fråga om platy

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinpelin
    • November 2006
    • 24

fråga om platy

var igår och skaffade mej ett gäng platy..
    säg om jag ha fel men vad ja hörs ska dom ha salt i vattnet?
    tillsätter kalk i vattnet för våran kommun har inget kalk i vattnet.. men ska jag även tillsätta salt i vattnet då? isf vad för salt o hur mycket?

är lite nybörjare på detta så jag e enormt tacksam för ett svar..

M.V.H. Elin
    200L akvarie hemma hos mig
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

nej du behöver inte tillsätta salt i vattnet.. det är en sötvattenfisk.
    och du behöver inte tillsätta kalk heller. platy trivs bra i mjukt vatten.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

Kommentar

• Fellan
      • June 2006
      • 551

kolla i artbeskrivninngen
      Always look on the bright side of life!
      Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

Kommentar

• elinpelin
        • November 2006
        • 24

tack så otroligt mycket

Kommentar

• frankieboy
          • March 2006
          • 116

Ursprungligen postat av Fellan
          kolla i artbeskrivninngen
          Där står ju inte om den ska eller inte ska ha salt eller kalk!
          Inte häller om den föredrar mjukt eller hårt vatten...

Har mina platy utan salt
          Vad har du köpt för platy?
          frank

Kommentar

• andreassofus
            • November 2005
            • 5643

Ursprungligen postat av frankieboy
            Där står ju inte om den ska eller inte ska ha salt eller kalk!
            Inte häller om den föredrar mjukt eller hårt vatten...

Har mina platy utan salt
            Vad har du köpt för platy?
            på många artbeskrivningar står det om fisken bör gå i hårt vatten eller inte, och är det en bräckvattenfisk så står det också.. annars behövs väl aldrig salt i vattnet.
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

Kommentar

• Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

Platy lever i naturen oftast i områden med ganska hårt vatten. Vill man efterlikna deras naturliga miljö så kan det vara bra att veta. Det går utmärkt att hålla platy i mjukt vatten också, så länge allt är som det ska i övrigt. Utsätts dom däremot för stress av något slag så tror jag att dom klarar det bättre med kalk eller salt i vattnet. Det kan inte bara vara en slump att de som varit riktigt framgångsrika med ungfödare har bott i områden där kranvattnet har varit hårt. På samma sätt som regnskogsfisk är populärt i Stockholmstrakten (som har mjukt kommunalt vatten).

Kommentar

• elinpelin
                • November 2006
                • 24

jag har helt vanliga platy..
                när jag köpte dom igår så sa dom i affären att om dom får brist på kalk i vattnat kan dom vägra föda yngel o bli allmänt sega i karet..kan de stämma? är de någon fisk i gruppen levandefödare som behöver salt i vattnet?
                Senast redigerad av elinpelin; 02 November 2006, 23:45.

Kommentar

• Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

De flesta ungfödare från Centralamerika kommer från kalkhaltigt vatten. Vissa molly lär man t o m ha hittat i rent havsvatten långt från kusten. Jag har själv sett black molly i ett rent saltvattensakvarium (tillsammans med korallfisk om jag minns rätt - det var många år sedan).

Däremot varierar det en hel del bland ungfödarna som lever från Amazonas och söderut. Men förutom kaudi (Phalloceros caudimaculatus - som för övrigt kommer splittras upp i en massa arter inom kort) har jag nog aldrig sett en ungfödare från det området i en svensk zoobutik.

Kommentar

• elinpelin
                    • November 2006
                    • 24

aha coolt att molly kan vara i ett rent saltvatten.. så jag gör inget fel att tillsätta lite kalk i vattnat? men ni föreslår inte att jag ska tillsätta salt med? så himla mån om att mina små fiskar ska må bra.

Kommentar

• MaxRobban
                      • August 2006
                      • 1048

Jag brukar inte tillsätta ngt i vattnet till Platy om jag inte tycker de ser ut att ha tendens till slemhinneproblem eller svamp.. då tillsätter jag lite salt i vattnet.. Jag vet inte hur ert vatten är i Sollefteå, men oftast brukar kranvatten funka bra för Platy.. men de trivs med fiskt vatten så var noga med dina vattenbyten så tror jag inte du behöver krångla med att tillsätta ngt så länge dina fiskar mår bra och inte visar tecken på hudproblem. Så många levande födare klarar salt i vattnet, men jag brukar spara det tills ja gev får problem o vara noga med vattenbyten..

Detta kommer säkert gå bra.. vad är det för Platy du skaffat eller är de olika ?

Brukar tipsa om Monas Platy sida..

Där finns mkt bra info om Platy om man inte haft fisk innan o visa hennes bilder kan man kika på många fina färgvariater.

Hälsn Robban

Kommentar

• Healena
                        • May 2006
                        • 1440

Mina platysar började inte föröka sig förrän jag höjde phvärdet m.h.a bikarbonat till c.a 7.4. Jag har även salt i, men det har mest hängt med sedan tidigare sjukdomsvändor..tror inte det är nödvändigt annars med salt. Men mina trivs alldeles utmärkt med det!

Jag har hört att de trivs bäst i hårt vatten...
                        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

Kommentar

• elinpelin
                          • November 2006
                          • 24

okej nu har problem uppstått här hade en platy hona som såg rigtigt hängit ut igår så äntog att de var nitrit så gjorte 50% vattenbyte tog även 30l vatten från ett annat akvarie som ha varit igång ett bra tag, tillsatt när jag hälde i vattnet igen. hon låg död imorse, nu ser en av mina svärdbärarhanar lite risig ut oxå.. vad ska jag göra för att få de bra? byta vatten igen? kan de vara nitrit eller kan de vara något annat? behöver svar snabbt vill inte ha fler döda fiskar

Kommentar

• Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

MaxRobban sammanfattar det hela bra. Man ska inte krångla till i onödan.

Men mår dom inte bra så är nog salt bra att börja med. Speciellt om du har även mjukvattensfisk i samma akvarium. En halv eller en tesked per 10 liter akvarievatten. Använd koksalt från snabbköpet (med eller utan jod) men inte havssalt, mineralsalt eller nåt sånt.

Kommentar

• kecca
                              • October 2006
                              • 11

Hej mitt tips är då jag har haft liknande problem ha i salt (utan Jod) låt det gå 4 dagar ha i lite till! om det inte hjälper så tömmer du lite vatten och har i mera salt. Och om det då inte skulle funka så finns det nog inge mera o göra då är det någ nån annan sjukdom!

Kanske ska du testa ditt kar.

Vitaminer o näring kanske vore något o tillsätta om det inte funkar med någe annat

Kommentar

Arbetssätt...