Jag har haft kampfiskar i 3 veckor nu. Men igår dog honan . JAg vet fiskar dör. Hon hade uppsväld buk som troligtvis betder sjukdom för mygglarver. Eller hur? Men i in affär säger do att dom inte vet något om att larverna sprider sjukdom och att om jag verkligen tror det så har dom Bara räkcocktail ..........USHHHHH. eller vanligt flingfoder. Vad tyker ni att jag ska ge mina små kampfiskar.
Jävla mygglarver
Kollaps
X
-
-
Tror du att de är bukvattensot? De var så min bettá odling slutade 95..
Nu är de så att om butiken har frysta röda mygglarver så kan dom ta hem vita och svarta med, leverantören brukar vara densamma. Då beror de hela bara på hur kundvänliga dom är .
Dina fiskar klarar sig på torrfoder tills dess, jag körde dock ärter och mask en tid med bra resultat..Kommentar
-
Det behöver inte ha varit mygglarverna som orskade sjukdomen, det finns andra smittovägar. Vad var det för mygglarver du använde? Jag har bara en gång förlorat en fisk pga mygglarvsmatning. det var en ungskalare som åt ihjäl sig på vita mygglarver. Den åt tills den sprack invärtes, det blev en stor röd fläck i magtrakten.Kommentar
-
Röda mygg ska tydligen vara bukvattensot-framkallande i vissa fall. Detta då de själva innehåller så mycket föroreningar då de odlas i förorenat vatten. Många här på forumet verkar ha råkat ut för det och jag själv misstänker också starkt att de röda mygglarverna är orsaken till en del av mitt fiskbortfall. (Sök på röda mygg så hittar du flera trådar om det, väldigt intressant läsning!) Sedan är tydligen väldigt många människor (!) allergiska mot röda mygg och reagerar bara man öppnar en påse med dem. Mata med vita eller svarta mygg istället. De odlas i rent vatten.Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.Kommentar
-
Min erfarenhet av frysta Rödamygglarver är att det är stor skillnad på olika märken!
Att som vissa här dra alla över en kam är detsamma som att alla norrlännigar e dryga..
Kan ingen komma med fakta istället för att bara skriva det dom tror och kanske har hört???Kommentar
-
Kan ingen komma med fakta istället för att bara skriva det dom tror och kanske har hört???
Därför skriver jag nästan aldrig några svar på sjukdomsfrågor eftersom det ändå handlar om ren spekulation.
Om jag nu ändå skall gissa så tror jag att problemen i detta fall knappast är orsakade av röda mygg (oavsett märke) utan något annat.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
En av de trådarna där detta diskuterats tidigare är:
Där är det både fakta och tidigare erfarenheter som dryftas gällande röda mygg.
För min del så är det här forumet bra just för att det kommer fram både och. Bara för att det står att någonting ska fungera på en burk är det ju inte alls säkert att det fungerar så. Då tycker jag att det är bra att höra hur andra gjort och få tips etc oavsett hur vetenskapligt bevisat/fastställt det är.
Sen håller jag med om att du kan fråga din djuraffär om de inte kan ta in mer variation på frysfodret. Om inte annat går det ju att köpa någon annanstans och det kostar ju inte många kronor och håller ju ett tag.
Tråkigt med din kampfisk, aldrig roligt att förlora en fisk.Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.Kommentar
-
För egen del kan jag inte säga att röda mygg orsakat mer skada än maltabletter????? Däremot så har jag läst en himla massa om att bukvattensot bara är ett symtom på andra missförhållanden. Nu säger jag absolut inte att du misskött dina fiskar sharken, det vill jag bestämt hävda. Fisken är ju uppfödd nånstans och har bott nånstans innan den kom till dig... Bettor blir inte heller så gamla väl? Ja, ja mer spekulation... Det bästa i världen för att undvika sådana här grejer är ändå att byta vatten en gång i veckan, där undviker man många problem, å det tror jag säkert att du gör.Goa hälsningar, Maria Min hemsidaMan kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!Kommentar
-
Jag skulle tro att den största anledning till att röda mygglarver sammankopplas med sjukdomar är att det är ett av de vanligaste foderna. Om många ofta matar sina fiskar med röda mygglarver kommer de naturligtvis att finna en gemensam nämnare i de röda mygglarverna. Hur många av de som fått de här sjukdomarna har också matat med torrfoder? Antagligen de flesta. Kanske är flingfodret boven i dramat...
liknande resonemang är en vanlig och välkänd felkälla inom epidemiologin. Någon gjorde en undersökning och kom fram till att det fanns ett starkt samband mellan lungcancer och att ha en tändare i bröstfickan. Av detta kan man dock inte dra slutsatsen att tändare orsakar lungcancer.
Nu tror jag förvisso inte att röda mygglarver är ett särskilt bra foder. Den viktigaste anledningen att undvika det är dock inte att det skulle ge fiskarna sjukdomar utan att det är extremt ellergiframkallande för människor.Senast redigerad av daniel_i_malmö; 20 April 2005, 00:52.Kommentar
-
jag matar mina fiskar med svarta mygglarver som godis och för hälsan, och dom frodas och leker i min damm. Dom älskar myggisar, och om fiskarna inte skulle må bra av det så hade de nog inte lekt och varit så pigga.
P.S
Jag har guldfiskar: vanlig,schubunkin,sarassa..Kommentar
-
bara en fråga, eftersom alla säger att röda mygg odlas i förorenat vatten betyder det att de inte går att odla i rent? eller är det bara odlarna som inte pallar?Aka Pixel eller BildpunktKommentar
Kommentar