kan sjunga så att människor hör dom. Sök på Google så hittar du några bilder. Dom är ca 2 mm stora.

Glömde: jag har ingen aning om bekämpning.
                            Senast redigerad av Åke K; 14 April 2005, 16:53. Anledning: Tillägg

Kommentar

• mckvinnan
                              • December 2004
                              • 760

Borde inte riktigt glupska fiskar kunna utrota problemet? Hur stort akvarium har du och vad har du i det (förutom ohyran då)?
                              Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

Kommentar

Arbetssätt...