Varför inga snäckor?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aqua J
    • March 2005
    • 275

Varför inga snäckor?

Har försökt göra detta inlägg hela da´n men det går inge bra... Försöker igen!
    Har märkt att det inte finns en endaste snäcka i mitt 67-liters! Konstigt, eftersom jag matar rätt hårt pga tömlösa Corysar. Det har funnits snäckor förut, men nu är de spårlöst borta. När jag slamsuger luktar det kärr, kan det ha med det att göra? Tycker inte att det luktar svavel... Hade ju tänkt köpa en Ambulariasnäcka, men det kanske inte är att tänka på! Vad tror ni det beror på?
    Tacksam för svar.

• Raven
    • February 2005
    • 15385

fiskarna kanske äter upp dom.

en jag känner har inte haft en snäcka på över 1 år då dom köpte guldbarber.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• aqua J
      • March 2005
      • 275

Men jag har inga snäckätare i det karet, det är det som är så konstigt?! Eftersom jag matar så mycket så BORDE det krypa en hel del snails... Ingen som har någon teori? Tror ju att det på nå´t sätt kan hänga samman med Corysarnas tömlöshet, men HUR???

Kommentar

• Gimbo
        • January 2005
        • 2734

Jag vet inte hur de uppstår i akvariet. Men, vet att man kan få dem med sig hem om man tex köpt lite växter. Sen är det enkelt att skaffa en hel armé av dem.
        Hade en hel del tills jag skaffade Praktbotier. Men, inte nu längre.

Inte för att jag tror att de gör någon som helst skada. Men, ser inte snyggt ut
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

Kommentar

• Daniel Blom
          • June 2003
          • 1670

Behöver pansarmalar utan skäggtömmar mer mat än andra?
          Två saker som kan skada skäggtömmarna är vass sand och ammonium i bottensubstratet. Skulle gissa att det är den dåliga bottnen som fått snäckorna att kila vidare.
          Jag skulle göra rent bottnen ordentligt och sedan mata mindre. Det måste finnas bättre sätt att se till att pansarmalarna får äta än att vräka ner mat. Till exempel mata försiktigt med smått frysfoder som cyklops eller plankton.
          mvh Daniel
          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
          och framgången är given.
          Samuel Clemens
          Mina bilder

Kommentar

• aqua J
            • March 2005
            • 275

Orsaken till att jag matar hårt är för att de överhuvudtaget ska få i sig mat, de har svårare att hävda sig i konkurrensen med korta tömmar. Har försökt att mata på kvällen efter lampan varit slävkt ett tag, men övriga invånare är där och äter iaf. Jag slamsuger botten varje vecka, har ryckt upp och kastat 2 Bolbitis som stod och ruttnade, kanske inte fått helt rent efter dem? Men om Corysarna mår dåligt pga av bottnen, borde inte Ancistrusen göra det också?

Kommentar

Arbetssätt...