Tänkte mig en Västafrikansk biotop...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik_växjö
    • July 2002
    • 2046

    Tänkte mig en Västafrikansk biotop...

    Så har jag fått årets julknäpp och ska byta ut allt i 375an utom en paletthane och en anubias.

    Hade tänkt mig att försöka göra en biotop lik den i västafrika. Hur ser det egentligen ut där? Är det stenar, rötter, grottor, fin sand, mycke eller lite växter osv? Har läst en del på zoopets sida om biotopen och där fanns mycket men inte allt.
    Skulle gärna se bilder från ett västafrikakar eller ännu bättre, ett från västafrikas vatten.

    Jag har iaf tänkt mig att från början ha 1 par Paletter, 1 par Thomasi, 1 par Lejonhuvudsciklid, och om jag hittar en grupp om 5-6 Synodontis Polli, då de är göklekare vilket verkar intressant att följa, om de nu leker i akvarium . Har även blivit tipsad om Egyptisk munruvare som sägs vara intressanta individer . Ev. om det blir så att alla dessa fiskar mest håller till på botten, vilket är ganska troligt, blir det en grupp kongotetror också.

    Förresten, det måste ju finnas andra fiskar än de som finns på zoopet, tipsa gärna.

    Så, är det nån som kör västafrika i sitt kar, eller har gjort kanske? Alla tips är välkomna!
    / Patrik /
  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    #2
    Detta kanske kan vara ett tips:
    http://www.ciklid.org/artbeskrivningar_artikel_visa.asp?NR=523
    Ett tips är också att söka på "Västafrika" i NCS artikelarkiv. Inga bilder men mycket intressant läsning, och det hinner du väl med
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      På denna sidan kan du hitta en del tips om västafrikanska ciklider:
      http://w1.315.telia.com/~u31506898/index.html
      Varför vill du ha S polli ? Den kommer från Tanganyikasjön. Även Pseudocrenilabrus philander dispersus hittar du inte i Västafrika, den finns längre söderut. I stället kan du skaffa någon art från släktet Benitochromis. http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=151
      Hälsningar

      Guy
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Patrik_växjö
        • July 2002
        • 2046

        #4
        Ja det gör dom visst Hade missat det när jag kikade runt! Synd, för dom verkar rätt fräcka! Nån bra mal man kan ha då... ?

        / Patrik /

        Kommentar

        • Bilbo
          • February 2002
          • 2119

          #5
          Synodontis nigriventis kanska kan vara något?
          // Magnus
          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Det finns ett flertal malar i Västafrika, några exempel är:
            Synodontis angelicus
            Synodontis brichardi
            Synodontis multipunctatus
            Synodontis nigriventis
            Jag tror inte att det finns någon gökmal i Västafrika, men vändmalarna är aktiva och inte så bottenorienterade så de kommer inte att störa dina ciklider vid eventuell lek.
            Du har gjort mig så inspirerad av detta med västafrika biotop så jag kommer antagligen att ändra om mitt 200-liters under julhelgen.
            Följer med spänning denna tråd

            Guy
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Patrik_växjö
              • July 2002
              • 2046

              #7
              Va bra, då kan vi hetsa fram varsin biotop Balzani

              Men iaf, nån mal vill jag ha, och vändmalen ska ju då vara i stim som unga så 5-6 kanske är lagom för 375kar?

              Hur är det med Röd juvel ciklid? Är den så aggresiv och elak som många säger eller är det myt?
              / Patrik /

              Kommentar

              • Bilbo
                • February 2002
                • 2119

                #8
                Finns några på Åleds hemsida!
                // Magnus
                Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Åled brukar alltid ha några västafrikanska malar hemma.
                  Röd juvelciklid har jag aldrig haft, men vad jag har läst så är det nog beroende på vilken art det är. H cristatus och H lifalili tillhör nog de snällare, men det verkar omöjligt att skilja de olika arterna åt.

                  guy
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Patrik_växjö
                    • July 2002
                    • 2046

                    #10
                    Åleds sida har jag spanat in och dom verkar ha en del kul västafrikanskt där!

                    Vore kul om Röd Juvel gick att ha, men jag får ta och forska vidare om den innan jag bestämmer mig!
                    / Patrik /

                    Kommentar

                    • Patrik_växjö
                      • July 2002
                      • 2046

                      #11
                      Oj vad snabbt tråden försvann bland malawi å annat i forumets afrikadel..

                      Har iaf varit i Stoby innan jul och det såg lovande ut! Lejonhuvud ser rätt intressanta ut i sitt beteende.



                      / Patrik /

                      Kommentar

                      • doohan
                        • February 2003
                        • 262

                        #12
                        Har haft Egyptisk munruvare, o den var varken intresant eller vacker, så jag hade nog kikat på någon annan fisk än den.
                        Mvh Ronney

                        Kommentar

                        • Patrik_växjö
                          • July 2002
                          • 2046

                          #13
                          Jaså det säger du Doohan. Den egytiern finns inte i min planering än så det blir väl ingen sån till att börja med, men vad tiden lider kanske det dyker i ett par
                          / Patrik /

                          Kommentar

                          Arbetssätt...