"Golfboll"slöjstjärtar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aqua J
    • March 2005
    • 275

"Golfboll"slöjstjärtar

Var i den stora staden Örebro idag, trodde att jag skulle hitta fler sorters fisk där än hemma men ack! I den affären jag var inne i hade de golfbollslöjstjärtar, sorten hette så, och de såg helt groteska ut!!! Är det verkligen sunt att ta fram en sån här art, ni som vet??? I vart och vartannat akvarium låg det dessutom 2-3 döda fiskar och solade buken, och på disken stod det en 12-liters låda (max) med en ledsen slöjstjärt i !!! Växterna såg dock hyffsade ut, men jag köpte inget, blev helt ledsen och upprörd... Jag fattar ju att alla fiskar inte överlever i affären, men plockar man inte bort liken innan man öppnar eller?! Näe... Rätta mig om jag har fel, golfbollar kanske är en jättebra sort eller...? (Ryyys).

• Kramfors
    • January 2003
    • 7265

Seriösa butiker och kunder undviker de mest groteska varianterna som tex http://img64.photobucket.com/albums/...a_pets_028.jpg

Döda fiskar har jag sett i många butiker, kostigt att de slarvar med att ta bort döda fiskar, det skrämmer bort kunderna.
    http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• gladhertha
      • February 2005
      • 1755

OMG! Den där guldfisken kan ju för fan inte vara "fisk"..Nu har världens seriösa gulfisk/slöjstjärts-odling försvunnit helt...det har klart gått för långt!!
      Mvh Hanna
      Min Zoon

Kommentar

• aqua J
        • March 2005
        • 275

Hu vilken vidrig bild!!! Varför "roar" sig uppfödare med att ta fram dessa monster?! Är det nå´n som kommer på en dag att "Hmm, en uppsvälld fisk med spretiga fjäll och jätteglosögon vore snyggt och praktiskt, det ska jag satsa på!"

Kommentar

• smurfmats
          • February 2003
          • 3538

det finns en marknad för dessa varelser, pengar styr denna världen helt enkelt...
          tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• aqua J
            • March 2005
            • 275

Javisst beror det på kapitalismen ! Men VEM har så´na här monster i sina kar? Ärligt alltså... Skulle skämmas ögonen ur mig iaf... Mådde faktiskt riktigt dåligt hela vägen hem...

Kommentar

• Kramfors
              • January 2003
              • 7265

Och det finns de som med glädje köper dem.
              Men ändå är de bara Guldfiskar som om de får leka hipp som happ blir vanliga guldfiskar igen.
              http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• gladhertha
                • February 2005
                • 1755

ryser...fan ta dom i a****t...*tss*...hatar sånt här.
                Mvh Hanna
                Min Zoon

Kommentar

• Triana
                  • January 2005
                  • 840

bubbleeye är förbjudet att sälja i sverige!! Det är vad fisken på bilden heter... den är förbjuden.. vissa grossister och inportörer tar med den och hoppas att akvarieaffärer ska nappa för att de är sällsynta, jag har sett sådana här fiskar i handeln i sverige... jag har hört deras ursäkter "men vi beställde faktiskt inte dessa" jamen då ska ni väll förfan skicka tillbaka dem! de är inte lagliga att sälja i sverige. den har en "organiska defekt" och djur med framavlade organiska defekter är förbjudna att sälja i sverige enligt djurskyddslagen.. kommer man på säljaren kan den straffas för detta.

mer bilder på bubbleeye:
                  Senast redigerad av Triana; 13 March 2005, 22:08.

Kommentar

• Insomniac
                    • December 2004
                    • 310

De är som sagt groteska, det där är den enda sorts guldfisk jag inte skulle kunna tänka mig att ha.
                    Golfbollar ser kanske också lite konstiga ut, men den enda skillnaden mellan dem och vanliga slöjstjärtar är att de är något tjockare och har runda fjäll.

Kommentar

• haggan
                      • October 2004
                      • 246

Nej, jag skulle inte kunna tänka mej att skaffa någon av de här guldfisksvarianterna! Inte oranda, bubble-eye eller teleskop. Absolut inte double-bubble, celestial-eye, golfboll och inte ens slöjstjärt.
                      En guldfisk ska se ut som en fisk. Jag tycker t.o.m att våra shubunkins har lite väl stora fenor...
                      Fortfarande en dum nybörjare
                      http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

Kommentar

• Triana
                        • January 2005
                        • 840

mm.. om vi ska tala extremt här..

bubble-eyes:

double-bubble-eyes: http://www.goldfishandkoiusa.com/ima...ublebubble.jpg

R&W Telescope:

R&WRyukin & Pom-pon

Red Ranchu

Celestial:

Kommentar

• gladhertha
                          • February 2005
                          • 1755

Hick...
                          Mvh Hanna
                          Min Zoon

Kommentar

• Triana
                            • January 2005
                            • 840

mm

Ursprungligen postat av gladhertha
                            Hick...
                            *skratt* jag ser att du fattar glad...

Kommentar

• Alis
                              • March 2005
                              • 56

Uff

Nu mår jag dåligt för att jag köpte två slöjstjärtar idag.... ... men är den "vanliga" slöjstjärten lika "inavlad" som dessa monster???
                              /Anna-L

Kommentar

Arbetssätt...