Gibbiceps i Malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andre
    • November 2003
    • 184

    Gibbiceps i Malawikar

    Har hittat en Synodontis Petricola i mina trakter som jag vill ha i mitt Malawi kar.

    Frågan är nu om jag ska lämna tillbaka Gibbicepsen med tanke på algerna eller vågar jag chansa på att Cikliderna tar en del av algerna i fortsättningen? Har alla här en alg ätande mal i sina Malawi kar eller hur är det med den saken?
    Om ni inte har det, har ni problem med alger? Jag hade problem med bruna kiselalger i början ( fick en massa på mina BTN moduler samt mina stenar ) för någon vecka sedan. Det har dock avtagit något vet ej om det beror på Gibbicepsen eller om det är en övergångsfas?
    Synpunkter?
  • Andre
    • November 2003
    • 184

    #2
    Hela storyn från början:

    Har kört igång mitt Malawi 190L kar för en månad sedan. Fick rådet att inhandla någon mal först innan jag skulle släppa i några firrar vilket jag gjorde. Det blev en Choklad mal som första fisk i karet.
    Efter någon vecka köpte jag 5st Golden och efter ytterligare en vecka 11st Demasoni. Fick problem med kiselalger och inhandlade en Gibbiceps ( Segelfenspleco, L165 ) för att han skulle hjälpa till med det fenomenet. Det var för en vecka sedan.
    Har nu läst lite angående olika L malar och jag känner mig lite låst pga mitt 190L kar. Skulle vilja ha en "unik" och fin antingen L-mal i mitt akvarium eller en Synodontis petricola.

    Min chokaladmal ser jag knappt. Gibbicepsen känns tråkig på ett annat sätt, den syns dock. :-)

    Funderar på att göra mig av med Gibbicepsen och inhandla någon annan fin mal. Frågan är vilken?

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      gibbicepsen käkar inga bruna alger...förmodligen har du bytt lite mer vatten nu eller ändrat på ljuset på nåt sätt.. kan ha med matningen att göra med.
      min gibbiceps är 20 cm & har slutat att käka alger i karet, men jag har inga direkta alger för det... du får anpassa matning, vattenbyten & ljusmängd efter karet så blir det inte så mycket alger.
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • Andre
        • November 2003
        • 184

        #4
        Jag har bra ljusförhållanden, matar mycket sparsamt.
        Eftersom jag hade problem med Nitritvärden strax före jul har jag följt Kramforss råd att byta 10% vatten varje dag i karet samt tillsätta bakteriekultur.

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #5
          ok...då är det vattenbytena som minskar dina brunalger då =)
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          • surfer
            • November 2003
            • 185

            #6
            Synodontis Petricola äter såvitt jag vet inte alger. Aldrig sett mina göra det, dom käkar mest matrester på botten. Själv har jag 5st ancistrusar i mitt 310l tanganyika, och en gibbi. tillsammans med 4 synodontis petricola. kanske lite mycket malar. Men har inte sett skymten av alger

            Kommentar

            • Andre
              • November 2003
              • 184

              #7
              Nu har jag införskaffat min fina Synodontis Petricola.
              Den är verkligen häftig. Ska nog göra mig av med Gibbicepsen i veckan.

              Kommentar

              Arbetssätt...