Akvariebesatt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

Akvariebesatt

Varför är det hela tiden så att man bara vill ha fler akvarium? Å vad gör man åt det? Själv är jag så fräck att jag går och sneglar på min mosters akvarium och vill bara sno det och fixa lite malawiciklider... Förutom alla fiskarter vi redan har så vill jag säkert ha minst femtio till. Käkade middag på restaurang nu ikväll och kunde inte koncentrera mig varken på sällskapet eller maten utan bara på det stora akvariet mitt i. Ögonen var säkert dubbelt så stora som tallriken jag åt från och det riktigt kliade i hela kroppen av längtan efter att inreda akvarium och köpa fiskar.
    Jag längtar efter att få pyssla om fiskarna och växterna.
    Är det en (sinnes)sjukdom, en besatthet eller vad?
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

www.kvitter.n.nu
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

Jo det är så... Det blir en mani liksom.... Jag väntar fortfarande på att det ska gå över men nähä-ä då.... Det blir bara fler å fler akvarier...
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• resa
      • April 2003
      • 176

Samma här! Nu har jag hållit på så i 10 år och jag väntar fortfarande på att det ska gå över. Men med åren så har antalet akvarium bara stigit i höjden - 18 st idag!
      Har ni nåt botemedel, var snälla och meddela mig!
      540 l hajmal, pleco, piraya
      375 l amerikanska ciklider
      225 l blandat (lite av varje)
      225 l guldfisk, koi
      110 l sköldpaddor
      67 l ciklidyngel
      25 l yngel

Kommentar

• Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

Ursprungligen postat av Inka
        Varför är det hela tiden så att man bara vill ha fler akvarium? Å vad gör man åt det?
        Jag längtar efter att få pyssla om fiskarna och växterna.
        Är det en (sinnes)sjukdom, en besatthet eller vad?
        Oroa dig inte för det du, det är fullständigt normalt!!! Det är alla icke-akvarister som är onormala, stackars människor!
        Men det finns säkert någonstans de kan vända sig för att få hjälp!
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

Kommentar

• Lenmar
          • February 2004
          • 6154

Ursprungligen postat av Birgitta W
          Men det finns säkert någonstans de kan vända sig för att få hjälp!
          Tack Birgitta för att du fick mig att se det från det hållet med. Så har jag inte tänkt innan...

Kommentar

• Kramfors
            • January 2003
            • 7265

Visst är något fel när någon har en mängd akvarium med en salig blandning av fiskarter, de saknar nog en djupare mening i tillvaron som kan ge tillfredsställelse.

På liknande sätt är det många som har en uppsjö av växter av varierande kvalité, varför kan man inte glädjas över en enkel blomma eller eller en Guppy.
            http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

Ursprungligen postat av resa
              Samma här! Nu har jag hållit på så i 10 år och jag väntar fortfarande på att det ska gå över. Men med åren så har antalet akvarium bara stigit i höjden - 18 st idag!
              Har ni nåt botemedel, var snälla och meddela mig!
              Botemedel??? Varför vill du ha ett botemedel?

Jag har många (de flesta) vänner som är icke-akvarister och som pikar mig för det växande antalet akvarier, mina enformiga samtalsämnen, stolarna som står vid varje akvarium osv osv...

Men jag biter tålmodigt ihop och tänker att det går inte att få dem att ändra sig ifall de inte först erkänner att de har ett problem - akvarielösheten.

Min zoon :

Kommentar

• Lenmar
                • February 2004
                • 6154

Ursprungligen postat av Kramfors
                Visst är något fel när någon har en mängd akvarium med en salig blandning av fiskarter, de saknar nog en djupare mening i tillvaron som kan ge tillfredsställelse.
                Kanske har du rätt... Kanske räcker det inte med man, barn, karriär och vardag för mig.... Fast det är ju din teori.... Kände mig rejält träffad ett tag men skakade sedan av mig det när jag läste "salig blandning av fiskarter".

Kommentar

• Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

Klart det blir många kar och många arter!

Alla är ju så fina och personliga. Alla har sitt sätt att bete sig på. Och sen är dom väldigt vackra. Så är det när man inte är enkelspårig utan vill vidga sina vyer.
                  /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

• Tinet
                    • April 2006
                    • 93

Jag tänker bara hela dagarna på vad jag skulle vilja ha för akvarium... har nyss skaffat mig ett nytt 54liters, är inte ens klar med inredningen och fiskpopulationen och jag tänker redan på vilka fler akvarium jag skulle vilja ha. Typ "en dag ska jag skaffa ett akvarium med diskusar och ha det i vardagsrumet!" eller " ett akvarium med slöjstjärtar vore läckert!".

Jag är 18 år och bor hemma och lever på 1000 kr i månaden (studiebigrag). Dessa pengar räcker inte länge! Jag är ganska utseendefixerad och gillar skor och kläder men nu finner jag att jag faktiskt (!) ibland hellre köper nya växter till akvariet än köper nya skor! Hahah vad har hänt med mig!

Kommentar

• Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

Ursprungligen postat av Tinet
                      Jag är 18 år och bor hemma och lever på 1000 kr i månaden (studiebigrag). Dessa pengar räcker inte länge! Jag är ganska utseendefixerad och gillar skor och kläder men nu finner jag att jag faktiskt (!) ibland hellre köper nya växter till akvariet än köper nya skor! Hahah vad har hänt med mig!
                      Rest my case! Du har upptäckt hur sunt det är med akvariehobbyn!
                      Fram för fler akvarier åt folket!!!

Min zoon :

Kommentar

• MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136

Ursprungligen postat av Tinet

Jag är ganska utseendefixerad och gillar skor och kläder men nu finner jag att jag faktiskt (!)
                        *fick kolla i profilen*

japp det var ett kvinno inlägg

(menar inget illa..)
                        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• mayday
                          • November 2005
                          • 2085

vet hur det är
                          bor i en 1:a har ett 100l står tom på golvet .... måste hitta plats åt det

har ett 400l samt ett mindre yngelkar

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• batski
                            • October 2004
                            • 8891

När jag hade köpt mitt 250 liters och inrett det som en sydamerikansk biotop insåg jag snart att det var nånting som saknades i mitt liv. Ett akvarium med asiatiska fiskar Så nu har jag köpt ett 312 liters som jag ska inreda som en asiatisk biotop

Det hade även varit trevligt med en centralamerikansk och en afrikansk biotop. Men det skulle bli mer jobb än vad jag trivs med. Så för min del känns 2 akvarier ganska lagom. Fast ett yngelakvarium skulle iaf behövas
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Tinet
                              • April 2006
                              • 93

Ursprungligen postat av MagicFingers
                              *fick kolla i profilen*

japp det var ett kvinno inlägg

(menar inget illa..)
                              *fick kolla i profilen fast var ganska säker* Japp det var ett mansinlägg

Kommentar

Arbetssätt...