Malawi Ciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jakob.S
    • July 2011
    • 43

Malawi Ciklider

Hejsan! jag är nybörjare på malawi men jag är såklart påläst

1. jag ska skaffa sand till mitt 320 L kar och jag undrar då vilken sand jag ska ta? och givetvis för och nackdelar med det.

2.just nu så har jag 15 st olika malawi ciklider och den största av dem (tror det är en hona) har börjat gräva i gruset, hon dyker ner med huvudet och tar sand i munnen sedan så spottar hon ut det och nu har hon täckt stenarna runt om hennes grotta med grus. då undrar jag givetvis varför? lek beteende?

MVH Jakob
    530L Påfågelciklider
    320L Malawi/Mal kar
    5st 100L Guppy/Barber
    1st 100L Malar
  • Paddy
    • April 2011
    • 166

blästersand från typ jula är perfekt, tror inte heller den behöver rengöras men det borde jag låta vara osagt. nackdelen med den är att du inte kan damsuga bottnen eftersom du då får upp alla sand i slangen. Å andra sidan är det den typen av sand malawi bör ha, dvs finkornig sand.

Gräver gör alla malawiciklider, fråga mig inte varför men gräver gör dom har tappat lite erfarenhet sen jag inte har varit så aktiv på akvariefronten senaste tiden. så den frågan bollar vi vidare
    Mvh Matt

/Ingen regel utan undantag

Kommentar

• laasesku
      • October 2002
      • 660

Finns en typ av sand som heter typ kalksand som är vit och fin och även höjer pH!

Kommentar

• freddi36
        • December 2010
        • 2882

ciklidgrus låter väl lämpligt? http://www.guldfisken.se/beta/catalo...425c0ffa0f7473
        finns säkert på den lokala affären hos dig

Kommentar

• tulle89
          • March 2006
          • 1183

Jag har något som heter kalciumkarbonat, som ska vara ett ph-höjande substrat. Men huruvida detta fungerar eller ej låter jag vara osagt..

Jag tror att någonstans längst vägen blir alla dessa ph-höjande substrat mättade och inte påverkar i speciellt stor utsträckning. Lite gör de säkert men enligt min mening inte tillräcklig för att man ska välja ett substrat med detta som anledning.

Blästersanden är i mitt tycke en fin sand, som dessutom är väldigt billig. Som ovan nämnt så är det svår att slammsuga men med tillräckligt tryck i burken behövs det inte.

Hornbach har också en sand som kostar 99:- för 25 kg (tror jag de var) som jag är väldigt nöjd med. Är akvarieanpassad och ljus och fin. Annars är rådasanden också en vanlig sand som används, men är tyvärr lite för mörk för min smak.

Något som jag också kan rekommendera om du nu skaffar sand är att få tag på några malaysiska sandsnäckor. Är enligt många en riktig skräpsnäcka men denna gör betydligt mer nytta än vad man tror. Blästersanden, speciellt om man har den med mindre kornstorlek, har jag märkt blir väldigt kompakt och då är det inte fel med dessa snäckor som luckrar upp botten. Sen får man hålla ett öga så de inte blir för många
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

Kommentar

• Jakob.S
            • July 2011
            • 43

Ursprungligen postat av Paddy
            blästersand från typ jula är perfekt, tror inte heller den behöver rengöras men det borde jag låta vara osagt. nackdelen med den är att du inte kan damsuga bottnen eftersom du då får upp alla sand i slangen. Å andra sidan är det den typen av sand malawi bör ha, dvs finkornig sand.

Gräver gör alla malawiciklider, fråga mig inte varför men gräver gör dom har tappat lite erfarenhet sen jag inte har varit så aktiv på akvariefronten senaste tiden. så den frågan bollar vi vidare
            tack för ditt svar! jag tror jag kör på julas blästersand,men när jag frågade personalen i fiskaffären så sa hon att man inte skulle använda sand för att det flög omkring i hela akvariumet? stämmer detta?
            530L Påfågelciklider
            320L Malawi/Mal kar
            5st 100L Guppy/Barber
            1st 100L Malar

Kommentar

• Jakob.S
              • July 2011
              • 43

Ursprungligen postat av laasesku
              Finns en typ av sand som heter typ kalksand som är vit och fin och även höjer pH!
              Jo men helt vit sand vill jag inte ha,den ska vara lite halvljus, och sen har jag ett stabilt ph nu. men tack ändå
              530L Påfågelciklider
              320L Malawi/Mal kar
              5st 100L Guppy/Barber
              1st 100L Malar

Kommentar

• Jakob.S
                • July 2011
                • 43

Ursprungligen postat av freddi36
                ciklidgrus låter väl lämpligt? http://www.guldfisken.se/beta/catalo...425c0ffa0f7473
                finns säkert på den lokala affären hos dig
                Jag tror jag tar julas blästersand. men tack ändå!
                530L Påfågelciklider
                320L Malawi/Mal kar
                5st 100L Guppy/Barber
                1st 100L Malar

Kommentar

• Jakob.S
                  • July 2011
                  • 43

Ursprungligen postat av tulle89
                  Jag har något som heter kalciumkarbonat, som ska vara ett ph-höjande substrat. Men huruvida detta fungerar eller ej låter jag vara osagt..

Jag tror att någonstans längst vägen blir alla dessa ph-höjande substrat mättade och inte påverkar i speciellt stor utsträckning. Lite gör de säkert men enligt min mening inte tillräcklig för att man ska välja ett substrat med detta som anledning.

Blästersanden är i mitt tycke en fin sand, som dessutom är väldigt billig. Som ovan nämnt så är det svår att slammsuga men med tillräckligt tryck i burken behövs det inte.

Hornbach har också en sand som kostar 99:- för 25 kg (tror jag de var) som jag är väldigt nöjd med. Är akvarieanpassad och ljus och fin. Annars är rådasanden också en vanlig sand som används, men är tyvärr lite för mörk för min smak.

Något som jag också kan rekommendera om du nu skaffar sand är att få tag på några malaysiska sandsnäckor. Är enligt många en riktig skräpsnäcka men denna gör betydligt mer nytta än vad man tror. Blästersanden, speciellt om man har den med mindre kornstorlek, har jag märkt blir väldigt kompakt och då är det inte fel med dessa snäckor som luckrar upp botten. Sen får man hålla ett öga så de inte blir för många
                  Hejsan! tror jag tar julas blästersand,jo jag har hört att malaysiska sandsnäckor ska vara bra men var får man tag på dem? vanlig fiskaffär?
                  530L Påfågelciklider
                  320L Malawi/Mal kar
                  5st 100L Guppy/Barber
                  1st 100L Malar

Kommentar

• Auratusen
                    • March 2010
                    • 874

Blästersand är bäste enligt mig. Man behöver inte ens skölja den, då den redan är så ren.

Kommentar

• tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

Ursprungligen postat av Jakob.S
                      tack för ditt svar! jag tror jag kör på julas blästersand,men när jag frågade personalen i fiskaffären så sa hon att man inte skulle använda sand för att det flög omkring i hela akvariumet? stämmer detta?
                      Det gör det absolut inte. Bara till att kolla hur det ser ut på havens alla botten Men visst, riktar du utblåset rakt ner i sanden kommer den givetvis flyga runt men det är väl inget man normalt gör ändå så.

Hejsan! tror jag tar julas blästersand,jo jag har hört att malaysiska sandsnäckor ska vara bra men var får man tag på dem? vanlig fiskaffär?
                      Vanliga fiskaffärer brukar ha sådana och braukar inte ta många kronor för dem, om ens några, då de ofta vill bli av med dem. Annars är det bara att lägga upp en sökesannons så finns där säkerligen någon som vill skicka till dig mot portokostnad
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

Kommentar

• Jakob.S
                        • July 2011
                        • 43

Hejsan! jo nu var det så att min största ciklid (hona) har grävt ett stort hål under några stenar, jag undrar då varför? hon simmar ner och tar några stenar sedan så spottar hon ut dem runt sig så nu ligger det ett stort lager med sten mot rutan?

någon kunnig får gärna hjälpa mig med detta mysterium, tack!

MVH Jakob
                        530L Påfågelciklider
                        320L Malawi/Mal kar
                        5st 100L Guppy/Barber
                        1st 100L Malar

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Administrator

• December 2001
                          • 48148

Hejsan! jo nu var det så att min största ciklid (hona) har grävt ett stort hål under några stenar, jag undrar då varför? hon simmar ner och tar några stenar sedan så spottar hon ut dem runt sig så nu ligger det ett stort lager med sten mot rutan?

någon kunnig får gärna hjälpa mig med detta mysterium, tack!

MVH Jakob
                          Det är ett rätt normalt beteende för många malawiciklider i samband och det initiala lekförberedelserna. det är därför som man i malawiakvarium alltid skall bygga upp stenarna från botten (dvs inte från sanden) annars är risken stor att stenarna undermineras och rasar och då kan ju en ruta slås sönder eller en fisk hamna under och klämmas ihjäl.

En bit ner på denna sida hittrar du ett foto på hur sanden ser ut i malawisjön
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Jakob.S
                            • July 2011
                            • 43

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Det är ett rätt normalt beteende för många malawiciklider i samband och det initiala lekförberedelserna. det är därför som man i malawiakvarium alltid skall bygga upp stenarna från botten (dvs inte från sanden) annars är risken stor att stenarna undermineras och rasar och då kan ju en ruta slås sönder eller en fisk hamna under och klämmas ihjäl.

En bit ner på denna sida hittrar du ett foto på hur sanden ser ut i malawisjön
                            Då får jag nog flytta stenarna så dom ligger mot botten. Tack för ditt svar kjell!
                            530L Påfågelciklider
                            320L Malawi/Mal kar
                            5st 100L Guppy/Barber
                            1st 100L Malar

Kommentar

• Vanish
                              • April 2011
                              • 900

Hur är det med malawi-ciklider och malar. Tex pansarmalar. Är detta något som går ihop?

Och vilka är dom vanliga cikliderna? Har förstått att golden är väldigt vanlig, är det den i många olika färger som man brukar se eller är det en blandning av olika sorter?
                              Senast redigerad av Vanish; 07 August 2011, 17:42.

Kommentar

Arbetssätt...