Nybörjare på Malawi ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • teamboro
    • December 2010
    • 57

    Nybörjare på Malawi ciklider

    Hejsan
    Jag är en nybörjare på Malawi ciklider. Har ett akvarium på 450 L och nu behöver jag er hjälp och råd med att välja ut bra fiskar och hur jag ska inreda det. Hur många fiskar av varje sort är lagom att köpa? idag har jag grus i akvariet kan jag fortsätta med det?
    Vad rekommenderar ni för sorts fiskar? Vad ska jag tänka på för att inte göra några nybörjar misstag?
    Många frågor är det men jag hoppas på att kunna lära mej snabbt.
    Tack på förhand
    Mvh

    Team Boro
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Har du läst Zoopets allmänna info om malawiciklider som du kan hitta på denna sida http://www.zoopet.com/index.php?opti...ry&category=49

    Lycka till med projektet och ett 450 är ju rätt bra storlek på ett malawiakvarium
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • teamboro
      • December 2010
      • 57

      #3
      Tack för ert svar. Har kikat närmare på länken ni angav och tycker att det är väldgt bra information för mej som nybörjare. Har aven skaffat mej en bok om Malawi ciklider. Men nåt som jag undrar över är kan jag behålla gruset som jag har i akvariet idag? Eller måste jag skaffa sand?
      Mvh

      Team Boro

      Kommentar

      • Auratusen
        • March 2010
        • 874

        #4
        hur stora är kornen?

        Vist det gur ju med grruskorn på 3-4 mm. Men dom föredrar sand (typ blästersand) + så ser det mycket snyggare ut. Någe du inte sk mata med är ju mygglarver. Lagom stor grupp är ju runt 10 st individer, men sen beror det ju på vilken art det är.

        Kommentar

        • teamboro
          • December 2010
          • 57

          #5
          Det är engelsk sjö stens grus på 3-4 mm. Om jag byter till sand hur många kg behöver jag till ett akvarium på 450 l? Hur är det med skötseln av sand jämfört med grus?

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            ta 2 st säckar med blästersand från jula (kostar 49 kr/25 kg). Du behöver heller inte skölja sanden.

            Och jag tycker att det inte direkt är någon skillnad, bara att du inte kan slamsuga sanden, för då suger du upp all sand istället. Men det ser mycket snyggare ut och mer som ett malawikar.

            Kommentar

            • teamboro
              • December 2010
              • 57

              #7
              Tack för alla tips. Ska åka och köpa fiskar imorgon Tisdag. Blir även en del stenar så jag kan bygga upp lite grottor åt dom små liven. Gäller bara och få upp Ph värdet till ca 8,0 - 8,5 tror jag är lagom.

              Kommentar

              • Auratusen
                • March 2010
                • 874

                #8
                Ursprungligen postat av teamboro
                Tack för alla tips. Ska åka och köpa fiskar imorgon Tisdag. Blir även en del stenar så jag kan bygga upp lite grottor åt dom små liven. Gäller bara och få upp Ph värdet till ca 8,0 - 8,5 tror jag är lagom.
                vad hade du tänkt dig för fiskar?

                Kommentar

                • teamboro
                  • December 2010
                  • 57

                  #9
                  Det blev följande fiskar:
                  Melanochromis auratus - 3st
                  Labidochromis caeruleus - 3st
                  Protomelas spilonotus - 3st
                  Pseudotropeus demasoni - 10 st
                  Märker efter en dag vilken skillnad det är med ett ciklid akvarium jämfört med dom vanliga fiskar jag hade innan. Det är mycket mer liv i det nu.
                  Några förslag på vad jag kan komplettera med? Har tänkt mej 1-2 sorter till.

                  Kommentar

                  • teamboro
                    • December 2010
                    • 57

                    #10
                    Glömde och fråga, jag har köpt en fisk mat som heter Tetra PRO vegetable. Hur ofta ska jag mata dom? Är det för mycket och mata dom 2 ggr per dag?

                    Kommentar

                    • Auratusen
                      • March 2010
                      • 874

                      #11
                      Köp flera auratusar och goldens. Iaf runt 10 st auratusar och golden, typ 4-5 st

                      Jag brukar köra med en tumregel, 1 art/100 l. Och jag tycker att du har rätt så maxat med arter. Högst en art till isåfall. För om man har för många arter i ett kar kan det lätt bli skit av allting.

                      Vad det gäller fodret som du köpte, vet jag ingenting om. Men några riktigt bra foder är Räkmix, Tropical malawi flingor eller Tropical Supervit.

                      Kommentar

                      • teamboro
                        • December 2010
                        • 57

                        #12
                        Tack för alla tips. Har precis kollat ph värdet och jag ligger på ca 7,5 i ph värde. Har lagt i nåt som heter Malawi salt som ska få upp ph värdet. Hur lång tid tar det innan ph värdet kommer upp till ca 8 i ph? Ska jag hälla i mer Malawi salt och mäta på nytt eller ska jag avvakta?

                        Kommentar

                        • teamboro
                          • December 2010
                          • 57

                          #13
                          En av auratusarna jag köpte tycker jag ser "blek" ut. Den har inte alls den skarpa gula färgen som övriga har. Har den nån sjukdom? Har försökt hitta nåt i boken om ciklider jag har men tyvärr.
                          Vad kan det vara?

                          Kommentar

                          • Danne och Anzo
                            • May 2007
                            • 509

                            #14
                            10 st Demasoni kan vara lite väl få. De är små mördarmaskiner så du får räkna med ganska stort frånfall i början då de ger sig på och slår ihjäl varrandra, detta ger sig senare när de funnit sina "platser" både i rang och utrymme men du skall vara beredd på det så du slipper undra vad i hela friden som pågår.

                            Din bleka Auratus kan mycket väl vara en hanne som är på väg att färga ut i dominans-färger, då är de bleka innan de skiftar till svart med silver rand vilket är jättesnyggt.
                            Senast redigerad av Danne och Anzo; 30 December 2010, 20:04.
                            600 Liters Malawi
                            129 Liter Saltvatten

                            Kommentar

                            • teamboro
                              • December 2010
                              • 57

                              #15
                              Tack för era hjälpande svar. Tycker att ett ciklid akvarium är ett jättelyft och intressant och få lära sej mer om

                              Kommentar

                              Arbetssätt...