DelfinCiklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carrie
    • February 2003
    • 13

    DelfinCiklider

    Tänkte höra om nån av er kunniga människor här kanske kan sprida lite ljus i fråga.
    Har tagit över ett gäng malavis från en bekant... hon vet ingen ålder på dem... med dessa följde 4 stora blå delfinciklider....dom har verkat pigga men idag när jag kom hem ifrån jobbet låg en död och en orkar inte längre simma. på dom övriga två syns inget fel..,.vad kan det vara???
    Har kollat nitrit och ph värdet och dom är ok....
    Övriga malavis verkar må bra....men dom har dock inte tiggt mat dom senaste 2 kvällarna....men ändå ätit om man gett dom...
    Så vad kan det tänkas vara??
    Funderar på om det kan vara buksot....men skulle det ta livet av/slöa ner 2 st så plötsligt utan förvarning.

    Hur gamla blir delifin ciklider då??
    400L , 2 Pleco, 1 Segelfenspleco, 2 Långsträckta pansarmalar, 5 Blå Delfin Ciklider, 2 Röd Sebror, 2 Golden, 4 Juvel, 2 Ancistrus, 2 Mbunas.
    93L 10 Playts, 3 Fläckig pansarmal, 1 Albino, 1 Metall pansarmal, 12 Kardinal tetror, 1 Pleco, 2 pytte små segelfens plecos

    45L En massa platy yngel, 2 Fläckiga Pansarmalar, 1 Pleco
    //J
  • Kalejdoskop
    • January 2003
    • 323

    #2
    Av de erfarenheter jag och min sambo har av dessa så har de bara visat tecken på svaghet vid tex flytt och vid instabila nitritvärden, de är otroligt känsliga för nitrit, så det behövs inte mkt.
    Vet du vilka tecknen på buksot är, och isåfall har du sett några av dessa?
    Akvarist - javisst!

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

    Kommentar

    • Carrie
      • February 2003
      • 13

      #3
      Har läst mig till vilka dom symptomen är....och det enda som jag har reagerat över är ju att dom inte lägre tigger mat, eller kämpar för maten...detta gäller dock bara delfincikliderna, har oxå rödzebror, 2 olika sorters mbunas och Golden.. Dom glufsar och äter fortfarande....
      Såg ju att matvägran var ett symptom...hur göra om det skulle vara bukvatten sot då??
      400L , 2 Pleco, 1 Segelfenspleco, 2 Långsträckta pansarmalar, 5 Blå Delfin Ciklider, 2 Röd Sebror, 2 Golden, 4 Juvel, 2 Ancistrus, 2 Mbunas.
      93L 10 Playts, 3 Fläckig pansarmal, 1 Albino, 1 Metall pansarmal, 12 Kardinal tetror, 1 Pleco, 2 pytte små segelfens plecos

      45L En massa platy yngel, 2 Fläckiga Pansarmalar, 1 Pleco
      //J

      Kommentar

      • Kalejdoskop
        • January 2003
        • 323

        #4
        Ja, är det det så är det nog bra att flytta på de sjuka fiskarna eftersom det är väldigt smittsamt. Inte alltför enkelt att bota den sjukdomen, det beror på hur långt gånget det är.. vid uppsvälld mage är det avlivning som gäller, men jag antar att du läst allt detta.
        Du köper medicin på zooaffären och medicinerar enligt anvisningarna, det är åtminstone den metod jag känner till =I
        Har du möjlighet så flytta på de som visat sjukdomstecken och möjligen vänta lite och se hur fiskarna beter sig, för det är heller inte bra att medicinera i förebyggande syfte..!
        Akvarist - javisst!

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

        Kommentar

        • Carrie
          • February 2003
          • 13

          #5
          Ja den ena av dom var ju redan död och den andra avlivade jag nyss...tyckte så synd om den när den inte orkade simma. Dom återstående 2 verkar pigga ännu, även dom andra malawisarna.
          Får hålla tummaran för att det inte är bukvattensot då. Pratade med en bekant och han sa att det tydligen inte gick att bota det...trots att det står så här på sidan...känner mig villrådig...har jy nyss skaffat mina ciklider....har bara haft små fisk och en övervuxen pleco tidigare =)
          400L , 2 Pleco, 1 Segelfenspleco, 2 Långsträckta pansarmalar, 5 Blå Delfin Ciklider, 2 Röd Sebror, 2 Golden, 4 Juvel, 2 Ancistrus, 2 Mbunas.
          93L 10 Playts, 3 Fläckig pansarmal, 1 Albino, 1 Metall pansarmal, 12 Kardinal tetror, 1 Pleco, 2 pytte små segelfens plecos

          45L En massa platy yngel, 2 Fläckiga Pansarmalar, 1 Pleco
          //J

          Kommentar

          • Kalejdoskop
            • January 2003
            • 323

            #6
            Ok, du får hålla utkik efter tecken på sjukdom då! Hur länge sen var det du startade upp karet?
            Nog går det att bota bukvattensot, jag vet flera som lyckats med det.. dock måste man vara ute i väldigt god tid, vilket inte alltid är det lättaste.
            Du fick lätt en av de känsligaste ciklider man kan ha, just därför gjorde vi oss av med delfinerna, även om det var våran favorit.. så tappa inte modet, det går nog bättre med de andra cikliderna!
            Akvarist - javisst!

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

            Kommentar

            • Carrie
              • February 2003
              • 13

              #7
              Karet har vart igång i ett par månader....
              Skönt att höra att det går att bota om det nu skulle vara det...synd bara på delfinerna...har blivit erbjuden att sälja dom till en kille pga deras storlek.
              400L , 2 Pleco, 1 Segelfenspleco, 2 Långsträckta pansarmalar, 5 Blå Delfin Ciklider, 2 Röd Sebror, 2 Golden, 4 Juvel, 2 Ancistrus, 2 Mbunas.
              93L 10 Playts, 3 Fläckig pansarmal, 1 Albino, 1 Metall pansarmal, 12 Kardinal tetror, 1 Pleco, 2 pytte små segelfens plecos

              45L En massa platy yngel, 2 Fläckiga Pansarmalar, 1 Pleco
              //J

              Kommentar

              Arbetssätt...