Börja om från början

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Börja om från början

Jag får inte ordning på mitt SA-akvarium. Växterna dör och algerna trivs. Det spelar ingen roll vad jag gör. Det verkar inte bli bättre ändå. Nu de senaste dagarna har vattnet blivit grumligt också.

Så nu har jag bestämt mig för att plocka ut allting och fixa en Walstad-liknande botten och börja om från början.

Givetvis kommer jag att spara på bakterierna i det välinkörda filtret. Men frågan är om jag ska spara på något vatten eller köra med helt nytt vatten. Kommer givetvis att köra med vattenberedningsmedel. Och så kommer jag även att behandla vattnet med Amtra Trop, så det håller samma pH 6.5 som nu.

Vad tror ni?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Var och en gör ju som den vill, men när jag startade upp mitt 540 så flyttade jag ca 150 liter från dåvarande 310 liters karet. Gjorde även som du med ytterfiltren, men alla dessa medel som man ska hälla i har jag på 30 år aldrig använt.
    Tror du att du kommer undan problemen du har av att starta om på nytt? Kanske om man går igenom hur karet funkar(eller inte) så man kan få fram grundproblemet och roten till det onda i stället?
    De enda algerna jag själv har nu är lite i mitt 540 pga ökad co2 och svajig pH, men det börjar bli bättre igen.
    Vad har du för lysrör och hur många? Hur stort kar och var är det placerat? Fiskar och matning? Vilken typ av alger och vilka växter har du?
    Annars är ju alger inget som är farligt i ett akvarium, det finns ju naturligt, men kanske inte så snyggt om det blir för mycket.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Lenmar
      • February 2004
      • 6154

Jag tror du försöker för mycket batski. Jag tror att du i din strävan efter att göra miljön så lik fiskarnas naturliga förhållanden kraschar med önskan om ett grönt och växtrikt akvarium. Varför håller du på att micklar med massa preparat hela tiden? Om du vill ha ner ditt pH till 6,5 så är det ju ingen konst att få det med gammalt vatten. Förra preparatet du hade var ju en riktig fosfatbomb, är du säker på att denna "buffern" inte stimulerar algtillväxten? Vi har inga pH-sänkare till våra akvarier, endast vattenberedningsmedel, vi byter 30-50% av vattnet minst en gång i veckan, undantaget är diskusarna som får 50%-iga vattenbyten minst varannan dag. Vi har aldrig uppmätt pH 7 eller däröver trots att det i kranen håller 7,2. I karen ligger pH:t på 6,8, helt av sig självt. Vi bor ju inte så långt ifrån varandra så jag förstår inte hur ditt och vårt vatten kan skilja sig så mycket när det kommer till pH-värdet. Om du gör små vattenbyten bör du ju behålla pH-värdet på en konstant nivå.

Ger du dina växter bästa möjliga förutsättningar? Vad för sorts ljus? Reflektorer? Pmdd? Vad är det som triggar dina alger?

Hu vad jobbigt när man inte får till det.... Lycka till!
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• batski
        • October 2004
        • 8891

Ursprungligen postat av ansjo
        Tror du att du kommer undan problemen du har av att starta om på nytt? Kanske om man går igenom hur karet funkar(eller inte) så man kan få fram grundproblemet och roten till det onda i stället?
        Om jag startar om akvariet kommer jag som sagt att fixa en low-tech botten som den jag har i mitt Asien-akvarium men som jag saknar i problem-karet. Förhoppningsvis kommer det att göra skillnad. Dessutom kan jag samtidigt passa på och byta till lite finare sand, vilket jag är säker på att mina corysar kommer att uppskatta.

Jag vet inte vad den exakta orsaken till problemet är, men allting rasade efter en behandling med Myxazin (innan dess växte vallisnerian som ogräs) och sen dess har jag inte lyckats få ordning på växterna.

Ursprungligen postat av ansjo
        Vad har du för lysrör och hur många? Hur stort kar och var är det placerat? Fiskar och matning? Vilken typ av alger och vilka växter har du?
        Annars är ju alger inget som är farligt i ett akvarium, det finns ju naturligt, men kanske inte så snyggt om det blir för mycket.
        Jag har 2 st Aquarelle, akvariet är på 250 liter. Placerat relativt nära fönstret men får i stort sett ingen direkt sol. Fiskarna är 20 kardinaltetra, 10 rödmunstetra, två par svart fantomtetra, 12 pansarmalar, 1 fjärilsciklid, 1 ancistrus dolichopterus och 3 parotocinclus. Jag matar de dagaktiva fiskarna 1-2 ggr om dagen + ancistrusen nästan varje kväll.

De algerna jag har ser väldigt slimiga och äckliga ut och är ett tydligt tecken på att växterna mår dåligt.

Kommentar

• batski
          • October 2004
          • 8891

Ursprungligen postat av Lenmar
          Varför håller du på att micklar med massa preparat hela tiden? Om du vill ha ner ditt pH till 6,5 så är det ju ingen konst att få det med gammalt vatten. Förra preparatet du hade var ju en riktig fosfatbomb, är du säker på att denna "buffern" inte stimulerar algtillväxten?
          Tja, säker kan jag ju inte vara, men Kjell har ju använt det med goda resultat. Enligt Amtra ska det vara fosfatfritt iaf.

Vi har aldrig uppmätt pH 7 eller däröver trots att det i kranen håller 7,2. I karen ligger pH:t på 6,8, helt av sig självt. Vi bor ju inte så långt ifrån varandra så jag förstår inte hur ditt och vårt vatten kan skilja sig så mycket när det kommer till pH-värdet. Om du gör små vattenbyten bör du ju behålla pH-värdet på en konstant nivå.
          Då tror jag vi inte får vatten från samma vattenstation. För mitt kranvatten ligger på pH över 8 och i mitt Asienakvarium där jag inte använder nån pH-sänkare har pH:t legat på ca 7,2.

Ger du dina växter bästa möjliga förutsättningar? Vad för sorts ljus? Reflektorer? Pmdd? Vad är det som triggar dina alger?

Hu vad jobbigt när man inte får till det.... Lycka till!
          Ja det känns ju frustrerande Som sagt 2 Aquarelle, inga reflektorer (men det är väldigt ljust i akvariet ändå), PMDD. Algerna kommer nog för att växterna mår dåligt. Antagligen för mycket micronäring i förhållande till makronäringen, pga crashad botten efter medicineringen.

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Ja det är ju inte roligt att inte ha någon balans i karet. Själv har jag Engelsk sjösand 2-3 mm i mitt, men skulle vilja ha finare för mina Corydoras skull, men har hört lite om att sanden kan bli för tät för rötterna på växter samt att det kan bildas gas i den. Kompisens sandbotten luktade inte blomma kan jag säga, men han skötte det inte heller något vidare.
            Det kan ju vara något ämne i preparatet som du använt som inte går ur karet, sedan om det ligger i sanden eller var det hamnat, det är ju svårt att veta. Det kan vara många faktorer som spelar in, men att det blev så helt plötsligt är ju skumt.
            Har du testat och köra med aktivt kol? Sedan så är det inte full fart på växterna hela tiden. Jag har märkt att det varit lite sämre fart på dem nu i sommar, och nu den senaste veckan har de tagit fart igen. Detta trots att jag kör med co2 mm. Kan ju vara att det varit för varmt och att det även var varmt i karet.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• batski
              • October 2004
              • 8891

Att sand skulle bli för tät för rötterna stämmer inte riktigt. I naturen växer växterna i lera, sand och jord som ofta är ännu tätare än den sanden som vi har i våra akvarier. Om de trivs kan växterna själva skapa en syrerik miljö kring sina rötter.

Vad jag förstått är fördelarna med lite grövre grus att smuts lättare kan sjunka ner i bottnen och att vattnet lättare kan cirkulera ner till och skapa en miljö där bakterierna som bryter ner fast avfall trivs. Men det innebär även att det blir svårare för corysar att hitta mat (de sjunker ju också ner i bottnen) och inte alls lika trevligt att böka i som in sand.

Jag har valt att köra med sand och "slarva" lite med slamsugningarna så det skapas en gynnsam miljö för bakterierna.

Kommentar

Arbetssätt...