Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ursprungligen postat av miiaoo
    2 cm med stjärtfena ca. Den största är väl ca 3 cm med stjärtfena. Funderade du på nåt speciellt?
    Nej då, bara kul att veta när dom färgar ut om man skulle få yngel någon gång
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Isolde81
      • August 2006
      • 233

      Min minsting är strax under 2 cm, det tog ungefär två veckor från att jag började misstänka att det var en hane tills det var uppenbart. Men den är fortfarande inte lika utfärgad som de andra hanarna.
      Så jag har numera fyra hanar och två tjocka honor. Honorna är alltid ute i fritt vatten medan hanarna mer och mer gömmer sig i mossan och växterna, speciellt en av dem som man ser väldigt sällan. Vattenbyten tycks stimulera lekbeteendena men jag har ännu inte sett något resultat.
      Förresten, har hittat en hel del små och halvvuxna räkyngel så mina galaxer kanske inte är så rovgiriga som jag först trodde. Jag har också provat att ge dem några levande mygglarver för att se hur de reagerade men de verkade nästan rädda för dem. Lite för storta för att ses som föda kanske.
      110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Ursprungligen postat av Isolde81
        Min minsting är strax under 2 cm, det tog ungefär två veckor från att jag började misstänka att det var en hane tills det var uppenbart. Men den är fortfarande inte lika utfärgad som de andra hanarna.
        Så jag har numera fyra hanar och två tjocka honor. Honorna är alltid ute i fritt vatten medan hanarna mer och mer gömmer sig i mossan och växterna, speciellt en av dem som man ser väldigt sällan. Vattenbyten tycks stimulera lekbeteendena men jag har ännu inte sett något resultat.
        Förresten, har hittat en hel del små och halvvuxna räkyngel så mina galaxer kanske inte är så rovgiriga som jag först trodde. Jag har också provat att ge dem några levande mygglarver för att se hur de reagerade men de verkade nästan rädda för dem. Lite för storta för att ses som föda kanske.
        Kan vara för dom inte vet vad det är direkt kanske? Mina är oerhört glupska och slukar massor av stora grindalsmaskar utan några problem alls. det ska bli kul att ge dom levande svarta mygglarver när den säsongen börjar.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          Ursprungligen postat av Sonja
          Kan vara för dom inte vet vad det är direkt kanske? Mina är oerhört glupska och slukar massor av stora grindalsmaskar utan några problem alls. det ska bli kul att ge dom levande svarta mygglarver när den säsongen börjar.
          Precis när isen släpper på gölarna i skogen brukar det finnas supersmå svarta mygglarver i vissa, satsa på dem så skall du få se!!!!!! OBS!!!!!det skall vara de där som man knappt ser.....stora som en fullvuxen micromask ungefär, eller obetydligt större!!!!!!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Ursprungligen postat av tummen
            Precis när isen släpper på gölarna i skogen brukar det finnas supersmå svarta mygglarver i vissa, satsa på dem så skall du få se!!!!!! OBS!!!!!det skall vara de där som man knappt ser.....stora som en fullvuxen micromask ungefär, eller obetydligt större!!!!!!
            Lite större kan dom gärna vara, mina galaxy äter som hästar
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • landstrykeren
              • July 2006
              • 440


              Ganska väntat egentligen.

              Kommentar

              • annika&isak
                • November 2006
                • 180

                synd att jag inte hann köpa några innan jag läste det där... nu kan jag inte göra det med gott samvete...
                ------------------------------------
                112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  ajdå..., jaja, kanske inte skall säga att jag köpte mina 5 första idag då...
                  mina är jättesociala, dom é framme 2 min efter jag satt mig framför karet, och äter glatt, nu skall jag bara driva på det levandefoder jag har så dom kan få sånt med...
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • Mamma Mia
                    • December 2004
                    • 2504

                    Det kliar i mig att säga: vad var det jag sa?! Hoppas att landets myndigheter tar tag i saken, kanske bevakar så att inte fler firrar tas upp... och så får vi hoppas att de är lätta att odla på! Spännande att de ska göra en egen art av Erythromicron och Galaxyn!
                    Always look at the bright side of life

                    Kommentar

                    • Pär J.
                      • March 2002
                      • 284

                      Frågan är om just detta problem är det som ligger överst på listan i detta land. Men man kan hoppas att det finns lokalt intresse och globalt att bevara och till vissmån reglera uttaget av våra naturresurser.

                      Kanske kan detta bli ett varnade exempel för andra oupptäckta arter världen över.

                      Odla på ni som har dessa små fiskar!

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        Ursprungligen postat av Pär J.
                        Frågan är om just detta problem är det som ligger överst på listan i detta land.
                        Ett understatement. Landet är ett av världens hårdare militärdiktaturer och intresset för miljövård är troligen nära noll.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          "The fish is not a Microrasbora and will be placed in a new genus along with M. erythromicron"?
                          Att det inte är en Microrasbora visste vi ju, men ett nytt släkte låter som en riktigt dålig idé för de här två fiskarna, med tanke på att de sitter smack bang mitt i ett annat & mycket väletablerat släkte.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Ola Åhlander
                            • May 2002
                            • 213

                            Jag tycker det här låter inte så lite skumt. Självklart är det sorgligt att den här platsen blivit så förstörd, men det finns inte en möjlighet att den här lilla ån är den enda biotopen för Galaxyn, med tanke på de enorma mängder som exporterats. Dessutom är priserna på väg ner ännu mer, det borde ju vara tvärtom om det nu inte finns några kvar.

                            Tyvärr anar jag att Kamphol använder det här som ett sätt att få upp priserna igen, eller att försöka förstöra för vissa konkurrenter. Det var trots allt han som rapporterade om fisken först och började exportera den.

                            /Ola

                            Kommentar

                            • Pär J.
                              • March 2002
                              • 284

                              Håller med Ola, det är ungefär som att erkänna sin skuld i det hela utan att nämna det. "Titta var jag bidragit med att förstöra för att mångla ut en massa fisk på ett bräde för min egen vinning skull!"

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av Ola Åhlander
                                Jag tycker det här låter inte så lite skumt. Självklart är det sorgligt att den här platsen blivit så förstörd, men det finns inte en möjlighet att den här lilla ån är den enda biotopen för Galaxyn, med tanke på de enorma mängder som exporterats. Dessutom är priserna på väg ner ännu mer, det borde ju vara tvärtom om det nu inte finns några kvar.

                                Tyvärr anar jag att Kamphol använder det här som ett sätt att få upp priserna igen, eller att försöka förstöra för vissa konkurrenter. Det var trots allt han som rapporterade om fisken först och började exportera den.
                                /Ola
                                Instämmer helt i det som Ola skriver - det handlar säkert om ett försäljningsknep för att få upp priserna.
                                Antingen det eller så massodlas de redan någonstans och detta är orsaken till de låga priserna.
                                Detta senare förutsätter dock att den redan när den först introducerades för ett knappt halvår sedan hade odlats i stor skala och då hade kunnat bygga upp ett lager med.
                                Jag tror dock mest på det förstnämnda.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...