Räknas "bottenfiskar" med i fiskantalet..?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pia-lotta
    • June 2006
    • 21

Räknas "bottenfiskar" med i fiskantalet..?

Undrar lite om när man räknar ut vilket fiskantal man kan ha i ett akvarium...
    En del säger att bottenlevande fiskar då inte ska räknas med typ malar och corydoras osv. Är det riktigt ? Ska man i så fall bara räkna de som simmar i hela akvariet..? Vad räknas siamesiska algätare som...?
    Hur var det man räknade, 1cm fisk per liter?
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

Man räknar alla fiskar. Men det med 1 cm per liter vatten är bara en halvsanning. En del fiskar är snabbsimmare och behöver mer plats och sedan är det fiskar som mest är stilla behöver mindre plats. Men alla skitar ner!
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

Kommentar

• Lenmar
      • February 2004
      • 6154

Alla fiskar skall räknas med. Läs denna sidan om antalet fiskar i akvariet:
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• pia-lotta
        • June 2006
        • 21

OK. för på en djuraffär här sa dem att man inte räknar bottenfiskarna. Och jag har ganska många sådana så då kanske mitt akvarium 180 l är fullt nu.....

Kommentar

• pia-lotta
          • June 2006
          • 21

Vilken bra sida !
          Det är bara att börja räkna nu då...Hoppas att jag inte har för många...

Kommentar

• solbacka
            • January 2004
            • 3952

De har alltid små bebisar i zoo affären och de är oftast lite slingriga när man frågar hur stora de blir! de vill ju gärna sälja, de lever på det.
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

Kommentar

• pia-lotta
              • June 2006
              • 21

Hur märks det i akvariet om man har för mycket fisk...Enligt min uträkning har jag lite för många neontetra ,23 st. Men alla fiskar verkar må bra och har gjort det länge nu...Måste jag "sanera" i alla fall ??

Kommentar

• Maria - Sjöjungfru

• January 2004
                • 4236

Ursprungligen postat av pia-lotta
                Hur märks det i akvariet om man har för mycket fisk...Enligt min uträkning har jag lite för många neontetra ,23 st. Men alla fiskar verkar må bra och har gjort det länge nu...Måste jag "sanera" i alla fall ??
                Ja, det är inte helt lätt.
                Blir fiskarna sjuka (stressade) så kan det vara ett tecken på för mycket fisk eller fel kombination av fiskar.
                Har man bra filtrering så kan man belasta vattnet mer (fler fiskar) än om man har sämre filtrering osv osv.
                Maria - Sjöjungfru

Kommentar

• pia-lotta
                  • June 2006
                  • 21

Jag har ett 180 l juwel akvarium. Med standard pumpen som ingår. Vet inte hur bra filtreringen är i en sådan ? Men fiskarna verkar som sagt må bra..

Kommentar

Arbetssätt...