Kalk / Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PerD
    • December 2003
    • 14

    Kalk / Malawi

    Kan man ha för mkt kalk i ett Malawi akvarium?

    Jag har ett förhållandevis nystartat akvarium med Malawiciklider. För att fixa till hårdheten lite (för att hålla PH stabilt) så la jag i 4 stora kalkstenar.

    Nu är det så att fiskarna "kliar sig" (på gälarna tror jag). Alla fiskar verkar göra det då och då men för en Lombardoi jag har blev det riktigt illa och den dog så småningom. En teori jag har är att den fick gälparasit beroende på dåligt vatten. Har dock testat det mesta och PH, nitrit och nitrat är som det skall vara.

    Sedan läste jag i ett annat inlägg här att någon påstod att det var för mycket kalk i ett akvarium när fiskarna kliar sig.

    Någon som har erfarenhet av detta?
    Förslag på åtgärd för att få ordning på fiskarnas kliande?

    Tack på förhand
    200L Malawi (Golden, Röd Zebra, Lombardoi)
  • PerD
    • December 2003
    • 14

    #2
    Är det verkligen ingen som har ngn kunskap att dela med sig om detta?

    200L Malawi (Golden, Röd Zebra, Lombardoi)

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Att malawiciklider skulle klia sig pga av för mycket kalk i vattnet låter tämligen otroligt - då skulle de inte göra något annat än klia sig i Malawisjön.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • PerD
        • December 2003
        • 14

        #4
        Tänkte väl det!

        Tack för svaret

        Kan inte förstå vad det är som händer riktigt... trots bra vattenvärden så kliar sig fiskarna titt som tätt.

        Kan det vara så att jag bara helt enkelt haft en j**la otur och fått fiskar med gälparasit från affären?
        200L Malawi (Golden, Röd Zebra, Lombardoi)

        Kommentar

        • david elfving
          • August 2003
          • 404

          #5
          Vet ej om dina fiskar har fått gälparasiter. För mina kliar sig då och då ibland inget alls ibland väldigt ofta. Vet ej vad det kan bero på men för mig har ingen fisk dött och det var etag sen jag såg någon klia sig sist. Så ta det med ro jag tror bara att lombardoin dog av någon annan konstig orsak eller så var den kanske gammal eller sjuk. Jag tror det går över precis som det verkar ha gjort för mig.

          // MVH David Lycka till!!!!!
          mvh David

          Kommentar

          Arbetssätt...