Min guldfisk ligger på botten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterO
    • August 2008
    • 34

    #16
    Ursprungligen postat av carrou
    Kanske, men jag tror inte de där prickarna finns alltid, bara när de är i den "lek-perioden"
    Ok.
    320L

    Kommentar

    • PeterO
      • August 2008
      • 34

      #17
      Tusen tack för länken!
      320L

      Kommentar

      • PeterO
        • August 2008
        • 34

        #18
        Kom hem från jobbet i dag och hittade fisken död.
        320L

        Kommentar

        • oskarwallin
          • February 2008
          • 1080

          #19
          hörde att du sa att du bara hade haft akvariumet i två veckor, Guldfiskar smutsar ner väldigt mycket och jag tror tyvärr att du har fått din nitrittopp, det händer i alla akvarium men jag tror att pga den lite för höga belastningen kan det ha skadat fiskarna.
          Ha i lite salt i akvariumet (helst utan kluppförebyggande medel i) hört doseringen 1dl per 100 liter. innan du gör det gör ett vatten byte på runt 30-40% och ta med ett vattenprov till din närmaste akvariebutik och testa vattnet för Ammonium/ammoniak(blandar alltid ihop dem) och nitrit... om dina nitritvärden är höga(bäst öven om det är låga) köp en flaska Nitrivec och ett nitrittest Dosera startdosen av nitrivec tills du ser att nitritvärdet gått ner, sen så ska det fungera bra... (bästa är att ha i nitrivec efter vattenbyte..)

          Lycka Till!
          Hoppas du får iordning på karet.
          om det är några frågor Fråga finns inga dumma frågor
          60,58 liter
          **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
          *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

          Kommentar

          • Linapina
            • July 2008
            • 595

            #20
            Nej vad tråkigt!

            Men dina andra fiskar verkar må bra?
            Tycker absolut du ska ta med dig lite vatten och testa det hos en akvariebutik.

            /Lina

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #21
              Vad det kan vara som slog mig direkt när du sade att den var i en damm innan,kan mycket väl vara tempratur skillnanden mellan damm och Akvarium man får även ta att det är en helt ny miljö nya vatten värden en helt annan bakteriekultur som inte Guldfisken har vant sig vid och då slö ,verkar frånvarande etc etc det är jätte viktigt att man vänjer den långsamt in i sin nya miljö annars är det kört.Nu vet jag inte om du har gjort så som jag har förklarat men det är en orsak varför den har dött,som jag beklagar givetvis för.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • PeterO
                • August 2008
                • 34

                #22
                Ursprungligen postat av oskarwallin
                hörde att du sa att du bara hade haft akvariumet i två veckor, Guldfiskar smutsar ner väldigt mycket och jag tror tyvärr att du har fått din nitrittopp, det händer i alla akvarium men jag tror att pga den lite för höga belastningen kan det ha skadat fiskarna.
                Ha i lite salt i akvariumet (helst utan kluppförebyggande medel i) hört doseringen 1dl per 100 liter. innan du gör det gör ett vatten byte på runt 30-40% och ta med ett vattenprov till din närmaste akvariebutik och testa vattnet för Ammonium/ammoniak(blandar alltid ihop dem) och nitrit... om dina nitritvärden är höga(bäst öven om det är låga) köp en flaska Nitrivec och ett nitrittest Dosera startdosen av nitrivec tills du ser att nitritvärdet gått ner, sen så ska det fungera bra... (bästa är att ha i nitrivec efter vattenbyte..)

                Lycka Till!
                Hoppas du får iordning på karet.
                om det är några frågor Fråga finns inga dumma frågor

                Akvariet har varit igång i två månader, Guldfiskarna har nu varit i akvariet i i drygt två veckor.

                Har varit med vattenprov till närmsta zoo och alla värden var helt ok.

                Jag har havt i salt två gånger (en gång förra veckan och en gång den här veckan)

                Har dock inte gjort något vattenbyte men jag skall ta och testa det också.


                Tack för tipsen.
                320L

                Kommentar

                • PeterO
                  • August 2008
                  • 34

                  #23
                  Ursprungligen postat av Linapina
                  Nej vad tråkigt!

                  Men dina andra fiskar verkar må bra?
                  Tycker absolut du ska ta med dig lite vatten och testa det hos en akvariebutik.

                  /Lina

                  Jepp, Det verkar inte vara något fel på de andra fiskarna.
                  320L

                  Kommentar

                  • PeterO
                    • August 2008
                    • 34

                    #24
                    Ursprungligen postat av Patrik Steen
                    Vad det kan vara som slog mig direkt när du sade att den var i en damm innan,kan mycket väl vara tempratur skillnanden mellan damm och Akvarium man får även ta att det är en helt ny miljö nya vatten värden en helt annan bakteriekultur som inte Guldfisken har vant sig vid och då slö ,verkar frånvarande etc etc det är jätte viktigt att man vänjer den långsamt in i sin nya miljö annars är det kört.Nu vet jag inte om du har gjort så som jag har förklarat men det är en orsak varför den har dött,som jag beklagar givetvis för.
                    Tack.

                    Jag tog dammvatten i en plastpåse lade fiskarna i påsen tog in den och lät påsen ligga i akvariet i en timme.
                    Sedan öste jag i lite akvarievatten i påsen väntade ytterligare en timme, sedan tömde jag i dem i akvariet.
                    Rätt?

                    Du har rätt om temperaturen, min gissning är att det var ca 18 grader i dammen och i akvariet vet jag att det var det 23 grader när de "flyttade in".
                    320L

                    Kommentar

                    • Linapina
                      • July 2008
                      • 595

                      #25
                      Man ska koppa in dem. vilket innebär att du under en tid, säg en timme, går dit var säg 5:e minut, tar ut en kopp vatten ur påsen, och fyller på med en koppvatten från akvariet. Detta upprepas tills dess att det nästan bara är akvarievatten i påsen och det ordinarie är helt utspätt. Du kan koppa under 2 timmar med längre intervaller på koppningen om det är så.

                      Kommentar

                      • oskarwallin
                        • February 2008
                        • 1080

                        #26
                        Ursprungligen postat av PeterO
                        Akvariet har varit igång i två månader, Guldfiskarna har nu varit i akvariet i i drygt två veckor.

                        Har varit med vattenprov till närmsta zoo och alla värden var helt ok.

                        Jag har havt i salt två gånger (en gång förra veckan och en gång den här veckan)

                        Har dock inte gjort något vattenbyte men jag skall ta och testa det också.


                        Tack för tipsen.

                        :P missförstod jag
                        60,58 liter
                        **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                        *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                        Kommentar

                        • PeterO
                          • August 2008
                          • 34

                          #27
                          Ursprungligen postat av Linapina
                          Man ska koppa in dem. vilket innebär att du under en tid, säg en timme, går dit var säg 5:e minut, tar ut en kopp vatten ur påsen, och fyller på med en koppvatten från akvariet. Detta upprepas tills dess att det nästan bara är akvarievatten i påsen och det ordinarie är helt utspätt. Du kan koppa under 2 timmar med längre intervaller på koppningen om det är så.
                          Ah ok.
                          Tack, Då vet jag.
                          320L

                          Kommentar

                          • PeterO
                            • August 2008
                            • 34

                            #28
                            Ursprungligen postat av oskarwallin
                            :P missförstod jag
                            No problem, tack för tipsen.
                            320L

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #29
                              Ursprungligen postat av PeterO
                              Tack.

                              Jag tog dammvatten i en plastpåse lade fiskarna i påsen tog in den och lät påsen ligga i akvariet i en timme.
                              Sedan öste jag i lite akvarievatten i påsen väntade ytterligare en timme, sedan tömde jag i dem i akvariet.
                              Rätt?

                              Du har rätt om temperaturen, min gissning är att det var ca 18 grader i dammen och i akvariet vet jag att det var det 23 grader när de "flyttade in".
                              Nja svårt att säga 18 grader och 23 inte så stor skillnad,jag flyttade in mina Koi vid en lägre temp än vad du har och dem är ännu mer kräsna än Guldfisk jag trodde du hade en mycket lägre än vad du nu beskrev..Dammvatten i en liten påse är tok för litet jag hade tagit mer,men än en gång där det fixar Guldfisken garanterat efter som den är mycket härdig,jag tror att den var försvagad redan innan i dammen och tempen,värdena var för mycket för den det var därför den inte var i sina fulla bruk.
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              • PeterO
                                • August 2008
                                • 34

                                #30
                                Ursprungligen postat av Patrik Steen
                                Nja svårt att säga 18 grader och 23 inte så stor skillnad,jag flyttade in mina Koi vid en lägre temp än vad du har och dem är ännu mer kräsna än Guldfisk jag trodde du hade en mycket lägre än vad du nu beskrev..Dammvatten i en liten påse är tok för litet jag hade tagit mer,men än en gång där det fixar Guldfisken garanterat efter som den är mycket härdig,jag tror att den var försvagad redan innan i dammen och tempen,värdena var för mycket för den det var därför den inte var i sina fulla bruk.
                                Ok, Tack för svaret.
                                320L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...